ik ben ele, nieuw op dit forum. ook een typische geval van liefde van mijn leven ontmoet en laten we maar eens kijken hoe het in chili er aan toe gaat. maar ik vind het lastig om ervaringen te vinden online. Ik en heel erg benieuwd hoe het daar is als nederlander zijnde, wat zijn je ervaringen ten aanzien van werk, cultuur, weer, overheid, emigratie etc. dus ben een beetje begonnen met snuffelen hier. en hoop komende tijd meer te ontdekken.
Hallo Ele,
Ik ga eind van het jaar emigreren naar Chile.
Heb al heel veel info gekregen maar je blijft toch altijd met vragen zitten.
Als je goed spaans en engels spreekt denk ik dat je wel werk kunt vinden.
Er is werk genoeg zegt mijn zwager !
Ik ga wonen in Santiago waar wil jij naartoe?
Wat voor werk zoek je?
Ben je al wel in Chile geweest?
Vr.gr. Johanna
Hallo,
Ik ben ook voor de liefde naar Chili gekomen! Sinds 2 maanden ben ik hier en heb ik met mijn Chileense vriend een appartement in Santiago.
Ik vind het erg goed bevallen! Natuurlijk is het erg wennen, maar ik denk dat je het hier zeker leuk zal vinden. Het chileense leven bevalt goed, de cultuur en tot nu toe met de mensen alleen hele goede ervaringen. Ik ben nu bezig met spaans leren, of eigenlijk Chileens, heel ander, eigen moeilijk taaltje! ik wilde les nemen, maar dit is hier helaas erg duur. maargoed je leert snel door veel proberen te praten en luisteren in dgl leven.
Ik ben hard op zoek naar werk, ik ben nu nog met een toeristenvisa dan is het echt niet makkelijk om iets te vinden, zwart werk is er niet echt. Dus ligt eraan of je met toeristenvisa, werkvisa of tijdelijk visa komt?
Op dit moment hartje winter hier, de winter valt mij erg mee, bijna dagelijk schijnt de zon en koudste temperatuur is ongeveer 15 graden overdag en s’nachts rond 2 graden. Alleen regent het hier bijna nooit, wat de lucht erg vuil maakt dus je voelt dat je niet bepaald frisse lucht inademend. hier moet ik zelf nog erg aan wennen en maakt dat je snel niet zo lekker en energieloos voelt. maargoed qua klimaat is het lekker warm dus, in de winter goed te doen, zomer zelfs brandend warm (toen ik hier vorig jaar was).
Verder heerlijk eten hier!! de typisch warme chileense lunches zijn erg lekker, en ook niet duur in restaurants en bij het strand de verste vis. Daarbij heel veel bbq’s hele jaar door, Chilenen zijn echte meatlovers, kan je niet omheen haha. ook kan je hier erg leuk uitgaan, gezellige bars met veel zuid amerikaanse live muziek, verder verschillende latinoclubs die allemaal tot 5am doorgaan. En zelfs kan je uitgaan op het kleurige strand (Valparadiso).
Het bevalt me dus goed, maar mn vriend is gewoon elke dag aan het werk en ik heb nog niet echt wat te doen. dus hoop wel gauw werk te vinden… Verder heb ik niet veel nederlanders ontmoet, dus het is nog even wennen om eigen leventje op te bouwen met eigen ding en vrienden hebben. dus wel aanrader om al van te voren echt de taal onder de knie te hebben, zodat je sneller werk kan vinden.
Laat maar weten als je meer wilt horen! groetjes, Myrthe
Ik ben van plan komende mei naar Chili te komen,
zonder al te veel geld weliswaar dus ik ben genoodzaakt vrijwel meteen te werken.
Mijn vriendin is half Chileense en spreekt zeer goed Engels, dus zij zal waarschijnlijk sneller werk vinden.
Valt het aan te raden om met een visum naar Chili te komen?
En ik ben benieuwd hoe het jullie vergaan is en of jullie nog handige tips hebben?
Ik woon nu bijna 2 maanden in Santiago en het bevalt heel goed.
Woon samen met mijn man,hij is Chileen,en onze zoon van 11 jaar.
Mijn zoontje sprak bijna geen spaans toen wij hier aankwamen maar nu praat hij al een aardig woordje spaans.
Ben zelf bezig om een verblijfsvergunning te regelen maar dat gaat hier heel erg traag.
Ik had het achteraf beter in Nederland kunnen regelen want dan was het binnen 1 maand geregeld.
Nu heb ik alles eindelijk kunnen opsturen maar nog steeds niets gehoord.
Ze hebben mij verteld dat kinderen van een chileense vader of moeder automatisch de chileense nationaliteit kunnen krijgen.
Dus voor mijn zoontje ook meteen aangevraagd maar dat zou ook minimaal 2 maanden duren.
Ik zou een verblijfsvergunning voor 1 jaar krijgen en daarna zou ik een permanente verblijfsvergunning krijgen.
Ben bezig met een verbouwing om naast mijn huis een pedicure praktijk te bouwen.
Als ik nu mijn verblijfsvergunning hebt wil ik meteen aan de slag als pedicure.
Wat voor werk zoek je?
Er worden best veel mensen gezocht maar dan moet je wel een werkvergunning/verblijfsvergunning hebben.
Er wordt overal goed personeel gezocht,mensen die op tijd op hun werk verschijnen.
Want dat is nogal een probleem in Chili.
Goede contacten te hebben is ook zeer belangrijk in Chili.
Er gaat veel via via.
En zoals ik al heb gezegd de ambtelijke molens werken zeer traag in Chili.
Dus wat je in Nederland kan regelen(chileens consulaat in Amsterdam)gaat veel sneller!