Ik wil in HCMC een mekong trip boeken naar PHnom Pehn (als het goed is is dat mogelijk) Moet ik dan van te voren een visum voor Cambodja regelen of kan dat ook tijdens de trip aan de grens?
Hoi Danielle,
Zelf heb ik dat niet gedaan en ben weer terug naar Saigon gegaan, maar het is zeker mogelijk om via het water de grens over te gaan en wat mij betreft echt een aanrader. De reizigers die ik ontmoet heb en die wel de grens over gingen, hadden volgens mij via de touroperator een visum aangevraagd (ik denk dat je dat wel op tijd moet doen). Maar ik ben niet helemaal zeker, misschien dat anderen wel die ervaring hebben?
Een aantal reizigers die ik heb ontmoet, hadden van tevoren visa geregeld. Dan heb je in ieder geval zekerheid.
Dus even wachten op een reactie van anderen…
Groetjes,
Anne-Jitske
Hallo Danielle
Ik heb de bootreis van Chau Doc naar Phnom Penh ondernomen. Ik dacht dat het met de maatschappij Hang Chau was of zoiets. Dit is een snelle boot tussen deze twee steden. Het visum voor Cambodja kun je gewoon aan de grens kopen. Wij moesten allemaal sowieso van de boot af en de paspoorten werden verzameld om “uit te checken” aan de Vietnam kant. Hierna vaar je door naar de Cambodjaanse grens een klein stukje verder en mag je 25 USD afrekenen bij een klein kantoortje en krijg je het visum in het paspoort. Geen problemen gehad en zelfs pasfoto is geen noodzaak meer, ze hebben daar ook al cams voor.
De route andersom is vaak een groter probleem, omdat je geen visum voor Vietnam aan de grens kan kopen. Dit kan alleen op de luchthavens in Vietnam als je een autorisatie hebt.
Succes
Edwin
Hallo Edwin,
Wij gaan dit jaar ook naar Vietnam en Cambodja en denken er over om van Chau Doc naar Phnom Penh te varen. Nu heb ik ergens gelezen dat deze boot maar eenmaal in de week vaart, op donderdag. Weet jij of dit inderdaad zo is? Ik heb wel gelezen dat er Mekong-tochten zijn van twee of drie dagen, die eindigen in Cambodja. Dan is dat misschien een alternatief.
Alvast bedankt voor je reactie.
groetjes,
Ingrid
Hallo Ingrid
Nee, dat is niet helemaal waar. Er zijn maatschappijen die deze route iedere dag varen, zoals de Hang Chau Express en Blue Cruiser www.bluecruiser.com (wel duurder). Het kan zijn dat in het aller laagste seizoen minder boten varen, maar ik heb daar nog nooit over gehoord. Dit is wel het geval bij de meerdaagse cruises. Deze maatschappijen varen maar een paar keer per maand zelfs en in het laagseizoen helemaal niet. Ik heb hier echter minder ervaring mee.
Er zijn verschillende aanbieders, maar de meeste zijn behoorlijk aan de dure kant.
Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het graag.
Groet
Edwin
Dank je wel voor de informatie. Dan stap ik gewoon lekker op de boot!
Groetjes Danielle
Hoi Edwin,
Ook namens mij bedankt voor de info! De meerdaagse cruises die ik tegenkwam op internet waren inderdaad nogal prijzig, maar wellicht zijn die voordeliger ter plekke te boeken.
groetjes,
Ingrid
Hallo,
Ik heb ook de boottocht gedaan vanaf Chau Doc. Wij hebben toen de bus genomen van Saigon 1 nacht geslapen in Chau Doc en de volgende ochtend de boot genomen. Het was een ontzettend mooie boottocht en goed te doen. We hebben heerlijk zitten kletsen met iedereen van alle verschillende nationaliteiten.
Hoi Daniellej,
Je kan een visum aan de grens bij Cambodja, Vietnam-Cambodja, kopen dat is geen enkel probleem.
Maar wanneer je gearriveerd bent in Saigan, Danang of Hanoin met een single entry visa kun je van terugkomsst Cambodja problemen verwachten. Zorg dan dat je een multi entry visa 6 months hebt en dan heb je geen probleem. Prijs voor een multi visa is ongeveer $33 en van een single
enty Ongeveer €11
gr
Ton.
Hoi Ton,
Ik snap het niet helemaal. Ik ga van vietnam naar cambodja en van cambodja naar thailand. Dan heb ik toch geen multi entry nodig?
Groetjes Danielle
Hoi Danielle,
Je hebt dan voor Vietnam een single entry 30 dagen visa nodig.
Maar voor Cambodja kun het het een multy visa aanschaffen, scheelt je enkele dollars.
Ik was in de vooronderstelling dat je arriveerde in vietnam en daarvandaan ook weer vertrok,
Sorry voor de verwarring
gr
Ton.
Even een vraagje!!
Wij willen graag van Saigon naar Phnom Penh.
Alleen wij gaan op reis met me ouders en die zijn al wat ouder en ik zie het niet zitten om 4 uur met hun op een speedboot te zitten.
Kan je vanaf Chaudoc ook een taxi nemen en wat zou dat kosten en hoelang zou dat duren???
En iemand ook ervaring met een cruise van Saigon naar Chaudoc??
Alvast bedankt!
Hallo,
Je zou ook met de bus van Hoi Chi Minh naar Phom Phnenh kunnen waarom naar Chau Doc gaan daar is niet veel beleven.
We willen graag op de mekong een cruise/bootreis maken richting Phnom Penh zonder de speedboot. Dus ik dacht eerst een boot tot Chau Doc en dan met taxi of bus naar Phnom Penh.
Wilde graag weten of dat mogelijk is.
Hallo,
Van Chau doc naar Phom Phenh is alleen te doen met een speedboot. Zou je dat niet doen en je neemt een langzame boot dan ben je zo’n 10 uur onderweg. De speedboot gaat niet zo hard dat je niet van de omgeving kan genieten. De boot gaat ongeveer 45 km per uur. Zo hard is dat dus niet.
Ik zat met veel wat mensen op leeftijd op de boot ging allemaal prima.
Ik weet niets van een boottrip van Saigon naar Chau Doc.
Ik ken er wel een van Saigon naar Can Tho maar dat is met een hovercraft dat gaat nog sneller.
Je kunt vanaf Can Tho dan weer een boottocht maken over de mekong waar je ook naar de watermarkt gaat en naar een slangefarm.
Mmmm, nou wordt het moeilijk.
Kijk het zit zo, mijn moeder heeft een slechte rug en heeft een keer op een speedboot een ongeluk gehad omdat de boot op de golven klapte. Ingezakte ruggenwervels en wat gebroken.
Ze heeft een botziekte waardoor haar botten heel zwak zijn.
Wil als we op reis gaan dat ze een risico loopt op zoiets.
Moeilijk want we willen graag een bootreis over de Mekong en daarna naar PP.
Advies??? Want wij weten het niet meer.
Hallo,
De ervaring die wij hebben van Cau Doc naar Phom Phenh is niet zo dat er veel golven zijn het is immers een rivier. De beweging heb je alleen als er een andere snelle boot voorbij komt.
Ik vond het een zeer rustige boottocht ik kan namelijk ook niet tegen golven want dan ga ik over mijn nek. Ik denk persoonlijk dat ze de boottocht wel kan maken zonder dat er wat gebeurt. Kijk garantie krijg je nooit natuurlijk.
Kan iemand mij hier meer over vertellen? ik wil namelijk van cambodja naar vietnam. Zou ik dan al in een grotere stad een visum moeten regelen of kan dat aan de grens? (of is dit meer iets voor het cambodja forum?)
Hallo,
Je kunt voor Vietnam geen visum aan de grens krijgen. Dit zul je dus in Phom Phenh kunnen regelen of in Sihanoukville.
Duidelijk antwoord Moira! Dankjewel!
Groetjes,
Anne