Hallo!
Ik ga 16 april voor 15 weken stage lopen in Santiago!
mijn school wil hebben dat ik een stagevisum haal in Nederland, de ambassade zegt dat ik hiervoor een verklaring nodig waarin mijn ouders aangeven dat zij garant staan voor mij. Dat moet tevens ook getekend worden door een notaris.
Nou was mijn vraag of iemand hier al ervaring mee heeft en evt. een voorbeeld heeft. Google biedt hierin jammer genoeg geen oplossingen.
Als ik daar uiteindelijk ben, zou ik willen waar ik goed kan stappen, of iemand plekken weet waar meer nederlanders komen.
Alvast bedankt!
Hallo Marheeze,
De meeste mensen die stage lopen hier in Chili komen gewoon binnen op een toeristen-visum. Je mag dan 90 dagen (ojo: geen drie maanden dus!) in Chili blijven.
Aangezien jij langer dan 90 dagen nodig hebt (15 weken) zul je tijdens je stage dus even het land uit moeten en dan opnieuw binnenkomen voor de resterende 15 dagen. Een bezoekje voor 1 of 2 nachtjes aan Mendoza (Argentinie) zou in jou geval de meeste logische keuze zijn. Veel bussen rijden over en weer tussen Santiago en Mendoza.
Ik geloof dat er ook speciale visa voor stage zijn, maar die hebben weinig toegevoegde waarde, denk ik, Het enigste voordeel zou kunnen zijn dat je voor de hele stageperiode in het land kan blijven, dus je bespaard je het (overigens leuke) uitstapje naar Mendoza…
Waarom wil je school perse dat je een stagevisum haalt?
Er is een nederlandse vereniging in Santiago, die organiseren af en toe wat. Hun website is: http://www.nlv.cl/site/
:vak02:
Groeten,
Grietzen
1 like
Oja, was ik vergeten, als je voor je werk op je stagebedrijf betaald wordt, dus loon krijgt (wat overigens niet gewoon is voor een stage in Chili), heb je wel zeker een visa nodig!
Hall Grietzen
Bedankt voor het snelle reageren!
Bij het stage bedrijf zou ik betaald krijgen inderdaad. Maar dan probeer ik wel iets te regelen, dat zal wel goed komen denk ik.
School wil gewoon zeker zijn dat ik niet het land uitgezet wordt en dat stage niet doorgaat.
Wat voor week kan ik eigenlijk verwachten?
Is het in April nog 30+ of waar kan ik het mee vergelijken?
Wat voor weer is het uitendelijk in Augustus dan?
Alvast bedankt!
30+ temperaturen zou nog best kunnen in April, maar daarna wordt het snel kouder dus ik zou zeker winterkleding meenemen. Ook binnenshuis zul je vaak een trui aan en muts op moeten hebben, want chilenen zijn geen fanatieke gebruikers van centrale verwarming. De meeste inwoners van Santiago behelpen zich met een elektrisch kacheltje.
Juni en juli zijn de koudste maanden in Santiago met de meeste kans op regen.
En mocht je inderdaad naar Mendoza reizen met de bus tijdens je stage, hou er rekening mee dat in de winter de bergpas (Los Libertadores) tussen Santiago en Mendoza regelmatig gesloten is wegens sneeuwval.
Suc6!
:vak02:
Groeten
Grietzen
1 like
Hallo,
Je bent dan nu inmiddels op stage lijkt me. Ik hoop dat het wat bevalt. Maar ik vroeg me af wat voor stage je doet, waar je stage loopt en hoe je je stage gevonden hebt. Ik wil namelijk vanaf september graag stage lopen voor 5 maanden in Midden of Zuid-Amerika.
Veel succes en plezier daar.
Hallo Maaike,
Ben inmiddels op stage ja! Zit bij een Internationaal Wijn Marketing bedrijf genaamd BrandAbout te Santiago.
Ga hier een opdracht doen met social media.
Echter moet je wel even kijken hoe je het doet met een visum, bij mij deed de school nogal moeilijk, want zij vonden dat ik een stagevisum moest halen voor 560 euro. Echter het bedrijf raadde mij aan op toeristen visum (gratis) te komen en hier een tijdelijk werkvisum aan te vragen, dat kost slechts 350 dollar oid. Mocht je naar Chili komen, raad ik je wel aan wat spaans van te voren te leren, dat ben ik vergeten en dan kom je nogal in rare situaties af en toe…
Verder kijken ze heel raar naar grote blonde jongens zoals ik maar dat went wel op ten duur. Echter als meisje zijnde met blonde haren, dan heb je gewoon heel veel aandacht van de mannen hier, blijkt in Argentinie nog erger te zijn aangezien ze je daar aan willen raken.
Je moet er ook niet vanuit gaan dat Chili goedkoop is, dat valt heel erg tegen. Voor een pilsje betaal je toch wel 3-4 euro, vergelijkbaar met NL dus. Misschien dat ik hier een site kan vinden waar stages opstaan, maar de meeste zijn onbetaald, daar heb ik dan weer geluk mee.
In september ben ik alweer terug, maar ik wil je alvast heel veel succes en plezier wensen!