Belum ada putusan Pak ?? Aku orang susaaaah !!
Aan het begin van mijn reis bedoel ik. Ada banyak rayap dan orang ikut makan…
Je hoeft idd niet vooraf een visum te hebben, maar als je dat niet hebt moet je voldoen aan de volgende eisen:
ENTRY REQUIREMENTS FOR VISA ON ARRIVAL (VOA)
1Passport must be valid for a minimum of 6 (six) months as from the date of entry into Indonesia.2Onward or return tickets are compulsory3No compulsory vaccinations
In Indonesie ben ik nooit gecontrolleerd, wel een keer op Dusseldorf en ook een keer op Schiphol. Persoonlijk ben ik niet bereid het risico te nemen dat ik niet mee mag het vliegtuig in…
Zo denk ik er ook over, echter drie jaar geleden had ik een retour Singapore - Amsterdam met de MAS gekocht en wil vrolijk fluitend naar Singapore vliegen v/a Schiphol. Dat mocht niet want ik had geen ticket Singapore uit. Kon ik aan de balie van MAS een enkele reis Singapore - Kuala Lumpur kopen voor 150 euri, 14 dagen geldig, not refeundable. Dat kon ik dus zo weggooien. Ik heb tegenwoordig altijd een Ferry ticket Singapore - batam (of omgekeerd, maakt niet uit) bij me, kost bijna niets is een jaar geldig. Ik had 3 weken geleden een ticket Yogya - Amsterdam met MAS viir US $ 440. Met dit ferry ticket kan ik vast ook zoiets in Amsterdam scoren en ben ik niet afhankelijk van een retourdatum.
25 keer, ik werd een beetje zenuwachtig, want ome Sid heeft het ook over -tig, tientallen, honderden, zelfs tienduizenden. Ik dacht tel ik nog wel mee hiero. Dus heb ik vlug mijn paspoorten bijeen gezocht
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/106833.jpg
Dit zijn ze, 1991 - heden, ik heb de vertrekstempels Indonesia geteld en dat waren er 62, maar mijn paspoorten van 1980 enn 1990 zitten er niet bij. Wat ik me afvraag, wordt ik hier deskundig door ? Ik hoop van niet, wat een last lijkt me dat
Ik denk bij het zien van al die stempels, Je zus wat een poen
Vroegah (tot begin 2004?) was het visum nog gratis :vak01:
Ja daar heb je gelijk in, ik ging vaak elke 2 maanden het land uit, want had geen zin in het Kanim, dat is goedkoper, wat denk je vliegen en drie dagen hotel in S’pore of KL of NL?, Tot 2002 kostte een retour Solo - Batam 2,4 juta .Ik heb echter de bezoeken aan het Kanim altijd als een vernedering beschouwd. Het is vreemd dat je al die Indodeskundologen daar nooit over hoort. In het cafe na de nodige Bintang hebben zij altijd de mond vol over alle wijven waar ze over heen zijn geweest en de problemen op het kantor imigrasi. Op die fora zijn ze ineens gelukkige huisvaders met een heerlijk liefdesleven en op het kantor imigrasi hebben zij alle begrip. Beetje vreemd deze.:slapen:
Mss zijn er andere kosten gemoeid ?
Jij bent een orang turis , Anne Mieke en ik als Orang Pendul ben ook orang turis .
PS , toen ik in 2 Nederlandse grenssteden woonde ben ik ook tientallen keren , mss honderden keren als orang turis gespeeld.
Even met de brommer of bus naar buitenland en dan terug naar Ollanda.
Zo verlengde ik ook mijn visum tijdens mijn stage. Even met de boot naar Singapore, en ik kon er weer twee maanden tegen :finger:
Tja, met de brommer kom je in Indonesie niet ver… Tenzij je toevallig op Kalimantan of Timor woont, anders heb je niks aan dit vervoermiddel voor een verlenging van je visa.
Of je woont in Pulau Batam of Bintan.
Dan kan je ook vaak “hoppen” naar Singapura.
Iets anders.
Hoe zit het eigenlijk met de “hoppers” ( buitenlanders die in Indonesia wonen met Kitas -Kitap) , moeten ze ook elke keer de “pajak-fiskal” betalen als ze de grens overschrijden ?
Ik had altijd een koffer handel bij me die ik in Singapore of Malakka verkocht. Als ik terug kwam kon ik weer 2 maanden blijven en als ik het geld natelde goed leven. Helaas is er de laatste jaren veel veranderd. je kan niet meer een koffer handel meenemen, alles wordt vandaag de dag gecontroleerd. Vroeger kon je nog wel eens een leuk verhaal vertellen en werd je doorgelaten, vandaag de dag is alles een risico. Je kan beter in de dopehandel gaan in plaats van eerlijke handel. Ik ben gelukkig al een beetje een ouwe lul die het allemaal weinig meer kan verekken. Ik lach me nog een ongeluk toen ik een koffer vol majapahit terracotta door de X-ray liet lopen en ze vroegen wat dat was, ik zei “mainan” terwijl het kostbare beeldjes waren. Het leven is er niet leuker op geworden met alk die structureel denkende robots om ons heen ![]()
wat is dit nou weer voor een stomme vraag, je weet toch wel hoe dat werkt vandaag de dag. Batam is ineens uitgestorven na het afschaffen van de fiskal voor belastingnummerhouders. Als je nou zelf effies naar Batam was gegaan had je poolshoogte kunnen nemen, en ietsje meer van je eigen land begrepen, hoewel Batam is behoorlijk vervelend m.i. Hoppers ?? wat is dat nou weer voor nonsense ??
Met de brommer??? Toen ik op Batam woonde was er nog geen brug… :vak02:
Toen ik in een Nederlandse grensstad woonde ging ik vaak “hoppen” naar het buitenland , met de bus , auto , de fiets en brommer.
Dus als je een buitenlander bent in Indonesia en geen Kitas hebt ( of een multi entry visa of zoiets
) dan moet je ook gaan hoppen.
Alleen moetje in het geval van Batam een (veer)boot (?) nemen .
Wanneer komt u er achter dat wij het hier over Indonesia hebben ? Hoppen is toch een Engels woord ? Kijk dat is wel weer typisch Indonesisch, een vreemd woord gebruiken zodat hetgeen je zegt wel leuk klinkt maar geen betekenis heeft. Hoppen
lijkt wel uit een gestoorde hersenpan te komen, Hoppen
bier reclame ??
Hoppen is een Nederlands woord, althans, het staat in de Dikke van Dale.
Hoppen:
- (bij levitatie) (springen en) zweven
- van de ene plaats naar de andere gaan.
Met name de term ‘eiland hoppen’ wordt veel gebruikt onder reizigers.
(Bron: Dikke van Dale, 13de druk)
Bedankt voor de uitleg.
Dat bedoelde ik ook met hoppen , heen en weer reizen tussen verschillende plaatsen.
Dus als Jannie elke keer naar Batam (of Singapura) moet gaan om haar Sosbud visum (?) te verlengen kan ik haar zien als een hopsters of hopperaarsters (bestaat het woord wel ?:o) .
boomaap je begrijpt hem niet.
hoppen in het indonesisch is luncat Je springt van de hak op de tak, als een eekhoorn. Of van de ene prahoto op de ander.
Maar misschien bedoelt hij dit er ook mee, hop, hop hop
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“lh3HFgVX0Ts” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
En toen, wat heb je te vertellen over dat “hoppen”?
Als bierdrinker komt het woordt nauwelijks mijn strot uit, liever dr in. Hoppen, hoppen, ken er niet aan wennen, is toch Engels volgens mijn ![]()
Meneer SA hopte van Jakarta naar Pulau Onrust, naar Karimun, Madura, Kangean, Tukangbesi. Leti, Tanimbar…ik denk dat ze broek al vol zit, en stinken ![]()