hallo
Ik weet niet of dit het goede forum is maar ik heb de volgende vraag. Ik heb contact met een professor van de Chiang Mai University. Waarschijnlijk kan ik daar mijn afstudeerstage gaan doen. Dit gaat 6 maanden duren. Nu heb ik gekeken naar de visumaanvraag maar het is me steeds niet duidelijk voor hoe lang ik een visum kan krijgen. Ik ga stage lopen maar krijg niets betaald. Alle kosten betaal ik zelf. ik ga echter ook niet echt studeren dwz ik schrijf me niet in als student van de Universiteit. De professor zou mij dit weekend een collaboration letter sturen? Maar is dit voldoende?
Heeft iemand ervaring. Ik hoor ook dat anderen een VISA run doen. Moet ik dat ook?
Heel graag advies gevraagd en/of tips
Groet, Niek
Nee, dat is niet voldoende voor een ED-visum. Je moet ingeschreven staan en de onderwijsinstelling moet erkend zijn. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat deze visa veel misbruikt worden, de Thaise overheid dit weet en aangekondigd heeft hier een einde aan te maken.
Wat je kunt doen, is inschrijven bij een instructuur, taalschool bijvoorbeeld, en ED visum krijgen, of double entry tourist visa aanvragen bij ambassade/consulaat.
Bedankt voor je antwoord. Inschrijven bij een school gaat mij natuurlijk geld kosten en ik fraudeer dan juist. De Chiang Mai University is erkend en de professor is hoofd van de biochemistry afdeling. Ik ga mijn afstudeerstage doen en help mee met een lopend onderzoek. Ik heb straks ook bewijs van inschrijving voor een kamer op de campus. Ook heb ik een brief van mijn eigen Hogeschool. Ik blijf ongeveer 6 maanden aaneengesloten.
Hoe lang is een ED visum geldig?
Ik heb ook gelezen dat je bij aanvraag van het visum een kopie van je retourvliegticket moet hebben. Is dit zo?
Als ik geen visum zou krijgen ga ik niet naar Thailand dus heb ik geen ticket nodig.
Kan ik beter naar Den Haag of naar Amsterdam voor de aanvraag? Afstand maakt me niet zoveel uit.
Alvast bedankt voor de reacties
Kopie retourticket is niet nodig.
Als je een brief krijgt op officieel briefpapier van de universiteit ga dit waarschijnlijk geen problemen opleveren.
Uit mijn hoofd: visum is 1 jaar geldig, na iedere 90 dagen moet je het land even uit, dus je kunt maximaal 1 jaar plus een kleine 3 maanden blijven.
Dus ik zou gewoon aanvragen, Amsterdam is meestal wat vriendelijker en makkelijker, en zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, mits je inderdaad de brief op briefpapier van de universiteit hebt.
Er zijn nogal wat “vormen” van ED-visum vwb geldigheid, verlengingen, studie-status, etc.
De kans is groot dat je met de juiste documenten (officiele brief van de uni, een brief van het ministerie van onderwijs en de nodige kopien) een ED-visum krijgt voor de duur van 6 maanden waarbij je je alleen na 90 dagen even moet melden bij Immigratie.
Het feit dat de aanvraag ondersteund wordt door een universiteit in plaats van een talen-instituut, KAN een verschil maken.
Bedankt alvast. Op de site van het consulaat staat dat je bij aanvraag van een ED visum een retourticket moet hebben. Daar maak ik me toch zorgen om omdat je maar niet zeker weet of je een visum krijgt. Sowieso heb ik nog niet alles rond want het duurt steeds heel lang voordat ik daadwerkelijk antwoord krijg van de universiteit. Ik ben op die afdeling de eerste student uit Europa dus dat zal ook meespelen. Ik ga er maar vanuit dat het allemaal gaat lukken. Als er nog iemand iets kan vertellen over een visa run vanuit Chiang Mai, dan hoor ik het graag.
Groet, Niek
Andere, ik denk makkelijkste oplossing voor je: je vraagt gewoon een single entry tourist visum aan. Dan als dit visum bijna is afgelopen vraag je een extensie aan op basis van je studie. Succes gegarandeerd.
Mocht je binnenkomen met een single-entry-ED-visum, wacht dan niet tot het einde van de geldigheid met het aanvragen van een verlenging.
Afhankelijk van de onderwijsinstelling KAN het zijn dat je documenten nodig hebt van het Ministerie van Onderwijs…dit neemt enkele weken in beslag.
Ik heb nog een vraag. Mijn Opleiding en de Chiang Mai University zijn nog steeds in gesprek dus ik heb nog steeds niets geregeld. Nu is mijn vraag; als ik een visum multiple entry aanvraag, dan moet ik na 90 dagen een visumrun doen. Maar wanneer gaan de volgende 90 dagen in, op de dag van de visumrun of na het verlopen van de eerste 90 dagen. Ik denk dat ik rond de 210 dagen blijf. Moet ik dan twee keer een visumrun doen of is er voor die 20 dagen een andere oplossing?
Groet, Niek
Visa run vanuit cnx is naar maesai en daar de grens over en terug
Weet dat de reglementen zijn verandert en in augustus nog eens strenger worden voor toeristen…
Ik stel voor ED visum te “kopen”
By Samsung S4 Cell Phone on Tapatalk
Je bedoelt een non-immigrant visum? Een toeristenvisum zou gebruikelijker zijn, en dat betekent na 60 dagen verlengen en dan na 30 dagen een visumrun.
Uh, volgens mij begrijp ik er steeds minder van. Ik moet een ED visum multi entry volgens mij. De vraag was eigenlijk of ik voor 210 dagen twee keer een visumrun moet doen of dat er voor de laatste 20 dagen een andere manier is.
Ook wil ik graag weten of de volgende 90 dagen pas ingaan na verstrijken van de eerst 90 dagen of op de dag van de visumrun. Dat zou van invloed kunnen zijn als ik zou proberen exact 180 dagen te blijven.
Ik ga ongeveer 6 maanden mijn afstudeerstage doen, krijg niets betaald en ga niet rondreizen. Is het nooit mogelijk dat zonder runs te doen?
Wat zou er vanaf augustus nog strenger kunnen worden?
Groet, Niek
Ok, dus dat ED-visum plan staat nog, ik begreep dat je iets anders wilde gaan doen vanwege het gebrek aan medewerking van de universiteit.
Gewoon ED visum aanvragen en extension bij immigratie in Chiang Mai aanvragen. Hoef je het land niet uit, is veruit de makkelijkste manier. Of ED visum double entry, je meot dan inderdaad 2x het land uit.
Nee hoor, de Universiteit werkt op zich wel mee maar ondanks veel mailverkeer ben ik niet veel verder dan dat ik in april was. Het probleem zit hem in mijn afstudeeropdracht. Die moet HBO waardig zijn en dat is blijkbaar moeilijk te bewijzen. CMU begrijpt niet helemaal welke informatie mijn school nodig heeft. Totdat mijn opdracht goedgekeurd is kan ik verder weinig doen( ticket, visum, verzekering ed)
Kan ik die informatie die jij nu gegeven heb ook op de ambassade krijgen(Amsterdam)? In eerste instantie dacht ik dat ik een ED met meerdere entry’s nodig had. Maar als ik het goed begrijp kan ik een gewone ED visum aanvragen en na 90 dagen vraag ik dan verlenging aan in Chiang Mai?
Sorry dat ik zo doorvraag maar ik ben nogal bang dat ik straks iets verkeerds heb en dat er in Thailand een probleem is.
Groet, Niek
Ja, klopt, dat is het makkelijkste.
Geen idee wat betreft de ambassade, soms geven ze goede informatie, soms ook niet. Maar je vermeldt Amsterdam, dat is consulaat, en die zijn geloof ik wat betrouwbaarder en vriendelijker.