Hallo allemaal,
Ik heb al veel rond gezocht voor informatie over het aanvragen van een visum voor China, maar mogelijk is informatie al verouderd wegens de veranderende regelgeving. Hopelijk zijn hier ervaringen en adviezen te lezen.
In augustus maak ik (met mijn patner) een rondreis in China. We starten in Bejing en willen uiteindelijk naar Chengdu om via Tibet naar Nepal te gaan. Echter lees ik dat het lastig is om een Chinees visum aan te vragen zonder aan te geven waar je het land uitreist. In ons geval is dit via Tibet, echter begreep ik dat het vermelden van Tibet op het visumaanvraag uit den boze is. Hoe zit dat nu met de actuele regels, is dit nog steeds het geval?
Ik lees dat sommige reizigers een fake-route samenstellen en al hun overnachtingen en evt fake terugvlucht vanuit China cancelen nadat het visum is goedgekeurd. Is dit echt de enige manier?
Ja, dat is nog steeds het geval. Noem niet dat je (ook) naar Tibet gaat op je visum aanvraag. Ik werk ook altijd met een fake-route. Maar omdat ik ook weer via China naar Nederland reis, heb ik geen probleem om bij de visumaanvraag de terugvlucht te laten zien. Een fake-exit vlucht vanuit China is een oplossing als je doorreist naar Nepal na je Tibet reis.
Dank voor je reactie. Hoe zit dat met controles? Staat er nergens op je visum via welke plaats je uitreist bijvoorbeeld?
Wij reizen ongeveer 8 weken in China, moeten we dan voor elke nacht een hotelboeking hebben…?
Voor zover ik weet kun je hier in Nederland alleen een visum voor China voor 30 dagen krijgen. En ja, ik lever voor elke nacht een hotelboeking aan. Op je visum komt niet te staan via welke plaats je uitreist. Maar je moet bij je visumaanvraag een persoonlijk reisplan aanleveren. En de vliegtickets en de hotelboekingen moeten overeenkomen met wat er in je persoonlijk reisplan is aangegeven. Eenmaal in China zijn er geen controles en kun je gaan en staan waar je wilt. Behalve dan in Tibet. Om naar en in Tibet te kunnen reizen heb je nog een aparte permit nodig, die alleen een reisagent in Lhasa voor je kan aanvragen.
Wij willen ook een aantal dagen in Hong Kong verblijven, dan hebben we een double entry visum nodig die toch 60 dagen geldig is?
Vaak kun je niet kosteloos annuleren, hoe zijn jouw ervaringen daarmee?
Inderdaad van het reizen in Tibet ben ik op de hoogte.
Of een double entry visum 60 dagen geldig is, is mogelijk. Zou je moeten navragen bij een visumburo. Het kan zijn dat je per inreis 30 dagen in China mag zijn. Maar zodra je naar Hongkong reist, vervalt je eerste visum, ook als je nog geen 30 dagen in China bent geweest. Volgens mij kun je als je in Hongkong bent, daar ook een nieuw visum voor China regelen. Heb gelezen dat dat niet zo moeilijk is. Maar zelf heb ik daar geen ervaring mee. Misschien iemand anders op dit forum wel.
Kosteloos annuleren van hotelboekingen is geen probleem. Je kunt bijvoorbeeld boeken op Booking.com of Hostelworld.com. En dan moet je er letten, dat er bij het hotel staat, dat je kosteloos kunt annuleren. Is vaak het geval.
Ik weet niet of de regels zijn gewijzigd, maar in sept/okt 2012 heb ik nog een 60 dagen visum gekregen. Ik had toen een flink pakket hotelboekingen en die gedeeltelijk gebruikt en voor een deel geannuleerd zodra ik het visum binnen had.
Je kunt bijvoorbeeld makkelijk/geloofwaardig een week in Beijing boeken.
Zorg i.i.g. dat je bij de visumaanvraag nog 3 maanden hebt voor de uitreisdatum, dus ongeveer een maand voor de reis het visum aanvragen.
Ik ben toen van Kunming (Zuid-China) met China Eastern naar Kathmandu gevlogen. Zeer vroeg geboekt voor slechts 129 euro… Dat zou ook nog een optie voor jullie zijn en dan de Tibet-trip vanuit Nepal regelen. Je zult toch met een groepje moeten inclusief group permit. Maar mooier is met de hemeltrein vanuit Xining naar Lhasa (heb ik in 2009 gedaan).
Volgende week ga ik weer naar China, dit keer helaas maar 23 dagen. Weer een volledig reisschema ingeleverd, met Finnair heen CQ en terug PEK, en naast een print van de retourvlucht alleen 4 boekingen voor hotels in grote steden toegevoegd. Na 4 dagen kon ik het visum ophalen. Ze lijken op dit moment soepel met het geven van visums.
Johan
Dank voor jullie reacties. Hebben jullie nog tips voor het boeken van een tour in Tibet? Ik lees dat veel hostel/hotels tours aanbieden, en dat het door het aantal medereizigers goedkoper kan zijn dan met een meer commercieel reisbureau. Ik zie alleen dat veel van de tours nog niet zeker gepland zijn, dit wordt pas ongeveer een maand van te voren bevestigd, maar dat is voor ons te kortdag ivm de rest van de planning.
Het annuleren van hotelboekingen is dan wel te regelen, een ‘fake vliegticket’ lijkt me wel erg lastig… Ik ben benieuwd wat de visumdiensten adviseren. Eventueel naar Kathmandu vliegen zou dan een optie kunnen zijn, maar het liefst gaan wij via Lhasa met de trein naar Tibet. Is een vliegticket vanuit China naar Kathmandu voldoende voor je uitreis? Of zouden ze dan ook denken dat je een bezoek aan Tibet brengt?
Ticket naar KTM was in mijn geval voldoende.
Zelfs wanneer je bijvoorbeeld per trein overland naar Vietnam gaat en daar nog geen ticket voor hebt, maar bijvoorbeeld wel een vliegticket Hanoi - tussenstop - Amsterdam kunt tonen, geeft dat aan dat je China weer verlaat op een zekere datum (met een geleverd reisschema).
Let wel op dat je met enkeltjes duurder uit zult zijn.
Een retourtje AMS - PEK is wanneer je vroeg boekt meestal wel voor circa 500 te krijgen, is mijn ervaring van de afgelopen jaren.
Enkele reis is al snel meer dan 300 euro.
Kunming - KTM heb ik niet meer zo goedkoop gezien als wat ik in 2012 betaalde (in april gebroekt voor vlucht eind oktober).
KTM - AMS was in mijn geval 304 euro, maar Nepal kan een dure vliegbestemming zijn.
Johan
Wij komen met de Transmongolië trein in Peking aan, dus het gaat alleen om de terugvlucht naar Nederland, die we dus het liefst via Kathmandu doen. Maarja je zit dus met het verlaten van China via Tibet.
Daarbij lees ik nu op een visumdienst voor China visa, dat er sinds januari weinig double entry voor 60 dagen worden afgegeven. Dat maakt het wel een beetje lastig, aangezien onze totale reisduur 3 maanden is (en het plan: Moskou-Mongolie (3 weken)-China (7/8 weken)-Tibet-Nepal (3 weken). Ik ben bang dat we dus toch niet zo lang in China kunnen blijven al we willen… In Nepal zijn we eerder geweest, dus wilden we maar een paar dagen verblijven, vandaar dat we de meeste tijd in China wilden zijn.
Maar even afwachten of de visumdiensten nog tips hebben of dat we ons plan moeten omgooien 
Ik lees dat je al eerder in Nepal bent geweest. Misschien moet je overwegen om niet van Tibet naar Nepal te reizen maar weer terug naar China te gaan en vanuit China naar een ander Aziatisch land uit te reizen.
Ja de overgang van Tibet naar Nepal lijkt ons mooi en het land heeft wel een speciale betekenis, vandaar dat we het zo willen doen 
Een visumdienwr liet weten dat het nog wel mogelijk is om een double entry visum te krijgen, mits je reisplan goed geboekt is. Dus dan zouden we binnen 30 dagen in Hong Kong moeten zijn, daar een aantal dagen naar wens (geen visum nodig toch?) Daarna weer naar China en dat hopelijk dan pas de 30 dagen ingaan.
Maarja het probleem blijft de terugvlucht.
Of een double entry visum 60 dagen geldig is, is mogelijk. Zou je moeten navragen bij een visumburo. Het kan zijn dat je per inreis 30 dagen in China mag zijn. Maar zodra je naar Hongkong reist, vervalt je eerste visum, ook als je nog geen 30 dagen in China bent geweest. Volgens mij kun je als je in Hongkong bent, daar ook een nieuw visum voor China regelen. Heb gelezen dat dat niet zo moeilijk is. Maar zelf heb ik daar geen ervaring mee. Misschien iemand anders op dit forum wel.
Een double entry is mogelijk, mits je een goed reisplanbijvoegt dat overeenkomt met geboekte ho(s)tels en een logische, bereisbare route heeft. Neem daarin op dat je met de trein naar/van Hong Kong gaat (tickets nog niet aanwezig)
Een double entry voor 60 dagen is 60 dagen geldig vanaf de dag dat je de eerste stap op Chinese grond zet. Hoe lang en wanneer je in Hong Kong verblijft is niet belangrijk. Al zou je alleen de eerste en laatste 10 dagen in China willen verblijven en de andere 40 in Hong Kong.
Het verkrijgen van een visum in Hong Kong is de laatste jaren moeilijker geworden. Zou het risico niet nemen.
Voor zover ik weet kun je hier in Nederland alleen een visum voor China voor 30 dagen krijgen.
Dat is niet waar, 60 of 90 dagen is ook goed mogelijk, mits je het maar aannemelijk maakt “dat en waarom” je die periode aanvraagt.
Het kan zijn dat je per inreis 30 dagen in China mag zijn. Maar zodra je naar Hongkong reist, vervalt je eerste visum, ook als je nog geen 30 dagen in China bent geweest. Volgens mij kun je als je in Hongkong bent, daar ook een nieuw visum voor China regelen. Heb gelezen dat dat niet zo moeilijk is.
Zie boven.
Daarbij lees ik nu op een visumdienst voor China visa, dat er sinds januari weinig double entry voor 60 dagen worden afgegeven
De ambassade is een stuk lastiger geworden met het afgeven van visa in het algemeen. Bijv. een persoon welke voor de derde keer in één jaar voor drie dagen als toerist wil, vinden ze niet geloofwaardig, wordt dan als zakelijk reiziger aangemerkt en moet dan aan die eisen voldoen.
Dit staat los van hoe lang een visum geldig is. Het is flauwekul om te stellen dat double’s voor 60 dagen weinig worden afgegeven.
Dus dan zouden we binnen 30 dagen in Hong Kong moeten zijn, daar een aantal dagen naar wens (geen visum nodig toch?) Daarna weer naar China en dat hopelijk dan pas de 30 dagen ingaan.
Zie boven :slywink:
Ik lees dat sommige reizigers een fake-route samenstellen en al hun overnachtingen en evt fake terugvlucht vanuit China cancelen nadat het visum is goedgekeurd. Is dit echt de enige manier?
Dat is helemaal correct.
Fijn om te weten dat je zelf weten wanneer je Hong Kong uit wil reizen, mits het binnen de geldigheidsduur van je visum is(3-6 maanden na afgifte bij een 60-dagen visum). En dat we daarna nog opnieuw 30 dagen hebben te besteden. Het was anders voor ons erg lastig om HK in ons plan op te nemen.
Het reisplan dat je als voorbeeld gaf Froja RM Express ziet er vrij simpel en logisch uit. Ik neem aan dat je er als bijlagen nog hotelboekingen bij moet doen?
Zou het voldoende zijn om onze reisroute op te geven inclusief de hotelboekingen, maar aan te geven dat we na Hong Kong en een gedeelte van Zuid-China met de trein (vanuit Nanning?) naar Vietnam reizen? (Toevallig was dit eerste plan 1, maar we kiezen nu het liefst voor Tibet/Nepal). Hiervoor kun je nog geen treintickets kopen neem ik aan, dus ook niet als bewijs meesturen…
Ik snap dat jullie niet bij de Chinese ambassade werken, maar ik probeer te voorkomen dat ons visum wordt afgewezen en we straks in tijdnood komen + een ander plan moeten bedenken 
Hallo Froda RM Express
Ik begrijp niet helemaal hoe je dit bedoelt. Bedoel je te zeggen, dat je totaal een visum voor 60 dagen in China hebt en dat je ergens in die periode mag uitreizen en weer inreizen, maar dat de tussenliggende periode dan van die totale periode van 60 dagen af gaat? Dus dat je bijvoorbeeld maar 20 dagen in China hebt, als je 40 dagen tussentijds in Hongkong verblijft?
Of bedoel je te zeggen, dat je totaal 60 dagen In China hebt, en dat het niet uitmaakt hoe lang je tussentijds elders bent? Dat je dus zo wie zo totaal 60 dagen in China hebt? Want dan zou je nadat je eerst bijvoorbeeld 10 dagen in China geweest bent en vervolgens 40 dagen in Hongkong, nog 50 dagen in China hebben.
Graag je reactie.
Het reisplan dat je als voorbeeld gaf Froja RM Express ziet er vrij simpel en logisch uit. Ik neem aan dat je er als bijlagen nog hotelboekingen bij moet doen?
Uiteraard dien je ho(s)telboekinging bij te boeken die in het reisschema passen.
Zou het voldoende zijn om onze reisroute op te geven inclusief de hotelboekingen, maar aan te geven dat we na Hong Kong en een gedeelte van Zuid-China met de trein (vanuit Nanning?) naar Vietnam reizen? (Toevallig was dit eerste plan 1, maar we kiezen nu het liefst voor Tibet/Nepal). Hiervoor kun je nog geen treintickets kopen neem ik aan, dus ook niet als bewijs meesturen…
Als je ervoor zorgt dat de route logisch is … is dat ook een optie.
Ik snap dat jullie niet bij de Chinese ambassade werken, maar ik probeer te voorkomen dat ons visum wordt afgewezen en we straks in tijdnood komen + een ander plan moeten bedenken
Dat klopt, wij kunnen ook geen garanties geven, alleen adviseren hoe je de meeste kans maakt op een visum.
Ik begrijp dat je de reis in augustus wilt maken. Het visum is drie maanden vanaf afgifte geldig. D.w.z. dat je vanaf afgifte drie maanden de tijd hebt om het land in te gaan. Vanaf het moment dat je het land in gaat gaat ook de termijn van 60 dagen in.
Als je dus in mei je visum aanvraagt en het zou niet goed gekeurd worden, heb je nog drie maanden om een andere tactiek te verzinnen.
Lijkt me vrij ruim in de tijd toch?
Nou wij vertrekken 11 juli naar Moskou om met de Transmongolie express naar Bejing te gaan, dus wat korter de tijd 
Bedoel je te zeggen, dat je totaal een visum voor 60 dagen in China hebt en dat je ergens in die periode mag uitreizen en weer inreizen, maar dat de tussenliggende periode dan van die totale periode van 60 dagen af gaat? Dus dat je bijvoorbeeld maar 20 dagen in China hebt, als je 40 dagen tussentijds in Hongkong verblijft?
Dit is het juiste antwoord.
Nou wij vertrekken 11 juli naar Moskou om met de Transmongolie express naar Bejing te gaan, dus wat korter de tijd
In twee maanden is ook nog het nodige in de formulieren aan te passen :idea:
Sorry nu snap ik het niet meer [emoji38] Heb je nu in totaal 60 dagen met dubbele inreis, dus bijv: dag 1-30 China, dan 7 dagen in Hong Kong, dan 30-7= 23 dagen over voor China na 2e inreis?
Of is het: dag 1-30 China, 7 dagen Hong Kong, 30 dagen China.
Volgens mij bedoelt de visumdienst het laatste, maar zeg jij het eerste?
Wel Carlijn,
Dat was mij dus ook niet helemaal duidelijk, maar ik had wel een idee wat bedoeld werd. En ik dacht bij het lezen van jouw reactie, dat jij het waarschijnlijk verkeerd interpreteerde. Maar het is dus antwoord 1 en niet de laatste.Dus jouw interpretatie is niet juist.