Ik zit momenteel in Chengdu in China en wilde eigenlijk met de trein naar Tibet en dan verder naar Nepal reizen. Tibet is i.i.g tot 25 juli gesloten voor toeristen en daarom wil ik gelijk naar Nepal doorvliegen. Nu heb ik bij mijn hostel gevraagd betreffende mijn visum en zij zeggen dat je deze bij aankomst in Kathmandu kunt regelen. Kan iemand mij vertellen of dit juist is? (niet dat ik straks Nepal niet inkom… Hoor het graag! groetjes Olle
Geen probleem.
Er zijn verschillende soorten visa te krijgen, en je kan betalen in rupies, euro’s, dollars, ponden, etc. De prijs verschilt van visum tot visum, maar als je 50 euro meeneemt komt het altijd goed. Je krijgt wisselgeld.
Vergeet niet om pasfoto’s mee te nemen, al kun je zelfs dat ter plekke regelen.
Hoi Jenny,
Ik was ook benieuwd of dit mogelijk was dus wel fijn dat al iemand een vraag hierover gepost had Olle.
Wel heb ik nog een aanvullende vraag hierover. Ik reis namelijk met een groep en ik vroeg me af hoe lang het duurt voor je dan je visum hebt.
Bovendien had ik over het bovenstaande een mailtje gestuurd naar het Nepalees Consulaat in Den Haag. In eerste instantie kreeg k daarop enkel een mailtje terug met bijlage voor de visumaanvraag (niet echt klantgericht). toen ik vervolgens een mailtje terugstuurde dat ik geen antwoord op mijn vraag had, kreeg ik wel antwoord terug maar kwam het nog niet echt vriendelijk over en imponeerde het op mij alsof ze wilden dat ik het bij hun zou aanvragen.
Zij zeggen namelijk:
.
"hoe het werkt : bij aankomst op Tribhuvan International Airport enkele formulieren invullen ter plekke, vervolgens in de rij gaan staan en dan zal de ambtenaar uw visum uitschrijven
- wat de kosten zijn: afhankelijk van de duur van uw visum tussen USD 30 en USD90 (ze zeggen dus niets over het betalen in andere valuta, maar dit is dus wel mogelijk?)
“Het is mogelijk om een visum aan de grens in Kathmandu te verkrijgen. Dat is iets goedkoper.
Echter: de wachttijden voor de immigratiebalie op het vliegveld zijn aanzienlijk en kunnen oplopen tot een uur. Na een lange vlucht is dit irritant. Nog vervelender wordt het als dan de bagage inmiddels van de lopende band is gehaald voor een volgende aankomende vlucht – soms is die daarna onvindbaar.
Het komt ook voor dat luchtvaartmaatschappijen u niet willen inchecken zonder visum. "
Als het mogelijk is Jenny hoor ik graag jouw eigen ervaringen hierover
Groetjes,
Sanne
Nee, je staat echt geen uur in de rij, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het duurt wel lager dan de rij voor mensen de wel een visum hebben, dat zijn er niet zoveel tegenwoordig. Maar die snelle mensen moeten dan na de douane langer wachten op de bagage, dus erg veel maakt het net uit.
Dit voorjaar kreeg ik in het vliegtuig al de formulieren. Als je ze niet krijgt liggen ze in de aankomsthal. Pak een formulier, ga in de rij staan en vul het daar in, scheelt weer wat tijd. En hou je pasfoto bij de hand, er komt iemand langs om die aan je formulier te nieten
De prijs is vastgesteld in dollars, daarom wordt dat bedrag vermeld. Ze rekenen het om naar euro’s, waar je gewoon mee kunt betalen.
Hoi Erik,
Tnx voor de info!
Het klinkt wel gemakkelijk dat is wel fijn.
ik hoef dan niet bang te zijn dat mijn bagage kwijtraakt?
zoals er gesteld werd in de mail van het nepalees consulaat?
groeten,
Sanne
Nee, daar heb ik nog nooit van gehoord en ik ben toch aardig vaak in Nepal geweest met groepen, dus tassen genoeg die zoek hadden kunnen raken (alleen de airline maakt wel eens wat kwijt, dat is een ander verhaal)… Misschien willen ze graag dat je het visum bij hen gaat halen, extra zakcentje wellicht voor een arm consulaat, maar dan kunnen ze dat beter eerlijk zeggen. Ze halen in Kathmandu de tassen inderdaad wel eens van de band en dan ligt er ergens een stapel tassen. Maar dat vliegveld is kleiner dan een gewone supermarkt, dus erg ver weg kan je tas nooit zijn.
Super!
Ik kreeg zelf inderdaad ook al de indruk dat ze graag wilden dat ik het visum bij hen wilde aanschaffen, aangezien ze dus eerst alleen en bijlage terugstuurde met een visumformulier…
Maar mijn inschatting is dat ik beter ter plekke kan aanvragen ipv bij het nepalees consulaat waarbij ik mijn paspoort dan met het huidige post.nl moet opsturen…(daar heb ik dan nog midner vertrouwen in )
Wachten is nooit leuk, maar op en neer naar den Haag om een visum aan te vragen duurt sowieso langer dan de rij op het vliegveld. Ik regel zoveel mogelijk een visum on arrival
Leuke info, maar ik kom met de trein van varanasi (india) naar kathmandu, weten jullie hoe ik double entry krijg voor india, want terugvlucht naar belgië is vanuit mumbai… Als je geen ticket op voorhand kunt voorleggen is dat blijkbaar moeilijk te krijgen…
groetjes
Btw Olle dat hostel adresje van in Chengdu mag je me ook geven, want ik passeer daar ook
Dat is dus een probleem met de Indiase ambassade. Krijg je echt geen double entry zonder ticket? Lijkt me vreemd want je kunt ook over land heen en weer naar Nepal.