Hallo allemaal,
Een nieuwe ontwikkeling met betrekking tot het gratis visum.
Indien je Indonesie binnen bent gekomen met een gratis visum, mag je het land NIET UIT op een ‘niet gratis’ visumpunt. (De logica is ook beyond me…)
Gelukkig mag je -volgens de Indonesische ambassade in Den Haag- wel de 5 gratis punten uitwisselen.
(In Indonesie lukt het ons niet om een antwoord te krijgen.)
Je kunt 2 dingen doen:
-bij aankomst op een ‘gratis’ punt toch een betaald visum kopen a $35. Dan kun je het land verlaten op een NIET gratis immigratiepunt.
-ben je al in het land en kom je voor dit feit te staan, dan dien je terug te vliegen naar het gratis visumpunt waar je het land bent binnengekomen(!). Gebaseerd op de uitspraak van de ambassade in Den Haag, is mijn conclusie dat je naar een van de 5 gratis immigratiepunten kunt vliegen, dus ook de dichtstbijzijnde. (Nogmaals, mijn conclusie, maar Indonesische logica zou anders kunnen zijn.)
Heel bizar, maar er zijn mensen/hele groepen die dit hebben moeten doen.
Je zou hopen, dat je alsnog die $35 bij vertrek mag betalen in dit geval van nood (het is immers geen boze opzet), maar die optie heb ik niet langs horen komen. Probleem is dan natuurlijk dat ze een visum op weken eerder moeten zetten, want niet mag/kan.
Voorbeeld wat WEL mag:
Je mag wel gratis op Medan of Jakarta het land binnenkomen en via Bali het land weer uit.
PS: En het lijkt er nu op dat Lombok vliegveld niet moeilijk doet. Dat zou heel fijn zijn, omdat veel mensen Bali en Gili combineren. Maar geen garanties hierop! Misschien hadden deze mensen gewoon geluk.
Voorbeeld van wat NIET mag:
Gratis binnenkomen op Jakarta, en eruit via Manado op Sulawesi met Singapore airlines bijvoorbeeld.
Laten we hopen dat ze dit schoonheidsfoutje nog weg gaan poetsen, maar reken er niet op!
Ik ben echt bang dat veel mensen in de problemen gaan komen. Dit verwacht niemand. Deel de informatie dus svp met zoveel mogelijk mensen!
Ik heb alles wat ik -op dit moment- weet mbt het visum opgeschreven en vul dit telkens aan bij nieuwe, geverifieerde berichten uit Indonesië.
Praktische reisinformatie Indonesie - Visum
Nieuwsbericht: Gratis visum Indonesie