Ik wil graag eind september naar China vertrekken om te backpacken. Ik hoop rond 25 september in Beijing aan te komen. Op 29 september wil ik vervolgens een week naar Noord-Korea om daarna weer terug te komen in Beijing. Vanuit Beijing wil ik door heel China reizen om vervolgens half september de grens naar Vietnam over te steken.
Nu heb ik dus een multiple entry visum (i.v.m. week naar Noord-Korea) nodig voor de periode 25 september tot omstreeks 15 november.
Ik heb al aardig wat informatie gelezen over het aanvragen van een visum, maar nu zijn er twee dingen die mijn visumaanvraag unieker maken. Enerzijds makkelijker en anderzijds moeilijker.
Het moeilijkste punt is dat ik ongeveer in februari 2013 vanuit Bangkok weer terug wil vliegen naar Amsterdam. Ik heb dus in feite dan geen ‘bewijs’ dat ik China verlaat. Ik wil immers per trein vanuit China naar Vietnam om in Vietnam, Cambodia, Laos en uiteindelijk Thailand te gaan backpacken en vanuit Thailand terug te vliegen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Het andere punt, wat mijn visumaanvraag mogelijk makkelijker maakt is dat ik familie heb in China. In Kunming woont mijn Nederlandse oom die getrouwd is met mijn Chinese tante. Maakt dit mijn visumaanvraag makkelijk?
Ik heb nog geen ticket geboekt en ook nog geen ho(s)telovernachtingen gereserveerd. Wel heb ik een globaal reisschema van hoe mijn reis er van Beijing tot Hanoi (Vietnam) uitziet. Ik wil het liefst geen reserveringen doen voordat ik mijn visum heb. Heeft iemand tips hiervoor?
Kortgezegd heb ik dus een Multiple Entry visum nodig voor 60 dagen. Hoe kan ik dit het beste regelen?
hallo david, lastige vraag. ik denk dat je het beste inderdaad je familie een brief van bezoek kan laten schrijven en tekenen, en die dan gebruiken voor je visum.
Het lastige zit 'm denk ik in je bewijs van uitgaan, je zou wel je ticket voor bangkok erbij kunnen doen (kopie dan dus).
Ik vond de dames bij de visumdienst erg vriendelijk en behulpzaam met mijn visumaanvraag, dus je zou ook hun kunnen bellen met je vraag voor de zekerheid.
Succes
Hoi David,
Wij zijn 4 jaar geleden naar China geweest en hadden ook problemen met de visumaanvraag. Toen was het zo dat wanneer je geen reservering kon overleggen, je ook geen visum kon krijgen. Dus je moest je hele reisschema, inclusief kopieën van reserveringen overleggen bij de aanvraag. Wij hadden alles geboekt m.u.v. het laatste traject: de bus van Guylin naar Hong Kong. Die kon je eenvoudigweg niet boeken via internet. Het mocht niet baten we kregen geen visum. Wel de tip om te zorgen voor een reisschema van de bus en dat te overleggen, en inderdaad: toen werd de aanvraag in behandeling genomen.
Dus: zorg voor een reisschema van de trein naar Vietnam en het zou moeten lukken. Succes!
Wij zijn net 2 dagen terug thuis na een maand backpacken door N-O- en een stuk centraal China. Arrival en departure via Beijing ook. Wij hadden een L-visum voor een maand (toeristenvisum) met natuurlijk maar een single entry, dus voor dat deel kan ik je niet helpen.
Voor de aanvraag van onze visums (in Brussel) heb ik enkel de eerste 4 verblijfplaatsen ingegeven, voor die eerste week :
3 nachten hostel in Beijing
2 nachten bij een familie thuis in Miyun
2 nachten bij een host in Zhangjiakou
3 nachten hostel in Hohhot (Inner Mongolië)
Wij zijn couchsurfers, en konden dus bij mensen thuis (gratis) terecht, zowel in Miyun als in Zhangjiakou. Ik heb gewoon hun naam en adres op de visumaanvraag vermeld.
Voor de 2 hostels had ik de bevestiging vd boeking uitgeprint en bijgesloten.
Het viel de Chinese loketbediende wel op dat wij ook bij lokale bevolking zouden logeren, ook al zijn zij geen familie, dus ze fronste haar voorhoofd even. Maar ik ben gewoon eerlijk geweest en heel kort uitgelegd hoe couchsurfing in elkaar zit.
't Was toch enkele dagen bang afwachten… maar uiteindelijk hebben we onze visums zonder enige opmerking noch problemen gekregen.
Ze hebben zelfs geen uitleg gevraagd bij de overige 3,5 weken waarvoor we niets ingevuld hadden omdat we ons reisschema ‘flexibel’ wilden houden. Ik heb in grote trekken wel onze route mondeling toegelicht.
In China zelf hebben we nergens moeilijkheden of extra controle ondervonden ivm onze visums, noch bij het binnenkomen, noch bij het weer verlaten vh land.
Enfin, geniet ervan ginder zoals wij genoten hebben
Je kan een double-entry aanvragen (2x 30dagen) en dan in oktober ter plaatse verlengen tot half november.
Wat je wel nodig hebt:
Een reisbevestiging (vlieg- treinticket o.i.d.) dat je 25 september het land in komt, de 29e naar Korea en dan weer terug China in.
Hotelboeking voor de eerste vier nachten
Reisschema met bestemming van dag tot dag (laat het er een beetje logisch uitzien) in China en daarna wat je ongeveer van plan bent in Vietnam, Combodia, Laos en Thailand.
Een brief (in het Engels) met waarom je deze reis maakt wil ook nog wel eens helpen.
Ik wil het liefst geen reserveringen doen voordat ik mijn visum heb
Dat gaat in elk geval in Nederland niet lukken, zonder tickets geen visum.
Er zijn sites waar je goedkoop tickets en hotels kunt boeken en kosteloos annuleren (zodra je je visum hebt)
Een ticket boek (Amsterdam-Beijing en Bangkok-Amsterdam)
De reis naar Noord-Korea boek
De hostels voor de eerste week reserveer (tot Noord-Korea)
Mijn Chinese tante een brief laat schrijven in Chinees en/of Engels, dat ze mij in Beijing oppikken en mij China laten zien. Uiteraard met hun adres en telefoonnummer zodat zij mijn verhaal kunnen ‘bevestigen’.
Een reisbeschrijving voor de periode na Noord-Korea toevoeg.
Maar dan heb ik dus geen uit-ticket naar Vietnam (wil ik per trein doen) en heb ik ook geen hostels voor de periode na Noord-Korea gereserveerd.
Misschien helpt het wanneer je een reservering in Nanning maakt en één in Hanoi, en aangeeft welke trein je van plan bent te boeken.
Je kunt ook een slaapbus vanuit Yangshuo/Guilin of Nanning of Kunming naar de Hekou/Lao Cai grensovergang nemen en van daar een bus naar Sa Pa (minderheden) en later trein of bus naar Hanoi.
In dat geval reserveringen in Yangshuo/Guilin, Nanning of Kunming en Sa Pa.
Houd er rekening mee dat het noorden van Vietnam wat kil, nat en grijs is in die periode. Verder naar het zuiden is het tropisch en droog.
Heb je Noord-Korea al geboekt. Ik weet niet of het een populaire bestemming is voor Chinezen, maar ze hebben de eerste week van oktober wel een nationale vakantieweek.