Visum Cambodja komende van Vietnam!

hey ik heb een vraagje!
kan je ook een visum kopen aan de grens komende van Vietnam!
hoogstwaarschijnlijk met de bus want met de boot is het sowieso dat je op voorhand je visum moet aanvragen, niet?
ik wil niet voor onaangename verrassingen komen te staan!

Groetjes Caro!:zon02:

Ik ben er zelf mee bezig om een route uit te stippelen en ik heb het volgende gevonden. Het is mogelijk om met een boot van Vietnam naar Cambodja te gaan. Vertrekpunt is Chau Doc. De route is langer maar comfortabeler en je ziet meer onderweg. In een reisverslag (Laurens van Kol) heb ik gelezen dat ze bij de vietnamese controlepost van de douane van boort moesten gaan. Volgens een meereizende gids gebeurt dit bijna nooit. De bagage werd gecontroleerd. Ze hebben daar een plinternieuwe scanner en die wilde ze gebruiken ook. Bij de Cambodjaanse controle post werd tegen een vergoeding een visum in het paspoort gezet. Het ging er gemoedelijk aan toe en duurde een half uur. Ik ga dat zeker doen.
Dorien

Dit heb ik ook gedaan en het is een leuke ervaring en je ziet onderweg veel wat er aan het water gebeurd.
Het is ongeveer 1,5 uur varen vanuit Chau Doc naar de grens met Cambodja.
Hier ga je even uit de boot waar de bagage en papieren worden gecontroleerd.
Daarna is het nog 2,5 uur varen naar Phnom Penh.
Hier kom je aan in het centrum waar verschillende lokale mensen op je staan wachten om je naar een hotel te brengen.

Met de boot ligt het eraan of je een snelle of een langzame boot neemt, met de langzame kom je niet in Phnom Penh zelf aan, maar moet je nog anderhalf uur in een busje. De snelle weet ik niet zeker.
Als je met de bus vanuit Ho Chi Minh City naar Phnom Penh gaat, hoef je niet vooraf een visum te hebben, dat kun je gewoon aan de grens kopen voor 20 US$. Het mannetje dat bij ons in de bus stapte om het te regelen vroeg 25$, maar het is iemand gelukt om het zelfs bij hem voor 20 te krijgen, op het visum staat ook gewoon 20$ ook al hadden wij wel 25 betaald. De prijs is dus gewoon 20$ maar het is dus wel gebruikelijk om zo’n mannetje wat extra te betalen, hoewel 5$ belachelijk veel is.
Let op: als je van Cambodja naar Vietnam gaat, kun je NIET bij de grens een visum kopen, dan word je gewoon teruggestuurd. Dan moet je het van te voren regelen, dit kan natuurlijk in Nederland (multi-entry visum is dan wel zo handig als je schema nog niet vaststaat) maar kan ook in Phnom Penh.