Visum Aanvraag...

Hallo turkije-fan,
Wij hebben er ook heel lang over gedaan om een visum te krijgen, ik zal je ons verhaal eerst een even vertellen!

Mijn vriend is eerst alleen naar de Ambassade in Ankara gegaan!
Hij woont in Mugla/Marmaris/Icmeler dus moest lang in de bus zitten!
Hij was nummer 023 en moest om 07.00 uur 's morgens daar zijn!
Hij had alle benodigde papieren bij zich: papieren van mij, papieren van hem en papieren van onze ouders!
Om 17.00 uur 's middags was hij pas aan de beurt!
Toen bleek dat hij een loonstrook van een van mijn ouders had die net 2 maanden oud was, ze wilde een van deze maand, dus hij gevraagd of hij mij mocht bellen zodat ik die loonstrook even gauw kon faxen, nou dat mocht maar dan moest hij wel 45,- euro betalen en binnen 10 minuten gebeld hebben en de fax hebben!
Nou zo gezegd zo gedaan!
Ze vroegen ze hem om 350,- euro te betalen en dan kon hij terug naar huis gaan en dan zou hij een brief thuis gestuurd krijgen over wanneer hij het visum op zou kunnen halen!
Wij helemaal blij (wisten wij veel)!

Toen kreeg hij een brief thuis (in het Nederlands) met daarin geschreven dat de visumaanvraag was afgewezen, zonder enige reden!

Toen hebben mijn ouders en ik gebeld en ge-emaild met het hoofd van het consulaat in Istanbul (daar zijn we via-via aangekomen)!
We hadden nu dus alles zwart op wit met de naam van het hoofd van het consulaat!
En daar gingen we dan, mijn ouders en ik gingen samen met hem mee!

We kwamen daar aan en moesten onze paspoorten laten zien toen we naar binnen gingen, ook moesten we door een metaaldetector heen, de telefoon’s moesten uit en mijn vriend moest buiten in een rij wachten tot hij naar binnen mocht!
Eenmaal binnen mocht eigenlijk niemand met hem mee het kantoor in toen zijn nummertje 10 werd omgeropen maar we hadden dat zwart op wit van het hoofd van dat consulaat dat een van ons wel met hem mee mocht dus daar stonden ze toch even te kijken!
Mijn moeder is mee naar binnen geweest want ik kan me anders niet houden als ik zie hoe ze mijn vriend behandelen en mijn vader ook niet maar mijn moeder daarentegen kan heel zakelijk zijn maar toch netjes blijven!
Naar een tijdje kwamen ze naar buiten, ze hadden de school van hem gebeld want ze vertrouwde zijn schoolpasje niet en zijn vakantie’s wat we zwart op wit hadden wilde ze ook navragen bij de directeur van de school, mijn moeder zei dat ze maar belde maar zij zeiden dat ze geen telefoon hadden dus toen heeft mijn vriend gebeld en de telefoon aan hen gegeven, op zijn kosten lang gebeld en toen was het Oke!
We hadden alle kopieen daargelaten en mijn vriend zijn paspoort en we konden een ticket gaan halen en de dag erna terug komen!
Wij al helemaal blij!
De dag erna weer hetzelfde en daar ging hij dan met mijn moeder naar binnen!
Na 10 seconden kwamen ze weer maar zonder paspoort!
Ze waren zijn papieren kwijt, we moesten maar wachten tot iedereen geweest was en dan zouden ze hem wel ergens vinden als de meeste dossiers weg waren!
Mijn vader en Ik zaten al uren te wachten buiten op de stoep in de kou (het was December in Istanbul) voor het consulaat want wij waren eruit gezet, mijn moeder en mijn vriend waren al van 's morgens binnen en wij wisten toen niet waarom het zolang duurde!
Mijn moeder hield vol dat we niet weggingen voordat we het visum hadden!
Uiteindelijk, na echt serieus 5 dagen op het consulaat te hebben gezeten (we hadden maar voor 3 dagen geboekt dus we hebben ook nog moeten verlengen maar daar deden ze totaal niet moeilijk om bij CORENDON), hebben we het visum dan toch gekregen!

Wij hebben meegenomen (van alles het orgineel en een kopie):

• Paspoort van beide
  • Laatste 3 loonstroken van mij
  • Eigendomsbewijzen van beide (zoals een huis, auto enz.)
  • Uitstel van dienstplicht van hem (doordat hij studeert)
  • Studentenkaart van hem (schoolpasje)
  • Vakantierooster ondertekend door de directeur van school dat hij
    vrij had in de periode dat hij komt
  • 4 Pasfoto’s van hem
  • Bankboekje’s van hem (met voldoende saldo)
  • Garantverklaring van mij (die moet je bij de gemeente ophalen)
  • Verzekering voor hem (die moet je in Nederland afsluiten)
  • Ticket voor hem (dat ze kunnen zien dat je ook weer terug gaat)
    Mischien mis ik nog iets maar ik kom er even niet op, als het me invalt laat ik het je weten!

Ik kan alleen maar zeggen dat ze bij iedereen wel iets vinden waarop ze het visum afkeuren dus neem gewoon alles mee en laat je niet weg sturen!
Ik hoop dat het je lukt!
Als je verder nog vragen hebt dan kun je het me gerust weer vragen!
Hou je me op de hoogte?
Groetjes…
~Deniz~

he mamaris love wat een gedoe allemaal zeg. nee mijkrijgen ze dus echt niet zo klein en mij vriend ook niet.

ik ga er een goede oplossing for zoeken om hem hier ook naar toe te laten komen voor een maandje. zo zo echt niet normaal 5 dagen lang op het consulaat.

ik ga het maar allemaal aan mijn vrien doorgeven dank je wel voor je reactie.

groetjes en kusjes nathalie :lol:

Hallo Nathalie,
Ja het was echt een gedoe allemaal!
Goedzo als jullie liefde net zo sterk is als die van ons dan krijgen ze jullie niet klein nee!
Je hoeft geen oplossing te vinden, gewoon alle papieren (kopie en orgineel) meenemen en vooral niet laten merken dat jullie een relatie hebben, maak er een verhaaltje van dat jullie gewoon vrienden zijn en dat het goed is voor zijn studie (als hij bv toerisme studeert) dat hij ook Nederland eens ziet ofzo!
Laat je niet afschepen!
Hou vol dat je niet weggaat voor je het visum hebt!
En mischien een goede raad, e-mail met iemand van de ambassade/het consulaat en vraag wat je precies mee moet nemen, neem dan gewoon al die dingen mee en ook die mail waar zwart op wit staat dat als je dat allemaal kunt laten zien dat je dan een visum krijgt!
Heel veel succes en als je vragen hebt dan hoor ik het wel!
Hou me maar op de hoogte!
Groetjes…
~Deniz~