Visum aanvragen op Kathmandu airport?

Hallo,

In de maand juni ben ik in India, vanuit India ben ik van plan naar Kathmandu te vliegen. Nu is mijn vraag of het handig is dat ik eenmaal geland in Kathmandu een visum aanvraag. Of raden jullie mij aan dat van te voren te regelen in Nederland? (Wel het probleem dat ik geen exacte datum weet van arriveren in Nepal, iets wat duidelijk op het aanvraagformulier staat)

Dus het lijkt mij persoonlijk het beste om het pas aan te vragen als ik arriveer. Wie heeft dat ook gedaan? Dat is toch ook mogelijk? En wat anders dan je paspoort + pasfoto’s heb je nodig?

Alvast bedankt.

Visum regelen op Kathmandu airport is makkelijker dan in Nederland regelen. Bij aankomst vul je een formulier in en ga je in de juiste rij staan voor de douane. Simpel. Je moet toch wachten totdat de bagage uit het vliegtuig is. Als je het in Nederland regelt, moet je er speciaal voor naar het consulaat in Amsterdam.

Ik weet niet meer precies hoeveel pasfoto’s je nodig hebt en hoeveel het kost. Dat moet je even opzoeken op het web / googlen.

1 like

ja klopt-kan me nog herinneren dat de rij voor ‘‘zonder visum’’ ook stukken korter was als ‘‘met’’. je moet wel in US$ of €€ (misschien??) betalen-dus hou dat cash apart. Maar sommige airlines doen moeilijk over mensen zonder visum-hoewel ik denk niet vanaf India (Indiers hebben toch geen visum nodig)
Nepali Rupees kan je pas in het land wisselen en wissel of besteed je ook beter in dat land voor je het weer verlaat-aan de landgrens met India kan je nog wel een slechte deal maken-maar daarna total niet meer.

1 like

Je kan op het vliegveld een 15 dagen, 30 dagen of 90 dagen visum kopen. Je kan zowel in euro’s als dollars betalen.

In dollars is 15 dgn 30 dollar, 30 dagen 40 dollar, 90 dgn 100 dollar.
Euro’s kan ook, is ongeveer evenredig aan de koers dollar/euro.

Let alleen wel op, 15 dagen is 14 nachten, 30 dagen = 29 nachten, etct etc, dag van aankomst en vertrek moet je nl ook meerekenen.

Ze zeggen altijd 2 pasfoto’s maar ze vragen er altijd maar 1…

Sinds iedereen weet dat je aan de grens zo een visum hebt is de rij voor mensen zonder visum veel langer dan de andere rij… Maar ach, ren je er met je visum snel door, moet je langer op je bagage wachten.
Vergeet niet meteen in de aankomsthal dat formuliertje te pakken en in te vullen. je zou de eerste niet zijn die al een tijdje in de rij staat en dan ineens ontdekt dat je iets moet invullen :slight_smile:

Daarnaast ligt het er ook nog aan met welke maatschappij je aankomt. Met Arke fly heb je alleen maar Nederlanders aan boord. Met Qatar airways vliegen heel veel Nepalezen die in Qatar werken en dus ook niet in de visum rij hoeven te staan…

En wees niet bang voor je koffer, dat iemand anders hem van de band afpakt. Tot nu toe is Nepal het enige land (in mijn ervaringen met vliegen) dat het bagagelabel op je koffer checkt met de stickers die je krijgt bij het inchecken van je koffers. Dus berg deze goed op maar wel zodat je ze makkelijk kunt pakken! Ze controleren dit net nadat je je koffers van de band hebt gehaald en je de gang naar de uitgang in wilt lopen.

Ook ik twijfelde om het via het consulaat in Amsterdam te doen of via de luchthaven in Kathmandu. Uiteindelijk via de luchthaven in Nepal en doe het een volgende keer weer. Vergeet inderdaad niet het formulier in te vullen, want wij stonden al in de rij en moesten weer terug om het formuliertje in te vullen.
Op de luchthaven kun je ook geld wisselen voor roepies. Dit is erg duur. Je kunt in Kathmandu goedkoper uit de automaten pinnen.

Hebben jullie weleens problemen met abn amro wereldpas? In het buitenland wil hy weleens onbruikbaar raken. Heel vervelend. Kan je trouwens in Nepal betalen met Indiase roepies?

Ik weet niet of je met Indiase roepies kan betalen. Zelf hebben we alle de Nepalese roepie gebruikt.

In ons reisgezalschap zat iemand met een ABN pas met , volgens haar bank, werelddekking. Helaas werkte de pas niet. Neem voor de zekerheid een creditcard. Hiermee kom je veel minder voor problemen te staan.

1 like

ik heb meerdere malen een abn amro wereldpas in nepal gebruikt. geen probleem.

je kunt misschien hier en daar met indiase roepies in nepal betalen, maar dat is een beetje zoals destijds (sommige) duitsers die bij ons met marken betaalden ipv guldens :slight_smile:

Hallo Allemaal,

Klopt het dat je een visum voor Nepal ook aan de grens kan kopen als je vanuit Tibet komt over land?

Tanks
Ieniminie

Ja, dat klopt :slight_smile:

Hallo,
Ik ben van plan om binnenkort naar Nepal te gaan, maar vroeg me af of het nog steeds mogelijk is om het visum voor 90 dagen plaatselijk op het vliegveld te regelen?
Alvast bedankt,
Monster14

Geen probleem :slight_smile:

Bedankt voor de snelle reactie.
Mijn volgende vraag heeft betrekking op het visum voor India, aangezien ik via Delhi zal vliegen. Kan ik op de terugweg af met een transitvisum(aangeschaft in kathmandu) of heb ik een double entry visum nodig voor India? Mijn terugvlucht via Delhi is binnen twee maanden na mijn vertrek uit Delhi.
Alvast bedankt, groetjes Monster14

Ik weet niet hoe lang je in India bent voordat je naar Nepal gaat. Als dat een maand is kun je een 3 maands multiple entry visum aanvragen en ben je klaar. Als je in Delhi alleen overstapt en doorvliegt moet het zonder visum kunnen.

Thnx voor de info. Ik zal op de heenweg eerst een tijdje door India reizen. Bent u toevallig ook bekend met de verwerkingstijd van een visumaanvraag voor India, heb namelijk begrepen dat hier onlangs nogal vertragingen mee waren?
Groetjes Monster14

Wat ik vooral weet is dat het chaotisch is, soms een paar dagen duurt en soms weken en dat ze voortdurend de regels lijken te veranderen. Momenteel moet je bv pasfoto’s van 5 bij 5 cm inleveren,. die vrijwel nergens worden gemaakt. Ze vragen inkomensgegevens (en soms weer niet als je geen baan hebt, dan willen ze een bankafschrift waaruit blijkt dat je geld hebt geloof ik).

Ik probeer het wel bij te houden maar ik ben blij dat ik al zo vaak in India ben geweest dat ik er even niet heen hoef, wat dat betreft, want het is een geweldig fascinerend land!

1 like

Nog een kleine aanvulling op alle bovenstaande informatie:
Je visum bij aankomst in Nepal aanschaffen is een stuk goedkoper dan wanneer je je visum aanschaft via de Nepalese ambassade in Amsterdam.
Je kunt het visum op het vliegveld in Kathmandu ook betalen in euro’s. Zorg er wel voor dat je gepast geld bij je hebt. Ze wisselen het geld namelijk niet in euro’s (maar in elke willekeurige valuta die ze voorhanden hebben - smile).

NativeTravel
Site: www.nativetravel.nl
Mail: info@nativetravel.nl
Bel: 06-26386203