Backpacken in Indonesie

Beste mensen van het wereldwijzer forum,

Ik ben nieuw op het forum en heb al een paar topics doorgelezen. Toch wil ik nog een paar dingen aan jullie vragen en jullie ervaringen horen op het gebied van reizen naar Indonesie. Ik ben van plan low-budget te gaan backpacken in Indonesie.

Als allereerst: Het visum. Is het beter deze aan te vragen bij de ambassade in Den Haag of bij aankomst in Indonesie, en hem vervolgens zelf in Indonesie verlengen? Aan welke plekken, naast immigratiebureaus, kan ik mijn visum dan verlengen?

Is het persé nodig om bij aankomst een kopie van het retourticket te laten zien? Ik weet nog niet precies voor hoe lang ik wil gaan, ik heb namelijk nog nooit alleen door een land gereisd en kan het na 3/4 maanden willen afsluiten maar het kan ook dat ik het pas na 6 maanden wil. Daarom wil ik mijn retourticket in Indonesie boeken, kan dit? Of word ik dan zonder pardon geweigerd?

Ik wil jullie alvast bedanken voor het tijd vrij maken en ik wacht af op jullie antwoorden. Alle tips zijn welkom, wat dan ook!

mvg, Daniel :dag:

Ja, een uitreisticket is noodzakelijk voor je visumaanvraag. Dat mag een ticket naar Nederland zijn, maar ook naar een buurland. Je zou dus eventueel even naar Maleisië kunnen, en dan weer terug.

Wil je maximaal 30 dagen gaan, dan kun je aan de grens een visum on arrival kopen. Dat is eventueel te verlengen tot maximaal 60 dagen.

Wil je misschien langer dan 30 dagen, dan moet je vooraf een visum aanvragen. Dat kan bijvoorbeeld in de Haag bij de ambassade.

Dankje voor de reactie! :slight_smile:

Dus in principe kan ik van te voren een ticket naar Maleisie boeken, mijn 30 daagse visum verlengen tot 60 dagen en wanneer deze dagen verstreken zijn naar Maleisie gaan. Vanuit Maleisie een ticket vanuit Indonesie naar Nederland boeken en weer hetzelfde verhaal herhalen: Een visum bij aankomst van 30 dagen, deze verlengen naar 60 dagen en dan terug naar Nederland?

Dat zou inderdaad kunnen. Of je vraagt in Maleisie meteen een visum aan voor 60 dagen, dat is goedkoper.

Erg bedankt voor je reactie! Ik kan nu een beetje het plan uitstippelen qua vliegtickets etc.

Heb alleen wel het probleem dat ik nog geen tickets in 2014 kan boeken, dus kan ik na mijn bezoek aan Kuala Lumpur alleen een ‘bewijs van het verlaten van Indonesie’ tonen door een ticket ergens in november richting Amsterdam, dan kan ik niet meer dan 30 dagen blijven. Wat kan ik daar nog meer aan doen?

Groet!

Wachten met boeken of een flexibel ticket (zodat je de terugreis kan wijzigen).

Ik ben van plan om begin april naar maleisië te vliegen en dan naar indonesië af te reizen tot bali in zo’n 6 weken tijd.
Iemand nog tips of dezelfde reisplannen?

LP1991,
Tickets niet te vlug boeken ,die prijzen gaan op en af zoals de beurzen.
Wat ik je nog wil meegeven is de tickets vanuit Butterworth voordeliger zijn dan van uit Kuala Lumpur om naar Indonesie te vliegen !

Grtz,