verhuizen naar chili

Ik zou graag volgend jaar verhuizen naar Chili, meer bepaald naar Concepcion. De reden is dat mijn vriend van deze plaats is en we graag samen iets zouden opbouwen.

Ik heb momenteel als voorbereiding een jaar spaans gedaan in avondschool en studeer ook spaans op eigen houtje om mij toch wat voor te bereiden. Mijn grootste wens is natuurlijk om daar werk te vinden in de stad waar hij woont zodat we in elkaars buurt zijn zodat ik niet naar het andere eind van het land moet om toch maar aan de 2 jaar voor een verblijfsvergunning te beginnen.

Hierbij mijn vraag of iemand mij kan vertellen welke documenten allemaal nodig zijn voor een definitief vertrek?
Weet er iemand ook sites waar men kan zoeken naar een job in Chili?

alvast heel erg bedankt voor de respons

Eigenlijk heb je alleen je paspoort en een arbeidscontract nodig:
http://www.extranjeria.gob.cl/residencia-sujeta-a-contrato/
http://www.extranjeria.gob.cl/media/2015/04/SC1_GOB_ISO_111.pdf

Daarmee kun je dus een tijdelijk visum aanvragen voor een jaar, daarna met nog een jaar te verlengen.
Na twee jaar kun je een definitief visum aanvragen: http://www.extranjeria.gob.cl/permanencia-definitiva-2/

Als je de Nederlandse nationaliteit hebt, dan kost het tijdelijke visum 1156 US$
Als je de Belgische nationaliteit hebt, dan kost het tijdelijke visum 236 US$.

Say what?? :smiley: Vanwaar dat belachelijke verschil?

“**El costo establecido para cada uno de los permisos dependerá de la reciprocidad internacional, lo que significa que los costos de estos permisos en Chile, son similares a los costos en que incurre cualquier chileno al solicitar un permiso de residencia de similares características en el país de donde provenga el solicitante.”

*Vrij vertaald: Chili hanteert vergelijkbare prijzen voor het aanvragen van een visa als wat een Chileen zou moeten betalen voor een verblijfsvergunning in Nederland of Belgie.
Voor een verblijfsvergunning in Nederland betaald een Chileen blijkbaar de hoofdprijs: http://www.extranjeria.gob.cl/media/2015/03/45778.pdf

+++
EDIT:
Ik zie nu net dat de 1156 US$ voor 2014 was en nu is verhoogt naar 1205 US$ voor 2015

Hoi allemaal!

Wat leuk om te lezen dat er meer Nederlanders zijn die graag richting Chili willen! Zelf ben ik vorig jaar tijdens een reis door Australië verliefd geworden op een Chileense jongen. We zijn in Chili drie maanden geweest, nu is hij drie maanden hier. Ik ben mezelf aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn om weer richting Chili te gaan en daar te werken.

Voor mij is het verschil tussen werkvisum en verblijfsvergunning nog wat onduidelijk.
Is het zo dat je eerst een contract moet hebben voordat je een werkvisum kan krijgen voor een jaar? Die je vervolgens nog voor een tweede jaar kan verlengen als je werkcontract ook verlengt wordt. Na deze twee jaar kan je dus een verblijfsvergunning krijgen? Kan je op andere manieren een verblijfsvergunning krijgen? (Trouwen?)

Is het zonder werkvisum lastig om werk te vinden (wat is er eerder, het kip of het ei)?

Kan je een werkvisum aanvragen terwijl je je met een toeristenvisum in Chili bevindt?

Hebben jullie tips voor het zoeken van werk? (In de regio van Atacama, Copiapó, Caldera…) Ik ben master afgestudeerd in de kunst en cultuurwetenschappen. Werkervaring in een aantal projecten en in de toeristische sector. Mijn Engels is perfect, mijn Spaans gemiddeld. Kijken ze erg naar werkervaring?
Of loont het beter om daar ter plekke pas werk proberen te vinden?

Groetjes,
Maria

Voor mij is het verschil tussen werkvisum en verblijfsvergunning nog wat onduidelijk.
Is het zo dat je eerst een contract moet hebben voordat je een werkvisum kan krijgen voor een jaar?

Je moet inderdaad eerst een arbeidscontract hebben om voor een werkvisum in aanmerking te komen, een zogeheten “recidencia sujeto a contrato”.
Je kunt gewoon naar Chili afreizen waar je dan een toeristenvisum krijgt voor 90 dagen. Mocht je gedurende deze 90 dagen een job vinden, dan kun je die visum omzetten naar een werkvisum bij een kantoor van de “extranjeria”.

Hallo ik ben wim en ben hier nieuw… ik wil ook naar chili gaan om te wonen…
In temuco…
Vraagje voor grietzen…
Ik ben blij te lezen met wat je zegt…
Dus ik hoef verder geen visum of iets dergelijks aantevragen?
En hoe snel gaat dat? Omzetten van toeristen visa naar werkvergunning…
Moet ik dat gelijk doen als ik daar een paar dagen ben ?
En kan ik dat in temuco doen?
De moeder van mijn vriendin heeft een werk contract voor me gemaakt…
Hoop in december te gaan…
Bvd wim

Ik ga daar trouwen met mijn vriendin…
Maakt dat verschil?
Ze zegt dat ik dan geen 1200 euro voor een werkvergunning hoef te betalen…
Ik weet het allemaal niet goed meer nu…

Wim, in jou geval denk ik dat je dan deze moet hebben:
http://www.extranjeria.gob.cl/tipos-de-residencia-temporaria/#capitulo1

Dat liet ze me inderdaad zien…
Kan ik dan ook gewoon werken?
Of moet ik dan alsnog voor een werkvergunning?

Ja, je kunt dan gewoon werk zoeken of zelf een bedrijfje beginnen, mocht je willen:
“Es el permiso de residencia que habilita a su titular a residir en el país y realizar cualquier actividadlícita, sin limitaciones especiales.”

Ahh bedankt…
Goed nieuws…
Kan niet wachten om te gaan…
We denken er aan om in de buurt van villarrica of pucon wat land te kopen en wat vakantie huisjes te verhuren…

Dit zijn de benodigdheden voor een “Visa temporaria para extranjero con vínculo con chileno(a)”:
http://www.extranjeria.gob.cl/media/2015/04/TE1_GOB11.pdf

Onderaan zie je het volgende staan:

“Toda persona que solicita visa Temporaria como titular, puede solicitar un permiso para trabajar con visaen trámite. Este permiso tiene un costo equivalente al 50% del valor de una visa sujeta a contrato y tiene unavigencia que va desde el día en que se solicita la residencia (pagando los respectivos derechos), hasta que laresidencia es estampada en el pasaporte del solicitante o se termine el plazo del señalado permiso”.

Hieruit begrijp ik dat je, terwijl je wacht op de goedkeuring van je “Visa temporaria para extranjero con vínculo con chileno(a)”, je alleen met toestemming mag werken. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je direct aan het werk wil.

Ook zou ik je aanbevelen om het volgende goed door te lezen:
http://www.extranjeria.gob.cl/media/2015/02/ADVERTENCIA-PARA-RESIDENTE-TEMPORARIO.pdf
.

Bedankt…
En hoe zit het verder daar als je iets wil beginnen…?
Is het makkelijk om daar een mooi stukje land te kopen en er een paar cabins op te zetten om te verhuren?
Je moet natuurlijk iets hebben waar waterleidingen, riool en stroom in de buurt liggen…
Maar hoe zit het met vergunningen enzo…
Is dat allemaal net zo moeilijk als in nederland?
En belastingen?
Hoeveel % betaal je daar?
Ik begrijp dat jij in pucon zit…
We willen ook in die buurt beginnen… ze woont nu nog in temuco…
Denk dat je het daar vooral van de zomer moet hebben…
Toen ik daar was , was het knap druk en zat vrijwel alles vol…
Mijn vriendin zei dat het in de winter veel rustiger is…
Kan je in de winter wat verdienen nog?
Misschien toeristen die skieen op de villarrica of ivm de thermale baden in de buurt…

En weet je toevallig ook welke papieren ik mee moet nemen om te trouwen?
Dacht zelf… uittreksels persoonsregister en geboorte register…
Of heb ik ook een verklaring van goed gedrag nodig voor iets?
Vandaag ticket gekocht…
Retourtje voor 900 euro…
Eind november ga ik… wim

Veel mensen in en rond Villarrica en Pucón hebben cabañas als bijverdienste, niet als hoofdinkomen. Dit omdat alleen januari en februari hoogseizoen is en er buiten deze maanden bijna geen toeristen zullen zijn. Misschien dat je de cabañas in de rest van het jaar per maand kunt verhuren maar de verdiensten zullen veel lager zijn.
En ja, je hebt veel papierwerk nodig maar ik denk dat het allemaal wat makkelijker ligt dan Nederland.
IVA (BTW) is 19%.

Om te trouwen zal je je paspoort nodig hebben en je toeristenkaart, een papier die je invult en gestempeld krijgt als je Chili binnenkomt.
Voor zover ik begrijp heb je verder geen uittreksel uit Nederland nodig maar ik zou je zeker willen adviseren contact op te nemen met het registro civil en extranjeria om dat te dubbelchecken want dingen veranderen hier regelmatig…