Hm… Nu heb in net antwoord van een visumdienst gekregen en dat is het volgende:
-> ivm 1e termijn visum: Binnen 30 dagen in Hong Kong zijn?
-Bij een 30 dagen visum moet je inderdaad na inreis binnen 30 dagen het land weer verlaten (naar Hongkong).
–> in Hong Kong verblijven we graag 5-7 dagen
-Je kunt zonder visum tot 3 maanden in Hongkong verblijven.
–> terug naar China: de tweede 30 dagen gaan in?
-Je moet het land binnen de geldigheid van je visum voor de tweede keer binnen reizen, je mag dan nogmaals 30 dagen blijven (Tibet wordt meegeteld).
Bij een 30 dagen visum moet je inderdaad na inreis binnen 30 dagen het land weer verlaten (naar Hongkong).
Maar je wilt/vraagt een 60 dagen visum.
Je moet het land binnen de geldigheid van je visum voor de tweede keer binnen reizen, je mag dan nogmaals 30 dagen blijven (Tibet wordt meegeteld).
Je visum is (gaan we van uit) 60 dagen geldig.
Wil je eerst 10 dagen in China verblijven, dan 5 in Hong Kong, heb je er nog 45 over voor het tweede gedeelte.
Ga je eerst 33 dagen door China reizen en dan 7 in Hong Kong, heb je nog 20 over.
Stel je gaat 14 dagen door China, dan 7 naar Hong Kong en daarna 7 naar Taiwan en vandaar terug naar China, heb je nog 32 dagen over.
Het sommetje is vrij simpel (mits een 60 dagen visum met double entry wordt verstrekt) 60-x-x=aantal dagen over
Met geldigheid wordt bedoeld: de tijd die je hebt om het land in te reizen. Voor 30 dagen visa is dat 90 dagen en voor 60 dagen visa is dat 90-180 dagen.
Dus niet geldigheid als in je maximale verblijfsduur.
Met ‘nogmaals 30 dagen’ wordt dan toch bedoeld: nog een keer 30 dagen vanaf dat je China weer inreist.
Het gaat om 2 termijnen van 30 dagen. Lastig hoor, op sites en forums staat telkens wisselende info. De regelgeving zal wel steeds veranderen.
Dit betekent dat je eerste reisgedeelte max 30 dagen mag duren en dat je dan naar Hong Kong moet.
Verder dat je (zoals op dit voorbeeld) uiterlijk 8 juli aan het tweede deel van China moet beginnen.
Je wilt dus geen 60 dagen visum, maar een double 30 dagen.
Ik ben met de 60 dagen double entry volledig de mist in gegaan.
Heb me laten afleiden door één van de vragen in het begin
dan hebben we een double entry visum nodig die toch 60 dagen geldig is?
Wat blijkbaar bedoeld werd/wordt is een double van 2x30
Bedoel je te zeggen, dat je totaal een visum voor 60 dagen in China hebt en dat je ergens in die periode mag uitreizen en weer inreizen, maar dat de tussenliggende periode dan van die totale periode van 60 dagen af gaat? Dus dat je bijvoorbeeld maar 20 dagen in China hebt, als je 40 dagen tussentijds in Hongkong verblijft?
Dit is dus het FOUTE antwoord. Een double voor 60 dagen geeft je de kans om max. 2x60 dagen het land in te gaan, met als uiterste tweede aankomstdatum “the date of estimated validity” waarna je nog 60 dagen zou mogen blijven
Je visum is (gaan we van uit) 60 dagen geldig.
Wil je eerst 10 dagen in China verblijven, dan 5 in Hong Kong, heb je er nog 45 over voor het tweede gedeelte.
Ga je eerst 33 dagen door China reizen en dan 7 in Hong Kong, heb je nog 20 over.
Stel je gaat 14 dagen door China, dan 7 naar Hong Kong en daarna 7 naar Taiwan en vandaar terug naar China, heb je nog 32 dagen over.
Het sommetje is vrij simpel (mits een 60 dagen visum met double entry wordt verstrekt) 60-x-x=aantal dagen over
En deze is nog erger FOUT
Ben aan het kijken om de foute antwoorden te verwijderen, om in de toekomst anderen niet op een dwaalspoor te brengen.
Schaam me diep. Sorry.
Wil je in Tibet een zogenaamde group tour of een zogenaamde private tour (een tour met alleen jullie tweeën dus)? Dit maakt nogal uit voor de prijs. Budget reizigers kiezen over het algemeen voor een group tour. Want reizen in Tibet is duur en met een een group tour kun je de kosten met meer mensen delen. Een private tour biedt meer (keuze)mogelijkheden o.a. wat betreft het samenstellen van je exacte reisprogramma.
Het liefst met tweeën, maar waarschijnlijk wordt dat te duur. Ik lees dat veel hostels een Tour aanbieden waar je je voor kunt inschrijven en er zich een groepje vormt. Alleen kunnen zij die Tour nu nog niet bevestigen, maar pas een paar weken van te voren. Wij willen de Tour wel graag regelen voordat we gaan.
Bedankt voor alle nuttige informatie over de aanvraag van een Chinees visum. Deze zomer ga ik met een vriendin naar China en Noord-Korea. Voor de aanvraag van ons double entry visum kunnen we onze vlucht van Amsterdam naar Beijing, de vlucht van Beijing naar Pyongyang en de treinreis van Pyongyang terug naar Beijing tonen. Probleem is alleen dat we vanuit Hong Kong terug zullen vliegen naar Nederland. Wordt dit geaccepteerd als een uitvlucht, of is het aan te raden om ook al een treinticket te boeken van China naar Hong Kong, om op die manier aan te tonen dat we China verlaten? Of is het slimmer om zelf een fake vluchtschema in elkaar te zetten vanuit een stad in Zuid-China terug naar Nederland?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Ik heb zelf geen ervaring met join in group tours in Tibet. Zelf reis ik altijd met een private tour in Tibet. Maar je hoeft op zich niet via een hostel in bijvoorbeeld Chengdu je Tibet-reis te regelen. Want die hostels moeten de trip toch ook via een reisagent in Lhasa regelen. Alleen een reisagent in Lhasa kan namelijk je permit voor Tibet aanvragen en is verantwoordelijk voor de uitvoering van je reis. Dus je kunt net zo goed je Tibet-reis direct met een reisagent in Lhasa regelen. Voor namen van reisagenten in Lhasa kun je in de Lonely Planet voor Tibet kijken of op Google zoeken. Ook het Tibet forum van TripAdvisor is een aanrader wat dit betreft. Van dat forum heb ik bijvoorbeeld de volgende link gehaald: http://www.tibetgrouptour.com/ Ik zou je adviseren bij diverse reisagenten in Lhasa informatie op te vragen. Succes!
Het visumbureau gaf aan dat je een uitreis bewijs wel echt in de vorm van vliegticket moet. Dat wordt dus ons plan veranderen of een goedkope vlucht boeken en niet gebruiken. Maarja dat is wel even wat extra geld [emoji53]
Ja, dat snap ik. Ik bedoel meer of je dit vooraf moet regelen dit inclusief is bij het visum van 30 of 60 dagen. Of dat je een visum bij aankomst kan regelen, zoals bij Hong Kong en dit niet van je 30/60 dagen afgaat.
China kent geen “visum bij aankomst”
Hooguit een transit voor 72uur, maar dat is maar op een beperkt aantal luchthavens mogelijk.
Ik meen te begrijpen dat je van China naar Hong Kong wilt en dan naar Hainan?
Dan heb je een double entry nodig.