Visum Tanzania

Gewoon alles ter plekke regelen! geen probleem! Ben vorig jaar door alle landen onder de grens van Soedan geweest met uitzondering van Angola en DRC en kon overal gewoon aan de grens een visa kopen.
Wel zorgen dat je dollarbiljetten “Jong” zijn. Biljetten van vóór 2006 worden niet meer geaccepteerd. Ook opletten als ze je evt. geld terug geven bij de grens…ze willen nl nog wel eens met biljetten komen van vóór 2006, niet accepteren dus!

iemand ervaring met het regelen van een visum aan de grens(en) tijdens een overland-tour? Wel of niet van te voren regelen? Is er daar tijd voor of beter in Nederland met veel rompslomp regelen?

Ik ga van Kenia naar Zuid-Afrika, waarbij Tanzania en Zambia ‘verplicht’ zijn…

Hi assy,
Ik denk dat jij doelt op een georganiseerde trip, of niet?
Van te voren regelen! geeft veel meer rust.
Het kan namelijk ook heel lang duren voordat jij bij de grens n visum verkrijgt… is bijvoorbeeld de persoon die visums mag uitgeven aan het lunchen en staan er nog 10 personen voor je die ook een viusum willen. Ik kan je vertellen daar ben jij en zijn je medereizigers niet blij mee als ze daar op moeten wachten. Bovendien als je m om wat voor n reden dan ook niet kunt verkrijgen, dan zit je… de organisatie waarmee je reist zal in het ergste geval niet op je blijven wachten.
Die rompslomp kan je redelijk beperken door bijvoorbeeld de visumdienst in te schakelen, kost je wel wat, maar je hoeft dan niet zelf heen en weer van en naar ambassades.
succes!

Maar is dat niet gewoon precies hetzelfde mannetje dat de wel-van-tevoren-geregelde visa moet controleren?

Ik heb echt nooit problemen gehad met het verkrijgen van een visum aan de grens van Tanzania en Kenia, die ik 2x op verschillende plekken gepasseerd ben. Binnen een kwartiertje gepiept terwijl de rest ook allemaal wacht op controle / eventueel wat vragen beantwoorden / aanmaak visa.
Ook op Nairobi airport verliep het prima, mijn rij was zelfs korter dan die van al die mensen die van tevoren een visum hadden geregeld en na een paar minuten stond ik al buiten met visum.

Mannetjes bij de grens die uren afwezig zijn, heb ik alleen een keer in de jungle tussen Brazilië en Peru meegemaakt, maar in Tanzania en Kenia leek het mij allemaal heel efficiënt geregeld.

Oh ja, bij de grens van Zambia werden wel heel veel vragen gesteld destijds in 2000 (“wat kom je hier doen? hoeveel geld heb je bij je? waar heb je het verstopt?” PARDON?) en dat is wel een ander verhaal qua visum van tevoren moeten hebben… dus die zou ik wél van tevoren regelen. In mijn geval had een safaribedrijfje in Malawi het van tevoren voor me geregeld, maar dus toch nog al die vragen en tas openmaken etc.

Is allemaal prima aan de grens te doen, de landen die je noemt hebben hun grensbureautjes prima op orde. Wel $$$ meenemen. Overigens zullen je reisgenoten zeer waarschijnlijk ook niet allemaal hun visa op orde hebben dus ben je echt niet de enige waarop gewacht moet worden.

Denk dat je via een visabureautje meer tijd kwijt bent dan ter plekke regelen, en dan komen de prijzen nog…

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik heb helaas ook andere verhalen gehoord van vrienden die op overlandtrucks werken. Zorg dan in ieder geval dat je alles op orde hebt, paspoort voldoende lang geldig, voldoende visa pagina’s vrij, gele inentingen boekje bij je met gelekoorts bewijs.

@nanineheshusius

In je post van 09-12-10, 15:16 zeg je ook dat alles prima aan de grens te regelen valt. Vanwaar je draai, ergens problemen gehad bij de grens?

Nog een algemeen vraagje: Het gele boekje schijnt verplicht te zijn, maar is iemand hier ooit ernaar gevraagd (in Afrika)?

nee, geen draai.
Als je alleen reist op eigen vervoer, heb je gewoon alle tijd, dus als je dan 2 uur aan de grens staat om dingen te regelen maakt t niet zo uit, of met een hele bus vol met lokalen, dat gaat nl ook nooit snel, ga jij als mzungu eerst en dan als jij klaar bent is de rest er ook wel ongeveer doorheen, Met n georganiseerde reis ligt dat anders
sorry moet nu weg, reageer wel verder na t weekend

Op diverse reizen naar Zuid-Amerika en Afrika nog nooit naar gevraagd. Maar ik heb het altijd maar bij me. Het mijne is trouwens niet geel, maar wit met groen.

Overigens is mij ook nog nooit gevraagd om bewijs van uitreis of doorreizen, wat ook in veel landen verplicht is.

Bedankt voor de info!

Ik las idd dat de prijzen om het hier te regelen ongeveer 2x zo hoog liggen in totaal dan het daar aan de grens te doen.

De diverse visa-bureaus geven soms wel aan dat t aan de grens kan, soms staat het er niet bij, sommigen zeggen dat t niet kan, etc…Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen.

Hoi Martijn en de rest,
zoals ik zei je moet t zelf weten, echter als je met n reisgenootschap reist heb je daar ook wel mee rekening te houden. Laten we het zo zeggen dat de reisleiders die ik ken, vaak geirriteerd zijn van het feit dat als jij tijd zat had om het te regelen en het niet doet. Je kunt hierdoor de groep benadelen in tijd en geld. Tijd omdat het misschien langer kan gaan duren en het mogelijk is dat je bijvoorbeeld in het donker door moet rijden wat men liever niet doet en in geld omdat er soms - om het proces dan toch te bespoedigen - nogal eens een som geld gevraagd wordt aan de reisleiding.
Gasten, ik verzin het niet, dit gebeurd en dan is het aan jou of je hiervan de aanleiding wilt zijn of niet.
Het kan ook allemaal heel makkelijk gaan hoor, mee eens, maar het kan soms ook allemaal verdomde moeilijk gaan.

En ja, ik heb wel eens langer aan de grens gestaan dan nodig was, met een bus vol mensen en ook met een toeristentruck vanwege een visa/paspoortkwestie, en Ja, ik ben wel gevraagd naar een gele koorts vaccinatie, puur om me te jennen, dan wel geld van me te vragen en als je dan zeker niet bereid bent om dat te geven en jij verder alle recht hebt op een visum, maar ze doen toch lastig en de rest van de bus truck/bus of wat dan ook staat op jouw te wachten dan is dat niet zo relaxt.
En nee, degene die het visum afgeeft is vaak niet hetzelfde mannetje die ook moet controleren, want er is er geld meegemoeit en niet iedere beambte mag met geld werken.
Maar zoals ik eerder al zei; je moet t zelf weten.

groeten!

Geen visa van te voren geregeld (vrijwel niemand van de 25 man voor 6 grensovergangen) en ik heb nergens problemen gehad.
Wel werd een Bulgaars koppel geweigerd aan de grens van Zimbabwe. Ze hadden van te voren alle visa geregeld en contact gehad met deze ambassade maar toen was het niet nodig…een week tevoren waren de regels veranderd!

Dus een risico, maar Nederland is vaak net wat gunstiger…

Hoi, vraagje aan een ieder. Ik moet nl nog een visum regelen voor Tanzania. Hoor iemand zeggen dat het ook daar makkelijk aan te vragen is? Het vliegveld van Dar-es-salaam? Kom daar s middags half 4 aan op 4 jan.
Moet ik dollars van tevoren in Nederland opnemen? Of kan ik ook daar op vliegveld van Dar-es-Salaam pinnen (tanzaniaanse shillings) en daar mee betalen?
Moet verder nog een hotel of hostel regelen. Iemand een aanrader? Ook voor hoe ik daar beste heen kan reizen? Taxi of ander vervoermiddel? Dank! Natascha

Dar-es-Salaam schijnt (namens internationale reisleiders) geen denderende en veilige stad te zijn, dus doe voorzichtig! Ik ben over land over de grens gegaan. Was toen geen probleem dat ik geen visum had. Vaak kan je via het hostel wel vervoer regelen als je t van te voren boekt.

Ik had voor mijn hele vakantie van te voren in Nederland dollars gehaald en overal verstopt, is voor de visa en toeristische dingen handig, maar in supermarkten, markt, hostels (soms) restaurantjes heb je meer aan shillings. Je kan bij wisselkantoortjes geld ruilen, of her en der pinnen met visa-card (soms gewone maestro) en dan krijg je lokaal geld. Hou de wisselkoersen heel goed in de gaten, want daar weten ze goed mee om te gaan.

1 like

Neem alleen dollars mee voor je visa, verder gewoon shillings pinnen.

1 like

Koop visum in Nl - double entry, ben ik daar in ieder geval van af. Maar wellicht voor een extra visum ja. Dank je wel

Het maakt absoluut niet uit hoe laat je dus aankomt, ik ben zelf op verschillende tijdstippen aangekomen in Nairobi waaronder 1 keer rond 3.30 en ook toen was het visum zo geregeld.

Kun je ook en visum krijgen op het vliegveld van kilimanjaro? Hebben we baat bij een formulier om van te voren in te vullen? Groetjes,willemijn

ja dat kan je kunt een visum bij aankomst Kilimanjaro kopen $50,- per persoon, wel dollars meebrengen een andere valuta wordt niet geaccepteerd. Je kunt pas geld wisselen als je de douane door bent. In het vliegtuig ontvang je voordat je landt een visum kaart die je kunt invullen. Heel makkelijk. Soms kan het zijn dat je even in de rij moet wachten, ligt een beetje aan in welke periode je naar Tanzania komt.

1 like

Ik ga voor langer dan 3 maanden naar Tanzania en aangezien het toeristenvisum maar 3 maanden geldig is vroeg ik me af hoe ik dat moet regelen. Van het consulaat begreep ik dat ik eerst een toeristenvisum voor 3 maanden moet aanvragen en wanneer ik in Tanzania ben een verblijsvergunning? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!