Laat ik nou denken (en zelfs geconstateerd hebben) dat Bandung een van de meest vervuilde steden in Indonesië is. Liggend op een hoogvlakte omringd door hoge bergen, waar de dikke smog, veroorzaakt door het zeer drukke verkeer en de ontelbare textielfabrieken, blijft hangen. Als je alle auto’s met de nummerplaat D en Z (Bandung) achter elkaar zet kom je tot meer kilometers dan dat er wegen zijn. Overal vuilnis. Ik zou naar Garut of Tasikmalaya gaan, rustige provinciesteden in de buurt en Bandung vergeten als “De bloem der Indische Bergsteden” zoals het ooit werd genoemd. Daar komt de naam “Kota Kembang” vandaan.
Vier weken geleden stond er op heel veel plekken in die stad nog drie meter water vanwege “banjir”.
dat klopt wat yenni schreef , bandung was een koloniale stad geweest , de speeltuin van de oude kolonialen (lees de ambtenaren) uit de tempo doeloe tijd.Dat is te zien aan de huizen aan de Dago weg vanaf beneden.
Vanaf Zuid Bandung naar Noor Bandung , en ook de zogenaamde " sayap-Dago" , de zijstraten van Dagoweg .Daar hebben de hoge heren van Batavia hun 2 de huis , vandaar de naam Parijs van Java. Oude hollandse herenhuizen.
Tegenwoordig is het de backyard van de Jakartanen daar kan je nog leuk uitgaan , ongeveer 2 uur auto rijden vanuit de drukke Jakarta .Via de Tolweg . Alleen moet men dat niet nemen . Of je gaat met de auto (huur) of travel auto(door to door voor 60.000 rupiah = 5 euro per persoon) .Kan je de Puncak Pas zien met de groene thee plantages . Ik zou een huurauto met chauffeur nemen , kan je overal stoppen en ook bij Bogor (de plantentuin).
Wat ook leuk is als je de trein neemt(1e klas) , kost een paar euro.
In Bandung heb je diverse outlets waar kleding ex export artikelen (made in Indonesia) verkocht wordt.
A merken , die ook geexporteerd worden naar EU en USA.
Verder heb je diverse Malls , de oude maar centraal gelegen , de B.I.P (Bandung Indah Plaza ), op loopafstand van de oude Dago weg , de Jalan Braga (nu geen nette winkelstraat meer) , met de bekende North Sea Bar waar Nederlanders komen (let op dat er ook working girls rondlopen) .
De nieuwe winkel straat is de Cihampelas- Yeans-straat bekend bij Nederlanders = kwaliteit is n.m.m niet best , Braga City Walk (een kleine Mall ) , de BSM (Bandung Super Mall) in Bandung West ? waar je uuuren lang kan vertoeven , met alle gemakken , Mc Donald , KFC , Star Bucks etc .Een bakbeest van een Mall.
Je heb ook een half open winkelcentrum - mall met restaurants cq terras, ben de naam ontschoten.Ik denk de Paris van Jawa Mall .
Voor jongeren is het leuk , vooral in de weekenden de diverse outlets , kleine Mall aan de oude Dago weg (tientallen) te bezoeken.Soms heb je ook optreden van rockbands.
Als ze een straathappening organiseren lijkt het op Damrak tijdens Koninginnedag.
Men kan een angkot nemen voor 2000 rp p.p per rit (2007) zonder overstap .
Denk aan de zakkenrollers.
Warm aanbevolen een bezoek aan de beroemde Institut Teknologi Bandung , de oude T.H Bandung .
In de week-enden heb je daar studentenactiviteiten .
Voor persooonlijke vragen ben ik te bereiken via P.M.