Visum Syrie -over land

Visum om syrie in te gaan ging prima aan de grens, kost wel wat tijd. Libanon-uit-stempel (noord-grens) kostte bijna een uur, Syrie in 10 minuten.

Toen wij Syrie uit gingen (bus damascus-Amman) moesten we pp 500 syrische ponden betalen; dit wisten we niet vooraf en ze berekenden ook nog eens een ongunstige koers voor de dollars. Zowel de buschauffeur als de grensbeamte bleef volhouden dat we dit moesten betalen. Totaal hier 2 uur tijd kwijt en de andere busreizigers moesten op ons wachten, wij niet op hen.

Best veel grenskosten (in 52 euro samen en uit 25 dollar)…en geen multi entry omdat we terug vlogen (Amman-Beirut)

Voor de Belgische reizigers toch even dit:

Belgen moeten een visum regelen in Brussel. Ook ik ben naar de ambassade in Brussel geweest, maar zij konden niets voor me doen. Ze kunnen enkel een visum voor drie maanden geven en Syrië had ik pas in mijn vijfde reismaand ingepland.

In Caïro en Amman kon ik ook geen visum krijgen en de Belgische ambassade in Amman kon evenmin een aanbevelingsbrief meegeven. Op goed geluk dan naar de grens geweest (Jaber) om uiteindelijk te horen dat ik geen visum kon krijgen.

Dan ben ik maar van Amman naar Turkije moeten vliegen. Een compleet absurde situatie waarin ik alles heb gedaan wat ook maar mogelijk was. Toch denk ik dat iemand die in dezelfde situatie zit het toch maar moet proberen. Als je geluk hebt laat de douanier je aan de grens toch door. Ik had gewoon pech de verkeerde te treffen…

Onbegrijpelijk en absurd.

Groeten (vanuit Turkije dan maar…)