Ik vertrek 7 januari 2011 richting Bali, om te gaan backpacken door Zuid-Oost Azië voor ongeveer 6 maanden. Nou heb ik alleen een enkele vlucht geboekt, dus dit kan moeilijkheden opleveren bij het aanvragen van een visum.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik verwacht ongeveer 1,5 maand in Indonesie te blijven (Bali-Java-Sumatra), dus het gaat om een visum voor 60 dagen.
Voor een visum on arrival heb je OOK een uitreistickets nodig.
Het probleem zit hem niet zo zeer bij de douane in Indonesië. Die laten je het land wel in. Het probleem zit hem in de maatschappij die je naar Indonesië brengt. Zij zijn nl verplicht je terug naar het land van herkomst te brengen in het geval dat je visum geweigerd wordt. Dat risico willen ze niet lopen, met als gevolg dat je op Schiphol het vliegtuig niet in mag als je geen uitreisticket hebt.
Als je per boot gaat of vanuit Azië dan zijn controlers SOMS minder streng, maar vanuit Europa kom nergens zonder tickets het land uit.
Jenny, bedankt voor je snelle reactie. Daar heb ik wat aan! Zou een bootticket van Sumatra-Malesië ook voldoen? En heb je dan niet weer hetzelfde probleem bij het volgende land? Dat je dat land inreist zonder retourticket?
Voor Maleisië heb je geen bewijs nodig dat je het land verlaat, dat is geen probleem.
Een bootticket als bewijs dat je Indonesië uitgaat volstaat, maar hoe ga je vanuit Nederland aan zo’n ticket komen? Bij mijn weten kun je die tickets niet online bestellen (maar ik heb het al een tijdje niet meer geprobeerd), vandaar dat ik je aanraadde om te vliegen.
Als je op tijd boekt is een vliegticket van Medan naar Penang soms nog goedkoper dan een bootticket, dus voor het geld hoef je het niet te laten. En natuurlijk kan je je ticket altijd annuleren (je krijgt geen geld terug) als je uiteindelijk toch de boot wilt nemen.