Emigreren naar Chili

Ik studeer in September af en wil daarna naar Chili gaan om samen te wonen met me vriendin en werk te zoeken in Santiago.

Als ik erheen ga krijg ik dus een 3 maanden toeristen visum, in die 3 maanden wil ik Spaans gaan leren en een baan zoeken.

Omdat ik het niet duidelijk ergens kon vinden. Kan iemand mij uitleggen wat het precieze verschil is tussen in Chili werk vinden en wonen met een werkvisum en officieel emigreren naar Chili nadat je een werkvisum hebt.
Of moet je als je daar gaat werken ook officieel je emigratie regelen.

Voor emigratie heb ik een geboortecertificaat en een “verklaring omtrent gedrag” nodig, gelegaliseerd naar Chileense documenten.

Het probleem is dat het consulaat van Chili in Amsterdam mij geen checklist wil toesturen die ik nodig heb om mijn “verklaring omtrent gedrag” aan te vragen. De vrouw vertelde mij dat ik dit pas kon regelen als ik een baan in Chili had gevonden en dat ik dan weer terug naar Nederland moest komen om de emigratie te regelen.

Ik ken persoonlijk al 3 mensen die gewoon naar CHili zijn gegaan daar werk hebben gevonden en daar gewoon gebleven zijn, hoeften niet terug te gaan.
Ik wil dus van te voren gewoon mijn “verklaring omtrent gedrag” meenemen omdat hiervoor terug gaan, mij nogal onnodig lijkt en vliegtickets ook niet goedkoop zijn.

Ik hoop dat iemand met wat ervaring hiermee mij verder kan helpen.

Het makkelijkste is eerst werk zoeken, waarbij de werkgever je een vast contract aanbied. Als je dat eenmaal hebt is de rest niet al te ingewikkeld. Als je niet al te kritisch bent wat loon en type werk aangaat kun je hier redelijk makkelijk werk vinden hier. Alhoewel je zonder kennis van spaans wel een extra handicap op de arbeidsmarkt hebt natuurlijk. Chili heeft op dit moment de laagste werkeloosheidcijfers ooit, dus dat helpt ook mee, natuurlijk.