Andermaal, stagestudent met vragen

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het plannen van mijn allereerste buitenlandse stage en loop tegen een aantal dingen aan. Ik vroeg me af, heeft iemand advies?

Allereerst de visumaanvraag:
Ik heb contact gehad met de ambassade van Argentinië over de desbetreffende reis, zij gaven aan dat een werkvisum verplicht is ook bij kortdurende(12 weken) onbetaalde stages. Toch ben ik al verschillende mensen tegengekomen die het hebben over stage in combinatie met een toeristenvisum. Hoe groot is de noodzaak van het hebben van een dergelijk werkvisum?

Daarnaast ben ik en een studiegenoot al enige tijd op zoek na woonruimte via casa34 en qualityhomes etc. Ons stageadres is gevestigd in de wijk Palermo. Echter, deze wijk is duur om te wonen(wij komen uit op gemiddeld 1000 dollar per maand, voor 2 slaapkamers). Is dit normaal? Zo ja, welke andere wijken zijn te adviseren voor studenten en is Palermo vanuit deze wijken goed bereikbaar?

Na de stage, gaan we uiteraard ook de rest van Zuid-Amerika bezoeken(Chili, Brazilie, Uruguay)… Heeft iemand hier ervaring mee en misschien nog wat goede tips.

Alvast ontzettend bedankt!

Gr, Dave

Een werkvisum zal officieel wel verplicht zijn maar voor je die hebt ben je een aantal of meer maanden verder. Je hebt een onbetaalde stage? Dan zou ik dat rustig op je toeristenvisum doen, geen haan die ernaar kraait.
Toeristenvisum is 3 maanden geldig. Wil je dat verlengen moet je binnen die 90 dagen even op en neer naar bv Uruguay met de boot. Heb je weer een nieuwe stempel.
En ja 2 slaapkamers in Palermo, ik denk dat je daar dan wel op uitkomt al zijn bovenstaande bureau’s vaak wat duur.
Zoek eens bij buenosairestravelrent, bytargentina, 4rent en op de craigslist buenos aires. Of ga anders op kamers dan ben je niet zoveel kwijt. Een hostel misschien of misschien weet je stage wel iets?
Palermo is heel erg groot ik weet niet waar je precies zit. Maar de wijken eromheen zijn aan de ene kant Belgrano en aan de andere kant Recoleta/Barrio Norte en ten zuiden Abasto/Almagro.

1 like

In de buurt van de straat J.A Cabrera zegt het je wat? Welke wijken zijn in dat geval het beste?

Ja ik weet waar dat is, maar aangezien de straten heeeeel lang zijn en dan praat ik over kilometers, dan is de richting Almagro/Abasto/Villa Crespo het beste.
Het openbaar vervoer is daar overigens goed, je moet het bussysteem een beetje leren kennen, maar de subte(metro) heeft een aantal lijnen die je snel overal kan brengen.
Wat ga je doen daar dan?

Betreft een stage bij een reisorganisatie…!! Bedankt voor je hulp, ga direct verder zoeken. Ben je zelf op dit moment woonachtig in BA?

O wat superleuk zeg! Nou ik denk dat die reisorganisatie ook wel wat weet? 2slaapkamer app zijn wel duur, maar misschien een tip, veel app met 1slaapkamer hebben vaak ook slaapgelegenheid in de woonkamer.
En nee, ik woon (helaas nog) niet in Bs As, maar mijn dochter wel, al ruim een jaar!

Tot er een keer iets misgaat natuurlijk… Wat dat betreft zijn ze erg streng in Argentinie. Om een voorbeeld te geven: mijn vrouw mag tijdens haar lunchpauze niet even naar huis (we wonen 1km bij haar werk vandaan), want ALS er iets zou gebeuren onderweg of thuis, dan is het bedrijf verantwoordelijk! Ik zou wat het visum betreft in dit geval toch wel op safe spelen…

Ja daar heb je dan wel gelijk in, ik had het ook niet zo moeten zeggen, maar ik denk dat 95% het zo doet?
Want voordat je zo’n werkvisum hebt pfffffffff. Dochter heeft net haar DNI binnen wat een gedoe, maar ze is dan ook freelance is wat anders natuurlijk dan een stage/vaste baan.
Als er wat gebeurt, dan heb je iig een reisverzekering. Maar ik denk dat de stageplaats daar uitsluitsel over moet geven?

Bedankt voor de adviezen, naar aanleiding hiervan heb ik een mailtje gestuurd naar het Argentijnse consulaat in NL om het allemaal op de juiste manier te regelen.

We gaan in April, dus we hebben nog even de tijd. Ik heb er echt enorm veel zin in… Flipsen, misschien een hele gekke vraag maar ik stel hem toch:

Heb jij enig idee waar een boksschool te vinden is in Buenos Aires?

Bedankt alvast!

Boksen is een vrij populaire sport in Argentinië dus je zal ongetwijfeld boksschooltjes hebben. Toevallig weet ik er eentje waar ik altijd langs liep toen ik nog in BsAs woonde, die zit op de straat Chenaut, tussen Maria Campos en Baez. Maar je zal ze vanzelf ook wel tegenkomen, of zoeken naar escuela de boxeo op google.com.ar :slight_smile:

Hola,

als het je lukt om het officieel te regelen, mooi zo. maar voor een kortere stage zou ik niet zo heel veel moeite doen. 1 op de 3 mensen werkt in arg nog altijd informeel of zwart. autoriteiten als ambassades zullen je altijd wijzen op de officiele regels, dan zijn ze voor, dat is hun taak. Zoals de ggd je alle inentingen aanraadt, en je moeder je een uitgebreide medicijnset en eten voor onderweg meegeeft. Allemaal goedbedoelde zorg, maar soms wat overdreven. Zo zijn de argentijnen behulpzaam en aardig, ook al spreken ze doorgaans geen engels, en is de gezondheidszorg hier gratis voor iedereen, bezoeker of bewoner.
Dit is niet bedoeld als een betoog om volledig op de bonnefooi te reizen, maar om je gerust te stellen dat niet altijd alles volledig ingedekt hoeft te zijn. Maar dat is een culturele (Noordwest Europese) gewoonte. Argentijnse overheden zijn vrij relaxed in de zin dat je eenmaal binnen nooit om je paspoort gevraagd zal worden, dat je nog steeds heel lang hier kunt blijven door 1x per 3 maanden even de grens over te gaan, of legaal je verbljf bij de migratiedienst verlengd met 3 maanden. Daarentegen is het lastig, taai, langdurig om alles netjes geregeld te krijgen.
goed, tot zover maar weer even over dit aspect van argentina.
wees vrij om het niet met me eens te zijn,

stef

1 like

Bedankt!

Lijst met eisen van de Argentijnse Ambassade is enorm en bovendien moet alles in het spaans worden ingeleverd. Grote kans dat ik gewoon ga op een toeristenvisum.

Krijg er steeds meer zin in als je er zo met mensen over praat. Nu bezig met het plannen van een trip na mijn stage. Dit zal de route ongeveer worden:

Chili-Bolivia-Brazilie-Uruguay

Nog dingen waar ik misschien niet direct aan heb gedacht maar waar ik wel rekening mee zal moeten houden?