Sinds vandaag (1 september 2015) is het officieel verplicht vooraf en online het visum voor Kenia aan te vragen. Deze procedure kost ongeveer 52 USD. De verwerkingstijd van het visum is ongeveer twee werkdagen, maar is mede afhankelijk van de drukte bij de overheid van Kenia. Het visum kan alleen met creditcard betaald worden, een andere mogelijkheid is er niet. Het visum kan aangevraagd worden op http://account.ecitizen.go.ke
Het visum is geldig voor toerisme en “standaard” zakenreizen, geeft slechts eenmalig toegang tot Kenia (single entry) en is maximaal 90 dagen geldig (vanaf het moment van uitgifte). Zorg ervoor dat u het visum dus niet te vroeg aanvraagt, maar begin ook niet te laat, de websites van de Keniaanse overheid willen nog wel eens onbereikbaar zijn.
Indien u niet over een creditcard beschikt zijn er natuurlijk visumbureau’s welke uw aanvraag kunnen verwerken, waarvan wij er een zijn. Wij plaatsen dit bericht echter niet om reclame te maken, dus zult u zelf even moeten googelen ;-).
Al heb ik het vermoeden dat het e-visum niet lang stand zal houden.
Het schrikt allereerst last minute reizigers af, en daar zijn veel airlines afhankelijk van om vluchten rendabel te houden.
Maar ook voor andere reizigers is het een rompslomp …
Uit eigen ervaring weten we dat landen heel graag vasthouden aan het e-visa, ondanks de vaak gebrekkige werking van overheidssystemen. Dit komt omdat de kosten veel lager voor ze zijn en de opbrengst dus veel hoger. Vaak stellen ze de “verplichte” datum een aantal keer uit, maar dat zorgt uiteindelijk alleen maar meer voor verwarring: kan het nu nog wel of niet ter plekke worden aangeschaft?
Neem Turkije als voorbeeld: de verplichte invoering van het e-visum is al enkele malen uitgesteld. Theoretisch zou het nog mogelijk moeten zijn ter plekke een visum aan te schaffen, maar dit wil per vliegveld nog weleens verschillen. Ook zijn er (helaas) douaneambtenaren die er een sport van maken toeristen een poot uit te draaien, door de prijs van een visum on arrival te verdubbelen. Vervelende praktijken, helaas komen ze niet alleen zelden voor.
Hoe het in Kenia gaat verlopen is maar afwachten, het zou ons echter niet verbazen als het een zelfde kant op gaat. Ons advies: vraag het visum zelf of via een bureau vooraf aan.
Veel airlines die nu met regelmaat naar Kenia vliegen, zijn afhankelijk van last-minute reizigers om de stoelen te vullen.
Door de procedure van een visum vooraf te moeten regelen, kunnen zij geen visum meer op tijd bemachtigen en zouden mogelijk moeten besluiten elders op vakantie te gaan. Zuid Afrika, Tanzania, Oeganda bijvoorbeeld.
Door het wegvallen van last-minute reizigers, zullen deze lege stoelen aan de vroeg-boekers doorberekend moeten worden, dus zal de prijs van tickets ook voor vroeg-boekers omhoog gaan, waardoor er ook van de vroeg-boekers een deel af zal vallen.
Uiteindelijk zullen een aantal vluchten mogelijk minder frequent naar Kenia vliegen, met name in het laagseizoen, omdat vliegtuigen rendabeler in te zetten zijn op andere routes: Azië, Amerika etc.
Daardoor missen de luchthavens belastingen, zoals rechten voor het landen en opstijgen van de luchthavens, de toeristensector zal minder toeristen kunnen verwelkomen, hotels staan (nog) leger, minder belastinginkomsten, minder werkgelegenheid etc etc.
Uiteindelijk zal de overheid met vallen en opstaan het e-visum, tegen beter weten in, erdoor drukken en kunnen reizigers ondertussen er idd beter voor zorgen dat ze het e-visum klaar hebben liggen om de onvermijdelijke Turkse toestanden te voorkomen…
In Senegal heeft het e-visum een paar jaar stand gehouden, toen het tourisme gedeeltelijk was ingestort heeft de nieuwe president het e-visum en zelfs het betaalde visum geheel afgeschaft …
Duurder dan 40€… Dan : Date of Issue: 1-sep, date of exp: 30-nov (***proposed *date of entry)
Waarschijnllijk krijg je hiermee op JKIA/MOI een echt Visum denk/hoop ik, wat dan geldig is tot 90 dg na aankomst ?
(dat zou meteen het ‘‘last minute’’ probleem oplossen, effective date of entry)
Die $1 boven $50 is een ‘convenience fee’. Alleen is het helemaal niet convenient voor mij…,het is de fee die de kredietkaart maatschappijen
de Kenianen in rekening brengen… zeggen ze…
Gisteren aangevraagd, vanochtend een emailtje, kon het vandaag downloaden.
Als dat altijd zo zou werken, zijn last-minutes niet uitgesloten.
Het lijkt inderdaad nog goed te gaan, vaak dezelfde dag nog gereed en anders de volgende werkdag. Hopelijk is dit in het hoofdseizoen ook het geval. Afschaffen zie ik ze niet zo snel doen, dat zou ook zonde zijn. Een visum blijft toch wel verplicht en een e-visum is echt een hele vooruitgang op het stempelvisum. Het zou mooi zijn als ze echter het year-round visum ook digitaal zouden verstrekken.
Of de lastminutes echt een issue zijn? Ik weet het niet. Vermoedelijk valt het wel mee, er zullen weinig mensen zijn die echt de dag van te voren een dure reis naar Kenia boeken. Maar inderdaad, time will tell. Wij zien een algehele tendens welke neigt naar het e-visum, dus mocht het er nu niet van komen, dan komt er zeker een poging twee…
Airlines zoals Condor vanuit Duitsland, Ethiopian vanaf Belgie en duitsland, en airlines vanuit Engeland bieden continu last minute tickets aan. Mooi dat er best kans is dat men op tijd zijn e-visum in huis heeft, maar met “kans” zullen vele mensen afvallen. Bovendien vraag ik me af, hoe het zit met verlengen van visa in Kenia. Je kan namelijk als toerist na 3 maanden je visum voor nog 3 maanden verlengen bij de immigratie in Mombasa. Ook dat lijkt me nu onmogelijk, omdat op het e-visum zowel je heen- als terugvlucht moet komen te staan. Wellicht dat iemand anders dat weet?
Je kunt nog steeds verlengen, dat is geen probleem. Dit hebben wij nagevraagd bij de ambassade. De retourdatum komt ook niet op het visum zelf te staan, alleen een ingang- en vervaldatum van het visum.
Ik heb op 1-sep een eVisa aangevraagd en op 2-sep kon ik het downloaden vanaf m’n www.eCiitizen.go.ke account.
So far so good…
Alleen op het eVisa staan niet de door mij bij de aanvraag vermelde proposed dates of entry en departure, maar alleen de date of issue en expiry.
Dat zou betekenen dat als je lang (90 dagen) wilt blijven je zo kort mogelijk voordat je vertrekt het eVisa moet aanvragen. Dat ging nu in een dag, maar het kan volgens henzelf een week duren. En er kan altijd iets fout gaan, dus je moet voor de zekerheid wat marge inbouwen.
Ik hoop dat het zo werkt dat je bij binnenkomst in Kenia een ‘echt’ visum krijgt, d.w.z. de gebruikelijke sticker in je paspoort, met daarop de daadwerkelijke datum van binnenkomst. En dat de 90 dagen vanaf die datum beginnen te tellen…
Ik heb net een emailtje naar: support@ecitizen.go.ke gestuurd om te vragen hoe dat zit…
Ik laat weten wat hun antwoord, if any, is…
[TABLE=“class: ajC”]
[TR=“class: ajv”]
Klopt, dat doen ze niet handig. Er wordt niks gedaan met de proposed date of entry/exit. Wij houden altijd rekening met 5 werkdagen verwerkingstijd, dus als mensen echt 3 maanden willen gaan, wordt het visum een week van te voren aangevraagd. Voor mensen die een kortere vakantie boeken kan het visum gewoon eerder aangevraagd worden, zolang de retourdatum maar < 90 dagen in de toekomst ligt. Verlengen in Nairobi is echter altijd mogelijk, maar daarvoor moet wel een reis naar de ambassade gemaakt worden.
Wat een gedoe. Als je ergens anders dan in Nairobi 85 - 89 dagen verblijft is het niet zo eenvoudig om even naar de ambassade heen en weer te gaan. Als ze dan niet kijken naar de proposed date of entry en je bent niet zeker van het ontvangen van een visum binnen een week, zit je met een probleem als je de volgende dag een visum binnen hebt. Bovendien zou er toch visa gaan gelden voor Oost-Afrika, Tanzania, Uganda en Kenia?
Zover ik weet moest je je visum altijd verlengen bij Immigration in Nairobi of Mombasa, niet bij de ambassade. Dit is dus niet anders dan voorheen.
Ik ben heel benieuwd wat Poekiema als antwoord krijgt. Het lijkt mij dat dit een verwerkingsfout is die gemakkelijk veranderd zou moeten kunnen worden.
Wb het visum voor Oost-Afrika, dat is er al, maar Tanzania zit er niet bij, alleen Oeganda, Rwanda en Kenia geloof ik.
“Kilifi has a very good Immigration Office where queries are dealt with promptly and professionally.”
Ik heb nog geen antwoord op m’n vraag betreffende de proposed entry date aan [EMAIL=“support@ecitizen.go.ke”]support@ecitizen.go.ke, en eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet. Kenia + ambtenaren: tsja… zou me verbazen…
Als het een verwerkingsfout is - en geen opzet/design - dan zit dat in de software die van een aanvraag een eVisa maakt. Ongetwijfeld is dat door een programmeur binnen een paar uur aan te passen, maar bij overheden/grote organisaties kan dat maanden duren, vanwege ‘zorgvuldigheid’, no doubt. Waarschijnlijk bestaat in Kenia, net als in NL, een ICT-faalindustrie, waar falen beloond wordt: http://www.computable.nl/artikel/opinie/diensten/5594396/2380656/marktleider-in-de-ict-faalindustrie.html
"A visa is valid for 90 days from the date of issue, that means you have to enter Kenya within that 90 day period. When you enter you will have an entry permit stamped in your passport and the Immigration Officer will write on it how long you can stay, this can be up to another 90 days.
The visa and the entry permit are two different things"
“…it seems the new e-visa is more like a voucher and you will still need the visa sticker put into your passport as well as the entry permit stamp.”
Dat is hoe ik in eerste instantie ook vermoedde dat het zou (moeten) werken…
Dit zou interessant zijn, maar is niet hoe de meeste e-visa systemen werken. Echt logisch is het ook niet, waarom dan niet gewoon een document dat zes maanden geldig is en waarbinnen je max. drie maanden mag reizen (zoals Turkije)?
Navraag doen hieromtrent blijft lastig, ambassade weet meestal van niets en de Keniaanse overheid heeft meestal niet zo’n behoefte om te reageren. Het zou wel fijn zijn als hier meer duidelijkheid over komt.
NAIROBI, Kenya, Sep 9 – The government has announced that manual visa applications at ports of entry into Kenya will continue until such a time the newly introduced e visa is fully operational.
President Uhuru Kenyatta said though the e visa was already running, manual application at the entry points to the country will continue concurrently so as not to bar the last minute visitors to the country.
“We have had a number of challenges in the implementation of the e visa and I have therefore ordered that application of visa on arrival to the country continues as it were,” President Kenyatta said.
He made the remarks Wednesday in Italy during the opening of a business forum between Kenyan and Italian business communities.
The forum is among a series of activities the country has lined up in Milan to mark the Kenya Week in the ongoing Milan Expo that has attracted over 150 countries.
The resumption of manual visa application that ceased operational from September 1, 2015 is good news to travel agents and tour operators who had raised the red flag on the possibility of a drop in visitation to Kenya as a result of challenges associated with the new system.
At the same time, President Kenyatta also announced that discussions were at an advanced stage to introduce a direct flight from Milan to Kenya for ease of travel.
“Malindi International Airport will be able to handle direct flights from Milan and we shall discuss on making this a possibility,” he said.
He said the move would see to an increase of visitors to Kenya. Italy is the fourth top source market to the country with about 50,000 visitors to Kenya in a year.
The announcements are expected to positively boost tourism business that has recently shown impressive arrivals from different source markets.
President Kenyatta’s visit to Italy has also seen him position Kenya as an investment, tourism and exports destination.
He told the Italian business community that his government has put in place relevant infrastructure to spur investment in all sectors of the economy.
Governors attending the event are Jackson Mandago (Uasin Gishu), Paul Chepkwony (Kericho) and Amason Kingi (Kilifi).
Iemand die paar dagen geleden aankwam in Kenia schreef me:
“Vanaf het moment dat je het visum krijgt, vaak binnen een paar dagen, kun je het binnen drie maanden gebruiken om Kenia binnen te komen. Je krijgt dan bij aankomst gewoon een stempel met 90 dagen.”