Visayas getroffen door tyfoon

De visayas, dat is het centrale deel van de Filippijnen is zwaar getroffen door tyfoon Hayan. Vooral de eilanden Samar ,Leyte, en de privincie Capiz zijn zwaar getroffen

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/monsterstorm-haiyan#node_517446

Enorme verwoestingen en de beelden doen me denken aan de tsunami destijdsin Japan en eerder in Thailand. Gruwelijke beelden, en nog veel slachtoffers langs de kant van de weg

http://gigapica.geenstijl.nl/2013/11/typhoon_haiyan.html

Geschatte aantal dodelijke slachtoffers zal waarschijnlijk meer dan 10 duizend zijn

Wij zullen a.s vrijdag naar de filippijnen vertrekken… de planning is om palawan te pakken en cebu…om vanaf cebu naar boracay te reizen. We gaan backpacken… isdit nog mogelijk/ verstandig? Ik kan nog weinig concrete info vinden op dit moment. Iemand hier die meer weet?

Palawan is voor 90 % intact en niet getroffen UITGEZONDERD de noordelijke plaatsen Coron, Culion, en Busuanga eiland en de kleine eilandjes eromheen. In puerto pricesa is alleen veel regen gevallen , en is alles normaal.

Het eiland CEBU, is ook voor 90 % niet getroffen , UITGEZONDERD het uiterste noorden van het eiland, de plaatsen Bogo, Daanbantayan en omgeving. Het eiland Bantayan schijnt geheel verwoest te zijn. Malapascua weet ik niet , maar is zker ook wel getroffen neem ik aan.

Over de situatie op Boracay heb ik nog niks vernomen, het eiland vlak bij Boracay, Panay is wel getroffen, en dan voornamelijk de noordelijke provincie Capiz en de omgeving van Roxascity.

Ik zal proberen wat info over Boracay te krijgen.

Boracay heeft dus ook wel schade opgelopen, niet zo erg dat er hier doden zijn gevallen, maar alleen materiele schade. Ik verwacht dat de schade snel ( binnen een paar dagen) zal zijn hersteld en alles weer als normaal is. alles gaat hier veel sneller dan in de rest van de Filippijnen. Op Boracay wacht men immers niet tot de overheid dingen repareerd, maar men heeft daar de financiele middelen om zelf zaken direct aan te pakken.

Hartelijk bedank voor de informatie! dan komt het denk ik helemaal goed! Nog een vraagje… wij wilden op negros van dumaguette richting boracay over land en met de ferry… is dit nog een verstandig plan? Of is negros zo hard getroffen dat dit niet meer te doen is/onveilig is?

Ten eerste uiteraard heel erg wat er gebeurt is :frowning:
Mijnvriendin en ik zijn nu ook hard op zoek op het internet waar we wel en niet kunnen reizen.
Wij vertrekken over 2 weken dus hebben nog een beetje speling.
Onze route grofweg; Manila - Puerto Princessa - ondergrondse rivier (nat. park) - El nido - Cebu - Malepasqua - Manila - Banaue - Legaspi - Donsol - en weer naar huis… we zijn aan het kijken of we eenvoudige medicijnen/ waterzuiveringstabletten en/of andere dingen mee kunnen nemen voor de bevolking.

Maar ik lees hier dat Palawan voor 90 % niet getroffen is… enig nieuws over de situatie in El Nido?
Banaue lijkt me ook niet getroffen?
Over Bohol en Legaspi vinden we ook weinig info… we wilden daar graag zwemmen met de walvishaaien.
Cebu en Malepasqua heb ik al afgeschreven zie foto’s Malepasqua Typhoon Haiyan / Yolanda - Malapascua Island Devastation

Andere tips over veilige en niet getroffen plaatsen zijn zeker welkom.

Denise ik hoop dat jullie een leuke vakantie hebben mocht je in de gelegenheid zijn laat dan even weten aan ons hoe de situatie is.

Ik hoorde van Nederlanders die in Dumaguette wonen dat daar alles normaal is, op heel Negros is trouwens weinig schade. Dau dat is het probleem niet.

Dan neem ik aan dat jullie op Negros de boot van Bacolod naar ILoilocity pakken ? En vandaar met de bus naar Caticlan , om zo Boracay te kunnen berijken ?

Of een andere route ? Denk dat er ook wel een ferry van Dumaguete naar Iloilo is ?

De route met de bus vanaf Iloilo naar caticlan zou eventeel een probleem kunnen zijn omdat het gebied ten noorden Iloilo wel getroffen is, Met name de provincie Capiz en de stad Roxascity daar is zwaar getroffen. Mocht de weg daar versperd nog zijn kan je vanaf Iloilocity naar catilan reizen via de westelijk kustweg.

is wel wat omrijden maar een goed alternatief, je rijd dan vanaf ILoilo via de plaatsen Miag -au, Tibiau, Culasi en libertad naar caticlan.

Maar ik zou het eerst gewoon vragen bij de bus in Iloilo of de weg naar Caticlan vrij is , dan hoef je niet de alternatievee route te nemen.

Het zuiden van Negros is niet erg getroffen, vanuit Dauin/Dumagete werd de dag naar de typhoon alweer gedoken. Het is daar absoluut veilig.

De omgeving van Malapascua is wel een ravage…

El Nido is niet getroffen door de tyfoon, wel veel aangespoelde rommel op de stranden van andere eilanden afkomstig, maar dat is binnen 1 week opgeruimd.

Legaspi en Donsol is ook ongeschonden, dus geen probleem

Bohol heeft vrijwel geen last van de tyfoon gehad, maar daar is vorige maand een zware aardbeving geweest, Op Panglao het meest toeristische deel van Bohol schijnt alles weer redelijk normaal te zijn.

Malapuscua kun je vergeten , maar op het eiland Cebu is alleen het uiterste noordelijk puntje van het eiland getroffen, de omgeving van Bogocity, de rest van het eiland is geen probleem Dus die zou ik niet zonder meer afschrijven.

In plaats van Malapascua zou je bijvoorbeeld naar Caramoan kunnen gaan, ligt in de omgeving van Legaspi

Siagao eiland is ook onbeschadigd maar ligt voor jullie nogal buiten de route.

1 like

Het was toch allemaal nog wel heel even spannend zeg! Zagen onze huwelijksreis al helemaal in het water vallen! Gelukkig kunnen we vrijdag gewoon vertrekken! Iedereen hier ontzettend bedankt voor de informatie! Met google kwamen we ook niet heel ver, veel te veel diverse berichtgeving! Top mensen! Wij gaan lekker genieten van de filippijnen…

Ook het ministerie van Tourisme heeft nog eens laten laten de de belangrijkste toeristische plaatsen in de visayas niet getroffen zijn zoals Cebu, Puerto princesa en Bohol onder andere

Hou er wel rekening mee dat op er sommige plekken, zoals Boracay en Alona Beach/Bohol, geen electriciteit is.
Bohol is afhankelijk van Leyte.
We hebben gehoord dat dat dikwijls een maand kan gaan duren.
Men werkt wel met generators…maar toch…alleen dan de grotere resorts/hotels/restaurants.
Ook is er tekort aan water.

Ook grote ravage op Bantayan eiland.

Apo Island is ok, Siquijor is ok, Oslob is ok, Moalboal is ok.

Bohol zou ik afraden i.v.m. de aardbeving. Veel wegen gespleten. De brug over de Loboc rivier ingestort. De Choclathills getroffen en nog bijna geen elektriciteit. Cebu eiland is weer normaal, behalve het noordelijke gedeelte. Gr Wilhelm Lio-An.

Bedankt voor jullie reacties… ik lees nu op waarbenjij.nu verschillende verhalen dat het nog prima reizen is door de Filipijnen dus we gaan :o)
Maar omdat Malapasqua hard getroffen is zijn we genoodzaakt een gedeelte van ons reisschema om te gooien. Ik zou het fijn vinden als iemand tips heeft over de volgende route ( klein gedeelte van de reis)

dag1: vliegen van Puerta Princessa naar Cebu aankomst: 15:50 uur dan per taxi reizen naar Tanawan (het zuiden) zoeken nog een hotel waarvanuit we de volgende dag met Walvishaaien kunnen snorkelen.
Dag2: snorkelen met Walvishaaien
Dag3: Van Tanawan ( of als iemand een ander plaatsje/hotel weet) willen we naar Apu Island reizen. Ik denk met de taxi boot taxi boot :slight_smile: of als iemand daar ervaring mee heeft. ( kan dan in 1 dag?)
Dag4: Apu Island (is het verstandig om op het eiland een hotel te reserveren?)
Dag5: Apu Island
Dag6: Reizen van Apu Island naar Dumaguete om de vlucht van 15:20 uur naar Manilla te halen. ( Halen we de vlucht? Mijn idee is gewoon een taxi te nemen naar de luchthaven waar de boot vanuit Apu Island aan land komt.) weet iemand hoeveel de taxi kosten zullen zijn?

Bedankt voor het lezen en voor de reacties :o)

Heeft iemand enig idee hoe het nu is in de Visayas?
Ik heb een ticket om over twee weken naar de eilanden, Cebu, Negros Occidental, Palawan en Boracay te gaan. In Palawan zou ik o.a. mijn ouders (die ook naar de Filippijnen gaan) ontmoeten op Coron. Maar ik lees dat daar wel wat schade is geweest.
Er is vast wel wat wederopbouw maar nog niet al te veel misschien…

Heeft iemand een idee hoe het daar nu gesteld is?
Vanavond kan ik mijn schema erbij pakken en specifieke steden benoemen waar ik graag heen wil.
Degenen die inmiddels in de Filippijnen zijn/geweest zijn; kunnen jullie mij misschien meer vertellen over de huidige situatie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hallo,

Mijn concept schema is als volgt.

Dag 1 aankomst Manila, hier blijven we 2 dagen
Vanaf daar willen we naar Negros waar we 2 dagen blijven, wat zijn de leukste dingen om te doen hier?In Dumaguete en in omgeving. Ik las in een van de reacties op dit forum dat je mogelijk geen ferry verbindingen zijn vanaf Dumaguete sinds de tyfoon, klopt dat?
Vanaf Dumaguete willen we naar de whalesharks van Oslob in het zuiden van Cebu. Ik heb gehoord dat het vanaf Sibulan Airport maar 32 km met de taxi rijden is…
Dan naar terug naar Negros om een vlucht te pakken naar Mactan airport zodat we nog een dagje cebu kunnen doen.
Of is het handiger om vanaf zuiden cebu naar het noorden te reizen? Ik lees daar vrij weinig over…een taxi zou misschien een optie zijn? wellicht een jeepney?
Van Cebu willen we naar Bohol voor 2 a 3 dagen.
Van Bohol naar Boracay voor 1 of 2 dagen
Van Boracay naar Palawan. In 1 van de eerste berichten van de moderator staat dat palawan na tyfoon Haiyan voor ca 90% ok is,behalve onder andere Coron.
Mijn tante dacht dat dit niet zo was, dat is wat ze hoorde van een kennis daar in de omgeving. Weet iemand of het aan of af te raden is hierheen te gaan?