Visum Sri Lanka / Electronic Travel Authorization System: Hoe/wat/kosten etc.

Beste gasten en forumleden,

Veel vragen op het forum gaan over het aanvragen van een visum voor Sri Lanka. Het lijkt ons handig om sticky topic te maken met daarin de handelswijze hoe dit te verkrijgen en wat je kan verwachten.

Sri Lanka maakt gebruik van een Electronic Travel Authorization System en dit is tevens de snelste en handigste manier om een visum te krijgen. Snel, goedkoop en makkelijk.

Benodigd:
Computer met internetverbinding en email
Creditkaart
Paspoort die bij aankomst in Sri Lanka nog 6 maanden geldig is
Retourticket of ander uitgaand ticket (hoef je geen gegevens van in te vullen, maar zonder mag je Sri Lanka niet in met een ETA)

Inwoners van welke landen moeten een visum aanvragen:
Alle landen ter wereld met uitzondering van de Seychellen, Maldiven en Singapore.

Het aanvragen:
Het online visum bestel je via de volgende officiële website van de Sri Lankaanse overheid:

http://www.eta.gov.lk/slvisa/

Na aankomt op deze site moet je uiteraard akkoord gaan met de voorwaarden en dan kan je op de volgende pagina linksboven kiezen voor:

Tourist ETA: Apply for an Individual. Gegevens invullen, betaling afronden en document printen.

Je kan het ook via diverse visumbureaus doen, maar waarom zou je, dat kost alleen maar meer tijd en (veel) meer geld.

Kosten en wijze van betalen:
Het visum kost op dit moment $ 35,-- en kan alleen met creditkaart betaald worden.

Afwikkeling:
Meestal krijg je binnen 10 minuten tot een half uur per mail een bevestiging dat het online visum aan je verstrekt is. Het onderwerp van de mail is: Sri Lanka ETA status Acknowledgement. De inhoud is “We are pleased to inform you that your application for ETA has been approved” met een opsomming van een paar van jou gegevens. Als de inhoud anders is, of het visum is geweigerd (bij ons nog nooit voorgekomen), dan moet je contact opnemen met:

Department of Immigration and Emigration: 41, Ananda Rajakaruna Mawatha, Colombo 10, Sri Lanka

Hotline : 0094 71 9967888
Telefoon: 0094 11 5329307
Fax : 0094 11 2674631
E-Mail : eta@immigration.gov.lk
Web Site: www.immigration.gov.lk

Waar kan je tegen aan lopen bij de aanvraagprocedure en hoe te handelen:
De website waar je de aanvraag plaatst is regelmatig erg traag. Het kan zo gebeuren dat de site vastloopt of niet meer reageert. In de meeste gevallen moet je dan je gegevens opnieuw ingeven. Als het meerdere keren achter elkaar gebeurt moet je stoppen en het later weer proberen. Dit kan ook tijdens de betaling gebeuren! Wees niet bang, het is ons niet bekend (en wij vragen ze wekelijks aan voor onze klanten) dat dit resulteert in meerdere afschrijvingen van je creditkaart.

Moet de aanvraag perse online?
Nee, niks moet. Je kan hem aanvragen bij de ETA desk op het vliegveld van Colombo. Dat kan heel veel tijd kosten en $ 5,-- meer dan online. Daarnaast, als je om één of andere reden geweigerd wordt, heb je een flink probleem.

Hoe gaat het bij binnenkomst in Sri Lanka?
Wij nemen altijd de bevestiging geprint mee. Dit lijkt niet noodzakelijk, want er is nog nooit naar gevraagd. Er wordt een sticker en stempel in je paspoort gezet en je kan op weg naar de mooiste reis van je leven!

Graag horen wij eventuele aanvullingen en ervaringen per persoonlijk bericht, dan kunnen we dit topic constant up-to-date houden en ook overzichtelijk.

Geniet van de parel van Azië: Sri Lanka

Taco & Marjolein.

Wij hebben 2 dagen geleden een online visum aanvraag gedaan en dachten dat we op de officiële website zaten ,maar helaas. We kwamen er pas achter toen er € 90 euro van de creditcard werd afgeschreven ipv $ 30. De website leek verdacht veel op de officiële website. Ze geven aan dat het niet geannuleerd kan worden. heeft iemand dezelfde ervaring? En wat te doen? We kunnen het geld van de creditcard laten terugboeken maar zijn dan bang voor problemen bij de douane.

Je bent niet de eerste en helaas ook niet de laatste. Dit soort ‘kapers’ sites betalen er zelfs voor om in google hoger te verschijnen dan de echte :varen:
Algemeen advies is: het ETA nummer dat ze je gegeven hebben te checken op de officieele ETA site, die zou dan als status ‘Issued’ ofzo moeten geven. Is ie echt dan is 't inderdaad vaak maar beter je verlies te nemen, want een nieuwe aanvraag op echte site terwijl je nog met creditcardmaatschappij aan het soebatten bent wordt geweigerd (er mag maar 1 ETA per paspoortnummer tegelijk bestaan). Is er helemaal geen ETA ga gerust terugclaimen via creditcardmaatschappij, hopen dat die meewerken want voor bedragen onder de 100 euro doen ze wel 'ns moeilijk. En vraag gelijk de goede aan.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Voor de duidelijkheid, alle links en vermeldingen in de eerste post zijn goed. Gebruik je andere links dan heb je (helaas) een groot risico op fraude zoals Erik al vermelde.

We konden op de officiële site ( zie eerste post) idd zien dat ze het visum wel aangevraagd hadden en hebben toch nog een e-mail naar de ‘nep’ site gestuurd met het verzoek om de aanvraag te annuleren en krijgen nu € 69- pp terug. Het heeft dus toch wel nut om een e-mail te sturen en doe dit zsm nadat je hebt ontdekt dat je de verkeerde site hebt gebruikt.
hopelijk hebben anderen reizigers op dit forum iets aan ons verhaal, wij hebben er in ieder geval weer iets van geleerd.

Pbrandt,

Ik weet niet wat er is gebeurt. En jullie zijn vrij in alles wat jullie doen. Maar persoonlijk zou ik dus wel mijn creditcard waarmee je dit hebt gedaan direct laten blokkeren en een andere aanvragen.

Mijn idee is dat je anders nog een veel kostbare les gaat leren, uiteraard hopen we dat niet.

Als je csv code etc. heb gegeven dan kan alles dus gebeuren, tot het einde van de looptijd van je creditcard.

Het hoeft niet zo te zijn, maar beter “safe then sorry”.

Heel handig dit topic.
Alleen mis ik een handleiding hoe te handelen als je langer dan 30 dagen gaat, zoals wij van plan zijn.
Heeft iemand informatie voor ons?

Lia

Your wish is our command :wink:
Later heb ik inderdaad dit gemaakt

en daarin is een hele sectie aan deze vraag gewijd. Maar meld als er na lazing nog vragen zijn…

At your service,

<Erik> & [Sandya]

Erik,

Dank voor je snelle reactie, ik ga het doorlezen.

Lia

Vanaf 1 januari 2016 is het tarief van $ 30,-- verhoogd naar $ 35,–. Aanpassing is doorgevoerd in de eerste post.

Ik heb maandag een visum aangevraagd via de aangegeven link.
De kosten waren inderdaad €35 pp
Nu heb ik een Acknowledgement gehad direct bij de aanvraag.
Een dag later heb ik de site weer geraadpleegd bij check status en daar stond ETA is approved.
Beide heb ik gelukkig wel uitgeprint.
Nu heb ik verder geen mail of andere bevestiging gehad. Mijn spambox is ook gecheckt…
Weet iemand of dit voldoende is?
Wil straks niet voor verrassingen komen te staan in Colombo…
Alvast bedankt!!

D​at is voldoende zekerheid, zelfs dat statusprintje is meer voor als Immigration het niet zou kunnen vinden maar is zelden nodig. Tja, e-mails zijn 99% betrouwbaar en die naar jullie toe is dan vermoedelijk in die laatste 1% beland :wink:

Goede reis,

<Erik> & [Sandya]

1 like

ETA is gekoppeld aan je paspoort, dus als je een approved hebt is het goed. Al zou het helemaal mis zijn gegaan (wat niet het geval is maar om je gerust te stellen :)), dan kan je altijd op het vliegveld in Colombo zelf het ETA regelen.

bedankt! dit stelt ons wel gerust.
ik heb de aknowledgement en dat status printje en neem beide inderdaad mee.

als ik het op het vliegveld weer moet regelen, neem ik aan dat het me weer 35 pp kost. dat hoop ik dus niet…
ga er vanuit dat het zo allemaal goedkomt.

mvgr Jenny

Bij het aanvragen via bovenstaande site krijg ik iedere keer een verkeerd paspoortnummer ingevuld. Ik vul mijn documentnummer van mijn paspoort in… wat doe ik fout?

Ik heb vandaag het zelfde als Masterscr, zowel onder windows als onder chrome.

Vermoed dat de website vandaag niet zo lekker werkt …

Gelukkig ben ik niet de enige… ik had het ook al op chrome , IE en FF geprobeerd. Krijg ook heel de tijd een laadtekentje te zien en error’s als ik toch een stap verder kwam. Ik hou het wel even in de gaten en zal een gil geven als het is gelukt. Graag hoor ik het van jou ook :wink:

Hij werkt weer!

Dan ga ik vanavond even kijken, heb nog alle tijd, vertrek in augustus.
Veel plezier in SL!

Hoi Ritam, is het gelukt?