Emigreren naar Chili

Ik studeer in September af en wil daarna naar Chili gaan om samen te wonen met me vriendin en werk te zoeken in Santiago.

Als ik erheen ga krijg ik dus een 3 maanden toeristen visum, in die 3 maanden wil ik Spaans gaan leren en een baan zoeken.

Omdat ik het niet duidelijk ergens kon vinden. Kan iemand mij uitleggen wat het precieze verschil is tussen in Chili werk vinden en wonen met een werkvisum en officieel emigreren naar Chili nadat je een werkvisum hebt.
Of moet je als je daar gaat werken ook officieel je emigratie regelen.

Voor emigratie heb ik een geboortecertificaat en een “verklaring omtrent gedrag” nodig, gelegaliseerd naar Chileense documenten.

Het probleem is dat het consulaat van Chili in Amsterdam mij geen checklist wil toesturen die ik nodig heb om mijn “verklaring omtrent gedrag” aan te vragen. De vrouw vertelde mij dat ik dit pas kon regelen als ik een baan in Chili had gevonden en dat ik dan weer terug naar Nederland moest komen om de emigratie te regelen.

Ik ken persoonlijk al 3 mensen die gewoon naar CHili zijn gegaan daar werk hebben gevonden en daar gewoon gebleven zijn, hoeften niet terug te gaan.
Ik wil dus van te voren gewoon mijn “verklaring omtrent gedrag” meenemen omdat hiervoor terug gaan, mij nogal onnodig lijkt en vliegtickets ook niet goedkoop zijn.

Ik hoop dat iemand met wat ervaring hiermee mij verder kan helpen.

Het makkelijkste is eerst werk zoeken, waarbij de werkgever je een vast contract aanbied. Als je dat eenmaal hebt is de rest niet al te ingewikkeld. Als je niet al te kritisch bent wat loon en type werk aangaat kun je hier redelijk makkelijk werk vinden hier. Alhoewel je zonder kennis van spaans wel een extra handicap op de arbeidsmarkt hebt natuurlijk. Chili heeft op dit moment de laagste werkeloosheidcijfers ooit, dus dat helpt ook mee, natuurlijk.
Hier (PDF, Spaans) staat wat je aan papieren nodig hebt. Dan krijg je voor een jaar een werkvergunning. Deze moet je na een jaar weer voor een jaar verlengen (als je tenminste nog steeds met het zelfde contract werkt tenminste, als je in de tussentijd van werkgever verandert moet je weer vanaf zero opnieuw beginnen) En daarna (na twee jaar dus) kun je een permanente verblijfsvergunning aanvragen. En vanaf dat moment ben je ook vrij om ander werk te zoeken of een eigen zaak te beginnen. Na vijf jaar in Chili te hebben gewoond met een verblijfsvergunning kun je eventueel de Chileense nationaliteit aanvragen.
Voor zover ik weet heb je geen Verklaring Goed gedrag nodig en ook geen Geboorte certificaat. En er is ook geen noodzaak om terug te keren naar Nederland als je eenmaal een werkvergunning hebt. Er wordt wel van je verwacht dat tenminste 6 maanden per jaar ook daadwerkelijk in Chili woont, anders wordt de werkvergunning weer ingetrokken.
De kosten van een werkvergunning is per land verschillend, in dit document (PDF)staan de kosten in US dollars voor elk land. Als je Nederlander bent heb je pech: je betaald na inwoners van Groot Brittanie, Trinidad & Tobago, St.Kitts & Nevis en Tanzania het meeste voor een werkvergunning, nl. 598 US$. Als je belg bent betaal je 260 US$.

Succes!
:vak02:

1 like

O ja, wat heb je gestudeerd? Of in welke sector zoek je werk? Misschien kan ik je dan meer hints geven voor een geschikte werkgever…

1 like

Wow heel erg bedankt voor deze snelle en uitgebreide post! Ik ga alles even rustig doorlezen. Vooral handig van die prijslijst, daar wist ik nog niets van af. Voorkomt een vervelende verassing achteraf.

Ik had nog een vraagje aan de hand van je reactie.
Wanneer in het proces wat je beschrijft in je reactie is er sprake van officiële emigratie naar Chili? Is dat als je de permanente verblijfsvergunning hebt aanvraagd?

Ik heb een master International Economics gedaan aan de Erasmus universiteit. Ik zoek dus een baan op het gebied van international consultancy, economisch onderzoek of een baan in de Chileense mijnsector op economisch gebied lijkt me ook heel interessant. Ik ben nu ook al druk bezig op Chileense vacature sites zoals Bumeran en Laborum.

Mijn hele opleiding was in het Engels dus een Engelstalige baan zou het best zijn, aangezien mijn spaans nu nog op beginners niveau is.

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie, stel ik erg op prijs! :thumbsup:

“Oficieel je emigratie regelen…” Is dat niet gewoon je laten uitschrijven op het gemeentehuis, je abonnamenten opzeggen en op het vliegtuig stappen, of zie ik dat te simpel?

Ik ken je persoonlijke omstandigheden natuurlijk niet, maar ik zou eerst proberen een leuke baan in Chili te krijgen en proberen hier je draai te vinden in die 3 maanden die je hier mag blijven.

Eventueel kun je hier langer blijven door even een visa-run naar Argentinie te organiseren voor nog eens 3 maanden extra.

Lukt het je om een baan te scoren, dan kun je daarna je alsnog vanuit Chili (neem ik aan) uit het nederlandse bevolkingsregister laten uitschrijven. Misschien dat de gemeente waar je woont je wat beter kan orienteren daarover. Ik geloof dat je voor de nederlandse overheid “oficieel geemigreerd” bent, als je langer dan een jaar uit Nederland bent…

:vak02:

Aangezien deze post over emigratie gaat en redelijk recent is dacht ik dat ik de mijne ook wel hier in kon zetten;-) Bijdeze dus…

Omdat we ook vergevorderde plannen hebben om naar Chilie te gaan viel me op dat er in de regio Antofagasta wel een flink pak meer verdiend wordt als in andere regios in Chilie. Zelfs beduidend meer als in de hoofdstad! Is dit voor elk beroep zo of heeft dit enkel te maken met de daar aanwezige mijnbouw? Een andere reden zou ik zo niet kunnen bedenken. Als er dan ook echt zoveel verdiend wordt zal het levensonderhoud dan ook wel een stuk hoger liggen mi.

We zijn thans bezig om het diploma van mijn vrouw gehomologeerd te krijgen.(zij is verpleegster) Aangezien Chilie geen Mercosurlid is zal dat wat meer voeten in de aarde hebben als vb. bij Argentina of Uruguay het geval zou zijn. Het visa gebeuren viel me 100% mee…aangezien ik dan mee kan „liften“ op haar visum. Het exorbitant hoge bedrag zal ik echter helaas wel moeten betalen (600 USD!) voor een 1 jarig visum. Vond het wel raar dat Nederlanders idd erg veel moeten ophoesten voor zo een visum. Maar goed als je op de site van de IND kijkt snap je dat buitenlanders in NL ook flink wat geld moeten neertellen voor een visum. Misschein dat we daarom zoveel moeten dokken in Chilie?

As Januari wilden we het Noorden eens gaan bezoeken en kijken of het ook werkelijk zo goed bevalt als op de picas die we op internet zien. Als er tijd over is wilden we ook nog Valparaiso gaan bezoeken. Ons trekt vooral het droge klimaat (goed voor reumaklachten!), de zee en de schoonheid van het geheel. Verder natuurlijk ook meer kans op werk en beduidend minder corruptie als in PY. De infrastructuur zal in Chilie ook wel beter zijn neem ik aan:-) OO ja zei ik beter onderwijs? Ook het feit dat er een “echt” NL ambassade aanwezig is scheelt weer…want nu moest ik altijd een pokkeeind reizen naar BA voor een nieuw paspoort.

Als dan alles meezit wilden we ergens in Maart/April as voorgoed afreizen naar Chilie en Paraguay achter ons laten. Het eea ligt eraan wanneer precies mijn vrouw een arbeidscontract kan krijgen.(zijn we mee bezig) Na bijna 7 jaar is het wel mooi geweest en wilden we beiden wat nieuws met vooral meer cultuur,welvaart,ontwikkeling en betere opleiding voor ons kind. Dit alles is (helaas) niet aanwezig in Paraguay. Ik neem aan dat we niet de enige Nederlanders en Paraguaynen zijn in Chilie;-) Nu maar hopen dat we ons huis op tijd kunnen verkopen!

Misschien als laatse nog een vraag…kunnen we treplekke ook terrecht met een prepaid GSM telefoontje of is het beter om via Nextel te gaan?(ik heb geen ervaring met nextel maar kan hier wel aan een goedkoop gebruikt toestel komen dat unlocked is) maw wat is goedkoper?

bijvoorbaat dank

Peter Veldman.

Mooie plannen, maar de keuze tussen het noorden of Valparaiso zou voor mij heel snel zijn gemaakt (in het nadeel van Valparaiso) :dag:

ja harstikke bedankt!! Echter weet ik nu nog niks…een UITLEG van het WAAROM van je keuze zou verhelderd kunnen werken;-)

Peter

En daar heb je helemaal gelijk in lol2

Natuurlijk heb je in Valparaiso leuke plekjes, de ascensores zijn hartstikke leuk (voor toeristen), in het aangrenzende Viña del Mar heb je prima stranden en je zit betrekkelijk dicht bij Santiago. Maar het blijft voor mij gewoon een grote, stinkende, grijze stad.

In het noorden is het uiteraard veel rustiger, meer laid-back, bijzondere natuur (hoewel je daar als inwoner wellicht anders naar zal kijken dan als toerist), de mensen zijn er over het algemeen -lekker generaliserend- ook veel vriendelijker.

Dus ga bij jezelf te rade: wil je de grote stad, of wil je de rust en ruimte.

Zo komt het bij mij ook over, dus als iemand info heeft of het zo simpel is of juist niet, dan graag!

Hi all,

Mijn naam is Marleen en ik woon nu samen met mijn Chileense vriend in Nederland. We hebben echter plannen om naar Chili te gaan, en al googlend kwam ik op dit forum terecht. Ik weet dat dit al van een aantal jaar geleden is, dus ik vroeg me af of iemand me een update kan geven. Mijn vragen zijn als volgt:

  • Hoe kom ik aan een werkvisum?
  • Ik ben econometriste en werk als data analist, hoe moeilijk/makkelijk is het om aan werk te komen (Spaans niveau is goed)
  • Kan ik nog steeds op en neer naar Argentinië voor het verlengen van een 3 mnd toeristen visum?
  • Heeft iemand verder nog goede tips en tricks?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, in ieder geval alvast bedankt!