Visa on arrival gratis. Meer informatie

Sredneb heeft gelijkt inderdaad. Dat is goed nieuws!

In de brief mbt nieuwe wetgeving staat dat het gratis visum niet verlengd kan worden. Dit stond ook in diverse media. Visumbureau had dat eerder ook tegen mij gezegd en dat iemand dan van te voren een visum aan moet vragen. Dus daar had ik mijn eerdere conclusie uit getrokken.

Maar net de ambassade gesproken en inderdaad zijn er 2 opties. (Ik had nu iemand die heel duidelijk was, Ka!)
-GRATIS maximaal 30 dagen, kan niet worden verlengd (dit kan zoals eerder gezegd alleen bij aankomst op 5 luchthavens en 4 havens)
-Bij aankomst wel betalen voor je visum en deze betaald verlengen. Dus de oude situatie.
(ook als je op een van de ‘gratis’ binnenkomst punten staat dus, gewoon naar het Visa On Arrival (VOA) loket gaan VOOR de douane)

Ka de Slang, je zit dus goed, als je er maar voor zorgt dat je bij AANKOMST direct een VOA koopt.

Hallo allemaal,

Een nieuwe ontwikkeling met betrekking tot het gratis visum.

Indien je Indonesie binnen bent gekomen met een gratis visum, mag je het land NIET UIT op een ‘niet gratis’ visumpunt. (De logica is ook beyond me…)
Gelukkig mag je -volgens de Indonesische ambassade in Den Haag- wel de 5 gratis punten uitwisselen.
(In Indonesie lukt het ons niet om een antwoord te krijgen.)

Je kunt 2 dingen doen:
-bij aankomst op een ‘gratis’ punt toch een betaald visum kopen a $35. Dan kun je het land verlaten op een NIET gratis immigratiepunt.
-ben je al in het land en kom je voor dit feit te staan, dan dien je terug te vliegen naar het gratis visumpunt waar je het land bent binnengekomen(!). Gebaseerd op de uitspraak van de ambassade in Den Haag, is mijn conclusie dat je naar een van de 5 gratis immigratiepunten kunt vliegen, dus ook de dichtstbijzijnde. (Nogmaals, mijn conclusie, maar Indonesische logica zou anders kunnen zijn.)
Heel bizar, maar er zijn mensen/hele groepen die dit hebben moeten doen.

Je zou hopen, dat je alsnog die $35 bij vertrek mag betalen in dit geval van nood (het is immers geen boze opzet), maar die optie heb ik niet langs horen komen. Probleem is dan natuurlijk dat ze een visum op weken eerder moeten zetten, want niet mag/kan.

Voorbeeld wat WEL mag:
Je mag wel gratis op Medan of Jakarta het land binnenkomen en via Bali het land weer uit.
PS: En het lijkt er nu op dat Lombok vliegveld niet moeilijk doet. Dat zou heel fijn zijn, omdat veel mensen Bali en Gili combineren. Maar geen garanties hierop! Misschien hadden deze mensen gewoon geluk.

Voorbeeld van wat NIET mag:
Gratis binnenkomen op Jakarta, en eruit via Manado op Sulawesi met Singapore airlines bijvoorbeeld.

Laten we hopen dat ze dit schoonheidsfoutje nog weg gaan poetsen, maar reken er niet op!

Ik ben echt bang dat veel mensen in de problemen gaan komen. Dit verwacht niemand. Deel de informatie dus svp met zoveel mogelijk mensen!

Ik heb alles wat ik -op dit moment- weet mbt het visum opgeschreven en vul dit telkens aan bij nieuwe, geverifieerde berichten uit Indonesië.

Praktische reisinformatie Indonesie - Visum

Nieuwsbericht: Gratis visum Indonesie

Hoi Paulien,

Lekker verwarrend allemaal!! Als ik jouw verhaal helemaal goed begrepen heb, geeft het voor mij geen problemen. Ik kom nl met MAS (vanuit Kuala Lumpur) op Denpasar Indonesië binnen en ik vertrek ook weer vanuit Denpasar.

Groet,
ps ik verblijf 16 dagen op Bali

Hoi ‘Sanur’,

Je zou inderdaad geen enkel probleem moeten hebben. En je mag dit keer gratis het land in!

Gelukkig zijn de grootste bestemmingen (Sumatra, Java, Bali) geen probleem. Maar het zou heel fijn zijn als belangrijke toeristische luchthavens Yogyakarta, Lombok, Makassar en Manado (duiken op Bunaken) toegevoegd worden aan het lijstje ‘gratis immigratiepunten’. Dat zou erg helpen.

Maar het is inderdaad verwarrend en deze regel zag niemand aankomen! Het lijkt me heel vervelend als je op een luchthaven staat en je komt het land niet uit.
Ken je veel mensen die naar Indonesie gaan? Deel dan svp het bericht op je social media.

Wij vliegen van Amsterdam naar Jakarta en daarna door naar yogya. Ik neem aan dat we dan in Jakarta door de douane moeten en gratis visum regelen. De andere vlucht is dan domestic. Terug vliegen we denpasar-jakarta- ams, dan geldt hetzelfde neem ik aan?

Of levert dit dan op yogya nog problemen op?

Ik wist niet van deze gratis visa on arrival. Bij aankomst in Jakarta was ik dus blij dat ik geen visum kosten hoefde te betalen.
Echter toen ik van een airport wou vertrekken (die niet in de lijst van gratis visum on arrival staat) naar het buitenland, werd mijn vlucht geweigerd.
Lekker dan, een visum kon ik niet kopen. Weg geld van de vlucht en gedeeltelijk van het hotel wat ik geboekt had.

Zou fijn zijn als op elk airport in Indonesie de visum on arrival gratis is en je vanaf elk airport naar het buitenland mag vertrekken of laat het anders zoals het was (betaald). De lol is er helemaal af om eerst weer terug te gaan naar Jakarta, hier nog een hotel te boeken i.v.m. late vluchten.

De indonesische overheid zou op zijn minst een bord op de luchthaven moeten zetten waarop duidelijk vermeld staat wat het verschil is tussen een gratis visa on arrival en een betaalde. Of geef mensen die het land willen verlaten via een niet gratis voa airport de mogelijkheid om toch te betalen voor een visum.

HEEL ONVRIENDELIJK in mijn geval.

Hoi Hendrik,

Dat is flink balen inderdaad.
Deze regel was van te voren totaal niet bekend, pas toen mensen op de terugreis in de problemen kwamen. Ik heb het toen zo snel mogelijk geprobeerd te verspreiden ook via wereldwijzer. Pech dat je het hier niet hebt gelezen.

Mocht je mensen erover spreken, die vragen hebben, hier heb ik een en ander beschreven. Verspreid het svp zoveel mogelijk. Het is echt zo vervelend om je vakantie zo te eindigen!
http://footprinttravel.nl/nieuws/indonesie/per-wanneer-is-het-visa-on-arrival-indonesie-gratis_28

De logica is ver te zoeken idd. Je zou zeggen, als je eenmaal gratis binnen bent, word je bij de uitgang niet meer tegen gehouden. Maar dat is dus niet zo. Hopelijk gaan deze regels nog op de schop, maar vooralsnog vind men het binnen Indonesie blijkbaar heel logisch en hoor er niemand over dat ze het gaan veranderen.

Misschien kun je nog het beste je beklag doen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag. Wie weet druppelt het dan door naar immigratie dienst in Jakarta!