Emigreren en tips

Hallo, eind van dit jaar ga ik emigreren naar chili, heeft iemand handige tips voor mij?
Waar moet ik rekening mee houden, waar moet ik op letten.
O ja, voor de duidelijkheid, ik ga in Santiago wonen.

elizabetje

Spreek vooral goed spaans voordat je afreist, je hebt die kennis echt nodig hier.

Om langer dan 90 dagen in Chili te verblijven heb je een visum nodig. Klik hier voor de verschillende visummogelijkheden

Als je redelijk flexibel bent wat werk aangaat, is het niet zo moeilijk om een baan te vinden, alhoewel je tegenwoordig wel concurrentie hebt van de spanjaarden die massaal naar Chili komen om te werken.

@Grietzen:
Kent u soms namen van Chileense uitzendkantoren, van Chileense federale of regionale arbeidsbureaus (vergelijkbaar met het UWV-Werkbedrijf in NL of de VDAB in Vlaanderen), of bijvoorbeeld van werkgeverorganisaties die actief in de land-, tuin- en bosbouw zijn?
In welke sectoren kunnen buitenlanders die nog geen vloeiend Spaans spreken gemakkelijk een baan vinden, denkt u?

Met dank en vriendelijke groet

Jurgen

@Jurgen

Op de Bolsa Nacional de Empleo (http://www.bne.cl/) kun je een goede indruk krijgen op welke vakgebieden in Chili er veel werk is. Deze site is van de regering en om je CV op te sturen moet je of chileen zijn, of een buitenlander met verblijfsvergunning (Met RUN-nummer). Maar, zoals gezegd, het geeft een goede indruk van de mogelijken voor een bepaald vakgebied.

Anders kun je ook http://www.trabajando.cl proberen.

Tenzij je zeer specifieke kennis hebt waar veel vraag naar is, wordt het waarschijnlijk lastig om werk te vinden als je niet goed het spaans beheerst.

@ Elizabetje
Ik wilde einde van dit jaar/ begin volgend jaar ook gaan emigreren naar Santiago de Chili. Misschien is het leuk eens samen te kletsen en tips uit te wisselen?

@Grietzen
Erg goede tips om naar te kijken. Ik heb de tip, mocht je een HBO/universitaire opleiding gedaan hebben het de moeite waard is contact op te nemen met een lokale (goed aangeschreven universiteit) om na te gaan of je je diploma kan valideren, zodat je hetzelfde werk kan gaan doen in Chili.

Hallo Elizabet

Een heel interessant boekje: ‘Culture shock: Chile. A survival guide to customs and etiquette’ door Susan Roraff en Laura Camacho, Marshall Cavendish Editions, verkrijgbaar op Amazon.

Groeten

Jurgen

Prima!
Leuk!
Wanneer??

Hoi Hoi,
Wij gaan ook dit jaar emigreren naar Santiago.
Hebben eindelijk ons huis verkocht :slight_smile:
Waarschijnlijk gaan we in december.
Dit ook ivm de grote vakantie in Chile.
Deze begint toch in December t/m Februari?
Kan mijn zoontje van 10 jaar eerst nog even wennen voordat zijn school begint.
Dat vind ik nog het moeilijkste,een goede school vinden :frowning:
Heb gelukkig wel mijn schoonfamilie vlakbij ons wonen maar toch…
Zal het wel heel erg leuk vinden om wat contact te houden met andere Nederlanders in Santiago!
Kunnen we elkaar wat tips geven!

Wat leuk Johanna! Heel veel succes daar alvast, ik ga jullie achteraan komen. Lijkt me inderdaad leuk contact te houden als we daar allemaal zijn. Ook fijn om het Nederlands een beetje te onderhouden ;-).
Groetjes, Krista

Hallo,
ik ben sinds 2 maanden aangekomen in Santiago met basis spaans. Hier merk ik dat de chileense taal toch iets moeilijker te begrijpen is dan dat ik dacht! Maargoed komt vanzelf. Ik hoorde van andere nederlanders hier dat zonder visa je moeilijk hier werk vind, zwart werk is niet zo makkelijk hier. Dus alle tips voor werk zoeken is bij mij ook welkom!

Verder lijkt mij het leuk hier wat meer contact met nederlanders te hebben. Dus al woon je ook in Santiago op het moment? Dan hoor ik het graag en lijkt me leuk meer mensen te ontmoeten.

groetjes, Myrthe