Working holiday visum noodzakelijk als je wilt werken???

hallo

heb net een working holidag visum aangevraagd op de site van austalie.gov
wil hoogstens 1 of 2 maandjes full time werken omdat ik op wereldreis bent.

nadat ik al hun zeikerige vragen had ingevuld krijg je het bericht om ff 270 dollar te betalen…

Is dit working holiday visum NOODZAKELIJK als je wilt werken in bijvoorbeeld de technische branche…
of is er veel bespreekbaar als je daar bent. ???

please all info is welcome

1 like

Ja, als je twee maanden fulltime wilt werken kom je toch bij een bedrijf of job-agency uit. En moet je je tax-file number en bankrekening afgeven. En om die te krijgen heb je een WHV nodig.

Overigens heb ik in australie (2004-2005) maar weinig baantjes in de techniek gezien voor langere tijd. Als je langer op één plek wilt werken werd dat toch snel oogst werk of productie werk.

Terplekken een WHV aanvragen heb ik nog nooit van gehoord.

Misschien is WWOOF iets voor je. Je werkt dan tegen kost en inwoning een paar uur per dag op een boerderij en doet dat meer voor de ervaring dan het geld.

succes

1 like

Ja als je inderdaad wil werken dan is de makkelijkste weg een WHV want een werkvergunning gaat je veel meer werk en geld kosten. Zoals mart ook al aangeeft anders misschien wwoof gaan doen.

1 like

je moet inderdaad een WHV hebben om te kunnen werken in Australië, afgezien van een studentvisum of permanent visum, is dat de enige mogelijkheid.

Maar mag ik je dan 1 ding aanraden. Ga voor minstens 6 maanden naar Australië om te reizen. Ten eerste heb je dan meer dan genoeg tijd om te reizen, en dat heb je nodig om Australië goed te zien. Maar hier is het waarom: een WHV is voor 12 maanden. Je mag hierbij maximaal 6 maanden voor dezelfde werkgever werken. Werk je minstens 6 maanden op een boerderij of fruitplukkerij (en dat mogen verschillende zijn) dan heb je recht op een 2de WHV (ik weet niet de precieze voorwaarden hoor die moet je opzoeken). Maar ik zou zeker geen WHV aanvragen voor maar 1 of 2 maanden werken, want dat zou enorme zonde zijn. Wie weet wil je later nog eens terug en dan kan dat niet meer.

1 like

Hey!

Ik zit ook een beetje te kijken over het visum voor australie. Ik wil niet zozeer voor geld werken maar wel erg graag tegen kost en inwoning. Moet ik hiervoor alsnog een WHV aanvragen of kan dit gewoon met een toeristenvisum. Ik verblijf in totaal 3 maanden en vliegtickets liggen al vast.
Moet je voor het toeristenvisum ook een bepaald bedrag op je rekening hebben staan?

Het zou mezelf niets verwonderen als ik over een paar jaar echt een jaar lang wil werken/verblijven in Australie, daarom wil ik de whv ook liever voor dan bewaren.

alvast bedankt!

Groetjes suus

Hey Suus,

Je mag alleen met een touristen visum naar Australië als je ook echt een toerist bent. Je mag onder geen voorwaarde werken! Houd dat echt goed in het oog, mocht je gesnapt worden kunnen ze je 3 jaar uit Australië bannen als ze dat willen.

Voor een toeristen visum heb je voor zover ik weet niet een bepaald bedrag nodig maar het kan zijn dat je word gevraagd naar je woonst (hotel, hostel etc) en/of een retour ticket. Zorg er dus voor (voor de zekerheid en je eigen gemak) dat je die 2 dingen dus hebt geregeld :slight_smile:

Het klopt inderdaad dat je een WHV maar 1 keer krijgt. MAAR…je moet even nakijken hoe het precies zit, maar als je een WHV aanvraagt (en krijgt natuurlijk) en je doet de eerste zoveel maanden werkt op een boerderij of fruitplukkerij (ik weet het niet precies meer, is al weer paar jaartjes geleden) dan kom je in aanmerking voor een 2de WHV.

Maar als je dat niet wilt doen ga je gewoon als toerist :slight_smile: je mag overal gaan en staan waar je wilt zolang je maar niet werkt :slight_smile:

Groetjes
Nathalie

Let er dus ook op Vrijwilligerswerk en inderdaad werken voor kost en inwoning is ten strengste verboden in Australie. Als ze je pakken zoals Nathalie ook al schrijft van krijg je een ban voor 3 jaar.