Hallo allemaal, het volgende is het geval en ik wil graag jullie ervaren mening hierover.
Mijn vrouw en ik gaan in mei met vrienden 22dg door china reizen. We hebben veel gereisd maar nog nooit met z’n vieren door China dus hebben wij door Koning Aap een reis laten samenstellen overeenkomstig onze wensen.
Nu willen we binnenkort onze visums aan gaan vragen en bij het bestuderen van het gedownloade aanvraagformulier stuiten wij op de volgende vraag: Do you have any criminal record in China or any other country? Nu is het zo, mijn vriend is ruim 21 jaar geleden met justitie in aanraking geweest i.v.m. een winkeldiefstal, heeft daar voor een veroordeling (aantekening strafblad) gehad. Da’s dom, maar gedane zaken nemen geen keer. Is daarna nooit meer met justitie in aanraking geweest! Hij was het praktisch vergeten na de vele jaren tot hij de bewuste vraag op het formulier las…Kan dit droevige feit gevolgen hebben voor het aanvragen van een toeristen visum voor 30dg?
Trekt de chinese ambassade iedere aanvrager individueel na op goed gedrag?
Kunnen we de vraag met nee beantwoorden?
Volgens een medewerkster van De Nederlandse Visumdienst kan deze vraag met nee beantwoordt worden maar ik wil jullie ervaring hierover.
We willen dolgraag deze besproken (en kostbare) reis gaan maken en ik moet er niet aandenken dat we op een of andere luchthaven in de problemen of dat het visum geweigerd wordt wegens dit vervelende voorval van zoveel jaren geleden.
Hmmm… kan niets zeggen over wat de Chinese ambassade doet maar wél over wat in NL kan. Een verklaring van goed gedrag, die je bij de politie kunt vragen, kent gradaties. Een gevangenisstraf bijvoorbeeld wordt nog gemeld tot iets van 10 jaar na vrijkomen, een moord-veroordeling altijd, maar zoiets als een winkeldiefstal slechts tot 3 of 5 jaar na het voorval.
Wil je zekerheid, dan kun je het beste langs de rechtswinkel of rechtsbijstandsverzekering of wat voor jullie ook maar de betaalbare route is voor advies in dit soort gevallen. Die kunnen je zo uitleggen wat de checks zijn voor goed-gedrag, en 99% zeker dat je vriend gewoon zo’n verklaring zou krijgen zelfs als de ambassade ernaar zou vragen. In dat geval dus gewoon op het formulier leugen-om-bestwil…
Het hangt af of deze vriend langer dan 3 jaar in het gevang heeft gezeten. Zie hieronder (winkeldiefstal is een misdrijf). Anders is het na 20 jaar uit de analen verdwenen.
Zowiezo kan je gewoon NEE invullen omdat de chinese overheid GEEN inzage heeft in deze Nederlandse registratie.
==========================================================
Het systeem is in april 2004 aangepast en het strafblad kennen we niet meer. Alleen de justitiële documentatie waarin de justitiële gegevens van bepaalde zaken worden bijgehouden. Na afloop van de onderstaande bewaartermijn worden de gegevens uit de documentatie verwijderd.
Bewaartermijn bij misdrijven:
20 jaar + duur van gevangenisstraf indien 3 jaar of meer + 10 jaar indien voorgaande van toepassing is en het feit een maximumstraf kent van 8 jaar of meer
Bewaartermijn bij overtredingen:
5 jaar / 10 jaar bij vrijheidsstraf of taakstraf
Mijn vriend heeft nooit in de gevangenis gezeten! Hij is bijna 22 jaar geleden betrapt bij een winkeldiefstal, heeft een geld boete betaald (omgerekend naar nu ca. 250 euro) heeft daar veel spijt van en is daarna nooit meer met justitie in aanraking geweest!
We zouden de vraag dan ook graag met NEE beantwoorden maar hoe zeker kunnen we zijn er geen problemen op een internationaal vliegveld of wat voor controle dan ook mee te krijgen. Hij heeft ook een nieuw paspoort en is huiverig voor de daarin aanwezige vingerafdrukken.
Wordt b.v. de chip in het paspoort uitgelezen in China?
hugo 256: Hoe zeker ben je ervan dat de Chinese overheid GEEN inzage heeft in deze Nederlandse registratie?
Miss. zien we spoken maar we willen onbezorgd aan deze reis beginnen.
Als je vriend niet in het gevang heeft gezeten is zijn veroordeling niet meer terug te vinden in de nederlandse documentatie, want dan wordt het na 20 jaar daaruit verwijderd. Het bestaat gewoon niet meer!!
Geen probleem dus!
(Verder heeft Nederland geen verdragen met China waarbij inzage wordt gegeven in persoonsgegevens. Maar gezien bovenstaande zou dit toch al geen gevolen hebben.)
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat bij het invullen van NEE er geen “background” check wordt gedaan op de ambassade, i.h.g. er toch nog “iets” te vinden mocht zijn…
Ik heb hetzelfde probleem gehad voor een voorgenomen reis naar China, en heb hierdoor ook moeten annuleren vanwege een misdrijf wat ik in het verleden heb begaan. Ik heb verschillende forums gelezen waar ze zeggen dat je gewoon ‘Nee’ kunt invullen (ook in gesprek geweest met iemand van de Visa-autoriteit. Die zei tegen mij "Dat je ‘Ja’ invult is heel eerlijk van u, maar dan zult u echt GEEN visum krijgen voor China. Hij zei ook dat je bij die vraag ook ‘Nee’ kon invullen omdat het verder niet meer naar wordt gekeken).
Ik heb besloten om het risico NIET te gaan nemen om toch op reis te gaan en bij de betreffende vraag ‘Nee’ in te vullen. De Chinese autoriteiten zullen het echt niet appreciëren als je hebt gelogen, en dan is de kans dat je A: op het eerste vliegtuig terug naar Nederland wordt gestuurd, of B: in een Chinese cel beland. Als je echt zekerheid hierover wilt hebben, kun je een verzoek tot inzage strafdossier doen bij de Justitiele Informatie Dienst. Dit kost (ongeveer, misschien verschillen de prijzen per regio?) €4,54. Je krijgt dan een brief thuisgestuurd en je kunt dan binnen 1 maand het dossier inzien bij de rechtbank in jou provincie. En mocht het dan zo zijn dat je geregistreerd staat, dan zou ik gewoon de eerst jaren die landen mijden waar je een visum voor nodig hebt. Ik durf niet te zeggen of er ook onderscheid wordt gemaakt tussen een toeristenvisum en een werk-/verblijfsvisum.