Visum Indonesië

Beste mensen,

Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen met het volgende. Ik ben van plan in april naar Australië te gaan rondreizen en zo nu en dan werken. Hiervoor wil ik uiteraard een working holiday visum halen. Alleen daarvoor wil ik nog een maandje of iets dergelijks naar Indonesië, een vriend van mij bezoeken. Nu zit ik te zoeken hoe het zit met een visum voor Indonesië. Heb gelezen dat een visum in Jakarta aanvragen voor max. 30 dagen mogelijk is, alleen weet ik niet zeker hoelang ik daar zou willen blijven (misschien langer). Wat me brengt bij mijn volgende punt. Ik koop een one way ticket naar Indonesië en wil daar zien wanneer ik naar Australië vertrek. Volgens mij moet je altijd aan kunnen tonen wanneer je vertrekt uit het land…

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk iets? Is het het beste hier een visum te regelen? En is het überhaupt mogelijk is op deze manier? Misschien zijn er ook nog hele belangrijke dingen m.b.t. visum waar ik aan moet denken. Oja, ik heb trouwens een NLs paspoort, maar woon en sta ingeschreven in België (heb wel een Belgische ID kaart). Moet/kan ik het dan in Brussel regelen of moet het via Den Haag?

Alvast heel erg bedankt!

Groet,

Pim

Een visum kun je niet krijgen met een ID-kaart, daar heb je een paspoort voor nodig. Of je in Brussel een visum aan kan vragen net een Nederlands paspoort weet ik niet, ik denk dat je het beste even kan bellen om dat na te vragen. Scheelt je een rit naar de ambassade.

Een harde eis voor het verkrijgen van een visum voor Indonesie is het hebben van een uitreisticket. Dit geldt zowel als je in den Haag je visum aanvraagt, als dat je een visum voor 30 dagen on arrival neemt. Je MOET dus hoe dan ook een ticket boeken.

De mogelijkheden:

• Je boekt een ticket het land uit, en je vraagt een visum aan voor 60 dagen
  • Je boekt een ticket het land uit, en je krijgt een visum on arrival voor 30 dagen. Dit is eventueel te verlengen met 30 dagen, dus 60 dagen in totaal.

Vliegmaatschappijen in Europa controleren vaak of je inderdaad een onwardticket hebt. Heb je dat niet dan word je niet toegelaten in het vliegtuig.

Dankjewel voor je reactie Jenny. Helaas voor mij dan. Had graag wat meer vrijheid gewild, maar ik had het inderdaad ook wel verwacht. Dan zit er denk ik niet veel anders op dan m’n planning voor Australië ook wat uit te breiden. Bedankt iig.

Er zijn mensen die een goedkoop ticket kopen en dat niet gebruiken (bv Air Asia van Medan naar Penang).

Er zijn mensen die een duur ticket kopen wat flexibel is.

Vrijheid is te koop.

Je eerste optie heb ik nog niet aan gedacht. Misschien geen gek idee. Zat zelf ook aan een open ticket te denken.
Ook las ik dat mensen soms een reservering van een ticket gebruiken, dus eigenlijk nog niks betaald hebben. Hier toevallig ervaring mee of succesverhalen gehoord?

Officieel moet je een ticket hebben. Je kan pech hebben en je kan mazzel hebben. Aan jou de keus.