Visum Kenia

ook de daily nation heeft een bericht over het visum

http://www.nation.co.ke/business/Manual-Visa-Application-Extended/-/996/2864028/-/x9ypemz/-/index.html

nog meer visa nieuws

Het grote probleem is dat mensen zich wel kunnen aanmelden uit europa ,maar niet kunnen betalen omdat de meeste mensen
hier helemaal geen krediet kaart gebruiken.

Daar zijn natuurlijk wel oplossingen voor te bedenken ,maar dat moet dan goed werken.
Jaap

Goed om even te melden: Kenia is de laatste tijd de visums dezelfde dag nog goed aan het keuren. Bij de laatste x aantal visums die wij hebben aangevraagd, is dit in ieder geval zo. Dit is natuurlijk een hele vooruitgang en zeker ook goed nieuws voor last-minute reizigers.

Ik ben gisteren bij het Zulfath building van Immigration in Mombasa geweest (daar kan je ook je visum verlengen als je langer dan 3 maanden blijft) en heb daar het afdelingshoofd eens gevraagd hoe het zit met het visum op de airport. Zij vertelde dat het even tijd nodig had nadat Uhuru het in het nieuws had genoemd, maar dat het nu toch echt weer mogelijk is bij aankomst op de airport een visum te verkrijgen. Evisum is dus niet meer verplicht van tevoren aan te vragen. Ook de airlines zouden nu ingelicht moeten zijn hierover vertelde zij. Op de airport in Kenia zou het in ieder geval allemaal mogelijk zijn.

Www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

1 like

Ik vermoed dat dit op niet al te lange termijn weer afgeschaft wordt, aangezien ze het online proces aan het verbeteren en versnellen zijn. Zodra dit stabiel genoeg voor ze werkt, zal het e-visum wel weer verplicht worden. Bovendien: het blijft handig om het vooraf aan te vragen, scheelt je weer wat tijd en geeft je wat gemoedsrust. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

u vermoed dit ! maar weet dit niet zeker
het zou ook kunnen dat beide systemen blijven bestaan

zo lang hoef je nu ook niet te wachten op je visum
als je je paspoort afgeeft en contant €40
dan ben je ook zo klaar

hakuna matata
pole pole

Het is slechts een vermoeden, klopt. Het zou kunnen dat ze beide systemen in stand houden, maar dit levert voor Kenia natuurlijk alleen maar extra kosten op. De reden om te digitaliseren is juist kostenbesparing. Twee systemen in stand houden in plaats van één, is dan niet voordelig.

Ik vond het altijd veel relaxter en handiger als ik het niet vóór mijn vakantie hoefde te regelen, gewoon geld meenemen het vliegtuig in, op de airport formuliertje invullen en klaar. Geen enkele stress of moeite hoor… En zeker voor de lastminute reizigers, waar ik er toch wel enkele van ken, mensen die gek zijn op Kenia en opeens een heel goedkoop lastminute ticket zien een geruststelling dat ze het nu gewoon op de airport kunnen krijgen, want het online aanvragen blijft toch een risico wat je loopt dat het er niet op tijd is. Je zal maar net die ene zijn waar het wel langer duurt… Daar zou ik juist stress om hebben. Maar oké, we kunnen niet voor een ander spreken. Ik ben in ieder geval blij voor mijn vriendinnen die graag onverwachts naar Kenia gaan en nu ook zonder zorgen onverwachts kunnen komen.

2 likes

kostenbesparing ?
er gaan ook banen verloren in Kenia
die weer door b.v uw dienst in nederland worden overgenomen!

zo is het toch ? of niet dan

hakuna matata

1 like

Digitaliseren in Kenia?! Hahaha! Sorry, even een grappige anekdote.
Ik was dus gisteren bij Immigration Mombasa in het Zulfath building. Je kan daar je visum verlengen, maar ook heel veel andere Immigratiezaken regelen, zoals ik daar kwam om mn Keniaanse ID-kaart te verlengen en een re-entry pass aan te vragen omdat ik over 2 weken naar Nederland reis.
Je komt daar dus een ruimte binnen waar 5 mensen dmv lage tussenschotten ieder hun “eigen” “kantoortje” hebben. Dat wil zeggen een bureau met daarop een heleboel papieren, stempels en dergelijke. Geen computer te bekennen in die hele ruimte! Langs de muren staan hele rijen dossierkasten, die dus volligen met allerlei dossiers van zowel Kenianen en als residents zoals ik. Ik zit bijv in het dossier van mijn man, dus heb hetzelfde dossiernummer.
Voor het aanvragen van je keniaanse ID-kaart (alien certificate) moet je je vingerafdrukken geven. alle 10 je vingers zwart van de inkt, niets geen apparaatje zoals op de airport om je vingerafdruk te geven.
Digitaliseren? Ze hebben echt nog wel een lange weg te gaan hoor bij Immigration Mombasa! Ik wilde er een foto van maken, maar dit mocht om veiligheidsredenen niet. Helaas…

Leuke anekdote Marriette! Geeft mooi aan hoeveel relaxter je ook kunt leven…

Feit blijft echter dat er een online systeem staat wat veel geld kost om te onderhouden. Dat gaan ze echt niet zomaar aan de kant schuiven. De kosten die de verschillende ambassades maken om nu de visa’s te verstrekken zullen ook niet mals zijn. Daarnaast, ambtenaren en overheden denk eerst aan geld voordat ze aan de praktische bruikbaarheid van een systeem denken. Dat gebeurd overal, niet alleen in Kenia natuurlijk.

Ik ben zeer zeker niet voor een systeem wat half werkt, of waarbij je niet zeker bent van een levering dezelfde dag of onmiddellijk. Sowieso is het aanvraagproces nu nog te omslachtig en vragen ze m.i. onnodige dingen. Maar ik zie wat er gebeurd en weet uit ervaring dat dit soort systemen kosten wat kosten worden doorgedrukt, ook al werkt het niet 100%. Ze hebben nog een lange weg te gaan, maar die weg wordt sneller afgelegd dan ik had verwacht.

Nog even wat info over de Visum. In Nairobi vertelden ze me vrijdag dat deze gewoon weer op het vliegveld te verkrijgen is. In Mombasa wisten ze dit niet zeker.

Weet iemand hoe het op dit moment de de visumaanvraag is wij landen in augustus Nairobi

Op het moment is het nog steeds mogelijk on arrival te krijgen, zowel Mombasa als Nairobi. Hoe dit in augustus is durf ik nu nog niets over te zeggen.

Wij reizen over 2 weken naar Kenia. Afgelopen vrijdagavond even gaan zitten voor t visum. Eerst een account aangemaakt. Op mijn naam. Vervolgens visum aangevraagd voor mijn man en mijzelf (zoonlief mag vanaf 1 feb visumvrij!).
Die van mijn man als eerste gedaan en betaald. We wilden wachten met betalen van de tweede om eerst uit te proberen of t werkt.
Ik heb nog geen reactie. Maar het is weekend dus wacht nog even af.
Waar ik wel mee zit: Ik heb op mijn account visum voor mijn man aangevraagd… Zou dit problemen geven? Iemand ervaring mee?

Zelf heb ik het voor mijzelf, dochter en moeder aangevraagd. Voor mijn dochter kon op hetzelfde account. Die van mijn moeder apart. Je krijgt geen bevestiging per mail. Als je opnieuw inlogt kun je de status bekijken. Die van ons is vrijdag aangevraagd en maandag akkoord.

1 like

Ik heb een paar maanden geleden 3 visa voor volwassenen (voor mijzelf en 2 anderen) op mijn eigen account aangevraagd. Ik wachtte ook op een bevestigingsmail maar die krijg je idd niet, als je inlogt staat het visum daar klaar.

1 like

Weet iemand of je op dit moment je visum nog kunt krijgen op het vliegveld?

Op het moment is het nog steeds mogelijk on arrival te krijgen, zowel Mombasa als Nairobi.