Beste mensen,
Ik ga in Juli naar Chile om daar een semester te studeren (en reizen) als uitwisselingsstudent.
Na rondvragen en lezen heb ik gemerkt dat een studenten visum te veel geld en te veel moeite is voor wat het oplevert.
Zoals ik het heb begrepen kan ik op toeristenvisum het land inkomen en door op tijd naar het buitenland te gaan of door het eenmalig te laten verlengen (tegen wat kosten) er de 5 maanden en 10 dagen zou moeten kunnen blijven.
Nu vraag ik me wel af hoe ik dat het beste kan aanpakken met het land binnenkomen. Zou de douane moeilijk doen als ik in juli pas een retourticket heb voor december, of zou ik gewoon kunnen zeggen dat ik ook een tijdje naar omliggende landen wil? En zou ik dan alvast een busticket (naar Argentinië in oktober bijv.) moeten kopen voor de zekerheid, voordat ik naar Chile ga?
Heeft iemand tips of ervaringen?
Ik neem even aan dat je in Santiago gaat studeren en dan is het beste om gedurende het semester een uitstapje te maken naar Mendoza in Argentinie.
Let er wel op dat de douane PDI (of eigenlijk preciezer, de PDI, policia de investigaciones. De douane is voor goederen…) uitgaat een maximale verblijfsduur van 90 dagen en niet drie maanden! (kan soms 1 of 2 daagjes schelen).
De PDI zal je zeer waarschijnlijk geen vragen stellen i.v.m. die 5 maanden.
Ik heb begrepen dat de kans op problemen eigenlijk veel meer ligt bij vertrek, bij de vliegmaatschappij. Als je 100% procent zekerheid wilt hebben kun je alvast een bus of vliegticket Santiago - Mendoza aanschaffen via Internet.
:vak02:
Groeten,
Grietzen
1 like
Ik ga ook juli voor een halfjaar naar Santiago om daar te studeren en alle mensen van mijn studie die afgelopen jaren zijn geweest, die hebben het ook met toeristenvisa gedaan en hebben daar nooit problemen mee gekregen. Na 90 dagen gingen zij even de grens over naar mendoza en kregen toen een nieuw visum. Dit is ook hoe ik het ga doen :-). Succes met de verdere voorbereidingen!
Top! Bedankt voor de reacties. Van te voren een bus/vliegticket te boeken was voor die oud studiegenoten dus ook niet nodig :)?Ik heb ondertussen besloten om na de studie terug te vliegen vanuit Lima ipv Santiago, en er dus een maandje reizen aan vast te plakken :biggrin:.