Visa voor voertuig: hoe lang?

Hoi
Ik vroeg me af of er een periode aan verbonden zit hoe lang je met je eigen (chileense) bus Chili uit mag?

Als ik naar Argentinie ga krijg ik in Argentinie een visa voor 3, 6 of 8 maanden (geloof dat het onduidelijk is voor hoe lang), dus na die tijd moet ik weg uit Argentinie, maar zit er dan ook een termijn aan na hoeveel tijd ik weer in Chili terug moet zijn?

Stel ik mag een half jaar Chili uit met de bus, kan ik dan naar een half jaar weer ff een dag chili in en dan weer eruit, zodat ik weer opnieuw een visum krijg?
En werkt dit voor de overige landen ook zo? Bolivia, Peru enz.

tnx22222

Voor Argentinie geldt een toeristenvisum van 3 maanden. Daarna moet je even de grens over en kan je direct weer terug in principe voor weer 3 maanden. Hoe het met voertuigen zit weet ik niet.

Dit is wat de Chileense Aduane zegt op hun website:

¿Qué documentos debo tener del auto en que viajo?

[ol]
[li]Debe tener en regla toda la documentación del vehículo, la que será minuciosamente revisada en la Aduana. El documento más importante es el Certificado de Inscripción en el Registro Nacional de Vehículos Motorizados" -comúnmente llamado padrón - que otorga el Registro Civil, y que acredita la propiedad del vehículo. Si no tuviera este documento a mano, es posible bajarlo de Internet a través de la página del Registro Civil.[/li][li]El conductor debe portar Licencia de Conducir vigente.[/li][li]El vehículo debe ser conducido por su propietario o el conductor debe presentar autorización notarial del propietario para la salida del vehículo al extranjero.[/li][li]Debe completarse el formulario web (desde aquí), imprima 2 copias, antes del control de la Aduana chilena. Tiene una validez de 180 días, dentro de los cuales el vehículo debe retornar al país o solicitarse prórroga a la autoridad aduanera que corresponda.[/li][li]El vehículo debe contar con el Permiso de Circulación, Certificado de Revisión Técnica y Seguro Obligatorio contra daños a terceros vigente, exigido por la República Argentina. Dicho seguro puede ser contratado en diversas empresas chilenas, pero no está disponible para su adquisición en los pasos fronterizos.[/li][/ol]

Vrij vertaald:
[ol]
[li]Je moet in het bezit sin van het bewijs van eigendom van het voertuig (Padron), te verkrijgen bij het “Registro Civil”.[/li][li]Je moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs[/li][li]Het voertuig moet worden bestuurd door de eigenaar. Is de bestuurder niet de eigenaar van de auto, dan moet de eigenaar toestemming geven via de notaris.[/li][li]Een ingevuld formulier dat vanaf het Internet kan worden gedownload (Link), waarvan twee exemplaren moeten worden uitgeprint. Die hebben een gedligheid van 180 dagen, binnnen deze limiet moet het voertuig terugkeren naar Chili of er kan ook een verlenging van de periode worden aangevraagd bij de Aduane.[/li][li]Het voertuig heeft verder de volgende papieren nodig: “Permiso de Circulación” (te verkrijgen bij het gemeentehuis), “Certificado de Revisión Técnica” (Zeg maar de Nederlandse APK keuring) en speciaal voor Argentinie een verplichte verzekering. Verder neem ik aan dat je ook in het bezit moet zijn van de verplichte chileense verzekering (SOAP) alhoewel dat er niet expliciet bijstaat.[/li][/ol]

Suc6!

Hoi Grietzen
Super bedankt voor het uitzoeken en vrij vertalen.
De benodigde documenten hebben wij.
Dat over een verlenging aanvragen klinkt goed. Heb jij enig idee waar je die verlenging kunt aanvragen? Zitten de Adounes bij de grens?
En hoezo moet je eigenlijk dat formulier invullen en meenenemen, je krijgt toch sowieso een een ‘exit visum’ voor je voertuig als je het land verlaat? Moet je dat formulier hebben?

Ik heb begrepen dat het ook afhangt van waar je het land verlaat. Het zou overal hetzelfde moeten zijn, maar dat is blijkbaar niet. Somiige plekken krijg je onbeperkt en sommige maar 3 maanden.
Als jij zou weten of kunnen achterhalen hoe je die verlenging kan aanvragen, zou geweldig zijn.

Ben jij trouwens in Pucon? Ik ook…:slight_smile: