Visum Australie

Beste forumbezoekers,

Sinds kort denk ik erover om een paar maanden als au pair te gaan werken. Nu lijkt Australie mij een erg leuk land om in te gaan werken. Ik snap alleen niet hoe het werkt met de visums. Kan ik voor het au pair zijn een werkvisum aanvragen en kan ik dan jaren later nog een keer een toeristenvisum aanvragen of kan dat niet meer?

Groeten Judith

Hoi Judith,

Als eerste mijn excuses dat ik je post niet eerder zag.
Hoe leuk dat je naar Australie wilt als au pair. Ik heb het zelf ook gedaan, down under.

Over je visum vraag: je mag alleen maar in Australie werken als je een Working Holiday Visa bezit (kun je aanvragen, maar kost wel geld, daar zal ik je meer info over geven als je dat nodig hebt hoor). Dit visum kun je aanvragen als je tussen de 18 en 31 bent en deze is 12 maanden geldig. Je kunt dus 12 maanden lang werken in Australie. MAAR: let goed op, dit visum krijg je maar 1 keer in heel je leven! Als je er dus nog over zit te denken om te gaan backpacken in Australie, zou ik dus absoluut niet ervoor kiezen om er als au pair te gaan werken, want dan heb je de enige kans verbruikt op een Working Holiday Visa.

Er zijn voor Australie heel veel verschillende visums, maar met geen enkel ander tijdelijk visum mag je werken in Australie. Als je op vakantie gaat kun je voor 3 maanden een toeristen visum aanvragen maar daarmee mag je absoluut niet mee werken! Ik zou het ook niet proberen, als ze er namelijk achterkomen, dan word je resoluut het land uitgezet en mag je er 3 jaar niet meer binnen. Dit klinkt heel ernstig, maar als je je aan de regels houd is het natuurlijk niks :wink:

Dus een WHV is je enige middel om er te gaan werken als au pair, maar als je er dus aan zit te denken om nog te gaan backpacken daar, zou ik dat niet doen. Als je nu al zeker weet dat je nooit wilt gaan backpacken in Oz, dan kun je uiteraard gewoon een WHV aanvragen :slight_smile:
Voor de rest hoef je je geen zorgen te maken, toeristen visums kun je ontelbare keren aanvragen. Alleen zijn die maar voor 3 maanden geldig. Als je langer wilt blijven kun je bijv naar Nieuw Zeeland vliegen, een nieuw toeristenvisum aanvragen en weer terug vliegen (je mag namelijk niet in Oz zijn als je je toeristen visum wilt verlengen). Dus geen zorgen maken, alleen het WHV waarmee je dus in Oz mag werken krijg je maar 1 keer.

Hopelijk heb je hier al wat aan en als je meer vragen hebt, stel ze gerust, daar ben ik voor :smiley:

Groetjes
Nathalie - Au Pair Forumbeheerder

tegenwoordig mag het hwv toch nog een keer aangevraagd worden? waardoor je dus 2 jaar kunt blijven?

Nee dat klopt niet. Je mag alleen een 2de aanvragen wanneer je de vorige keer, minstens 3 maanden “specified work” gedaan hebt in Australië. Dit komt rechtstreeks van de Australische immigratie website af:

To be eligible for a second Working Holiday visa, you must meet a number of requirements. You may apply either while you still hold a first Working Holiday visa or at a later date.
General requirementsYou must:

[ul]
[li]have completed three months of **specified work **in **regional Australia **while on your first Working Holiday (417) visa (there is no requirement to do further specified work on the second visa)[/li][li]not have previously entered Australia on a Work and Holiday (462) visa[/li][li]be aged between 18 and 30 years (inclusive) at the time of applying, however, you may be aged over 30 years of age at the time your visa is granted[/li][li]be applying no more than 12 months before you intend to travel to Australia, if applying from outside Australia[/li][li]will not be accompanied by dependent children at any time during your stay in Australia[/li]Note: A dependent child is the child, or step-child, of you or your partner who:
[ul]
[li]is not married, engaged to be married, or in a de facto relationship[/li][li]has not turned 18.[/li][/ul]
[/ul]
If you would like a dependent child to join you in Australia you must apply for a different visa such as a Tourist visa. If you have dependent children who will not accompany you at any time you must apply for a Working Holiday visa using the paper application. You are not able to apply online.
See: Working Holiday visa applications – paper
You must also:

[ul]
[li]be outside Australia when the visa is granted, if applying from outside Australia[/li][li]be in Australia when the visa is granted, if applying from in Australia[/li][li]hold a passport for a country or region participating with Australia in the Working Holiday program.[/li]See: Countries/Regions Participating in Working Holiday Program
[/ul]
Specified workSpecified work is any type of work that is undertaken in a ‘specified’ field or industry. More information on types of specified work, providing evidence, and the calculation of three months is available.
See: Specified Work

Klik op de link om te zien wat er met “specified work” bedoeld wordt:

Als je niet aan die criteria voldoet krijg je sowieso geen 2de WHV.