Wie heeft er heel recent, in de laatste week van maart (2014), of de eerste week van april (2014) op het vliegveld van Kathmandu een ‘Visa on arrival’ gekocht?
Volgens het Nepalese consulaat in A’dam kan dat volgens de nieuwe regels (sinds 2 weken) alleen, als je van te voren een online formulier hebt ingevuld. (Men wil minder papier rompslomp). Echter…het online formulier is offline.
Ik vlieg volgende week (15-4) en wil dus graag weten of op dit moment een visum bij aankomst op luchthaven Kathmandu nog volledig mogelijk is, met inschrijfformulier en alles. Ik hoor graag je recente ervaring.
Dank u wel voor uw snelle reaktie. Dus uitprinten en meenemen is voldoende?
Mijn verwarring:
Er staat namelijk onderaan dat je het ‘moet’ versturen, en (bij de toelichting) dat je daar dan een bevestiging per e-mail van krijgt. (Ik kreeg hierdoor de indruk dat je dan, na betaling, ook een visum om zelf uit te printen per e-mail zou ontvangen.)
(Ik heb dat tot 2x toe geprobeerd te verzenden, maar kom dan op hun server terecht, al waar ik (verbazing) door de mappen van hun website kan wandelen!)
Het is inderdaad wel de bedoeling dat je het formulier invult en verzend. Mocht het formulier voor je vertrek niet werken dan krijg je ofwel in het vlietuig een papieren formulier ofwel je kunt deze in de aankomsthal invullen. Mocht je het formulier voor je vertrek niet kunnen verzenden(na verzending krijg je een bevestigingspagina en die moet je uitprinten en meenemen) dan zou ik me hier geen zorgen overmaken.
Op basis van onze gasten die ook deze week nog gewoon met het papieren en oude formulier zijn aangekomen. Alleen bij het verlengen van het visum wordt tot nog toe uitsluitend de aanvraag via de digitale weg vereist. Mocht de situatie in de aankomende week veranderen, dan zal ik dit hier posten.
Oh, dank je wel, dat maakt veel duidelijk. Ja graag, als je hier wilt laten weten, als er zich op kort termijn wijzigingen aandienen m.b.t. dit onderwerp.
Tip van een vriend was om het via een andere computer te proberen. Net geprobeerd. Met succes.
(ik weet niet of het via mijn primaire computer vandaag ook niet gelukt zou zijn).
Is alles goed gegaan met het oude formulier? Ik zat namelijk met dezelfde onduidelijkheid als joph, het is dus wel gewoon mogelijk om met het formulier van de website en een pasfoto een visum on arrival te verkrijgen? Ik ben erg benieuwd, ik vlieg namelijk 2 oktober. Alvast bedankt!
Ok, het oude formulier werkt dus nog… Maar ben eigenlijk op zoek naar ervaringen met het nieuwe visum formulier online.
vraag 1: hoe krijg je de foto in het juiste formaat toegevoegd in de digitale aanvraag? Scannen?
Vraag 2: zijn er 3 aparte rijen nu, voor online aanvragen en voor oude formulier en voor mensen die al visum hebben?
ik ben eigenlijk van plan om het online te proberen.
Ha Mielinda, ik heb het in april on-line ingevuld. 't staat mij vaag bij dat ik de foto zelf even op maat gemaakt heb in teken programma. Volgens mij kun je een foto uploaden en krijg je dan te zien hoe het in het vakje gezet wordt. Je kunt dit nog veranderen (door een nieuwe foto up te loaden) staat mij bij, voordat je het definitief maakt.
Het maakte toen niet veel uit met de snelheid bij de doaune, behalve dat als je al een ingevuld formulier hebt, je het daar ter plekke niet meer hoeft in te vullen, en je dus sneller langs de man achter de balie bent. Het balie werk zelf ging niet sneller met het ingevulde online formulier. Misschien zelfs iets langzmer, omdat de man het moest opzoeken in de computer.
De aanvraag van een visa online gaat nu zonder enig probleem - ook de upload van de foto.
Na de inschrijving krijgt u direct een mail toegestuurd met een document dat een id bevat en barcode (pdf), om af te drukken en mee te brengen samen met uw paspoort naar de luchthaven.
U moet dit document ondertekenen.
Ben 2 weken geleden aangekomen in kathmandu met online visa. Ik vond het langzamer gaan als het oude visum formulier, omdat de computers erg traag werken. Maar ik stond als eerste in de rij, dus geen probleem verder!
Ooit heb ik eens een dag verbleven op het ministerie van immigratie - zij hebben daar twee computers - niemand kan er op werken - ze gebruiken deze om patiense op te spelen - alle ingevulde documenten (visum) worden op een hoop gesmeten en niemand kijkt er nog naar - dit is Nepal (niet vergeten)
dus met een gewoon oud document gaat het soms vlugger - ik vertrek morgen naar Nepal en heb twee documenten mee (een oud reeds ingevuld document en een online ingevulde aanvraag) - we zullen zien was ze het liefst zullen behandelen - we weet toch dat het alleen om het geld te doen is - ooit heb ik eens een foto en een naam van iemand anders gebruikt - ook dit was geen probleem - als ge maar betaald.
Een vriend van mij die op de immigratie dienst werkt vertelde me (lachend) ook een foto van uwen hond is voor ons ok.
Teka, Lassoo! (Gezien je achternaam). Een hele goede reis, het uitreis briefje is trouwens een stuk moderner geworden en ziet er veel beter uit. En er stond zowaar eens geen rij bij de immigratie op de terugreis. Als je trouwens het online aanvraagt, krijg je een paar uur later de bevestiging per email.
Het oude formulier was het beste en het snelste - de computers waren zo traag…
Oude formulieren tellen nog steeds.
En inderdaad het uitreisbriefje is modern geworden - ook leuk eens iets nieuws te zien.
साभार र पछि
Teka Tamang KTM
dit kan zeker nog. Heb je contante dollars, dan is het gemakkelijkst en voordeligst om in dollars te wisselen. Heb je geen dollars, dan kun je ook in euro’s betalen.