Lombok is ook een onderdeel van Indonesië, dus daar kan je gewoon met het zelfde visum naar toe.
Hoi Paulien,
Betekend dit nu ook dat we de zgn. “uitreisbelasting” niet meer hoeven te betalen?
groet
Sinds februari 2015 is de departure tax inbegrepen bij de prijs van het ticket. Voor garuda gold dat al eerder, maar nu dus ook voor andere maatschappijen.
Kun je niet meer zelf je VOA verlengen?
Hoi hoi,
Nee die 30 dagen visa is dus niet meer in Indonesie te verlengen.
Dus das een nadeel. Die moet je nu, net als vroeger van te voren bij de ambassade halen (of via een visumbureau als je zelf geen tijd hebt).
Ik ga er wel vanuit dat die 2 maanden visum, nog steeds per maand te verlengen is, ter plaatse. Tot maximaal 6 maanden. Maar die informatie gaf de ambassade nooit. Dus dat was altijd ter plekke maar regelen in Denpasar.
‘In conjunction with the revision of the visa policy, the Indonesian Minister of Law and Human Rights has issued and signed a revise decree No. M.HH-01.G.R.01.06.2010 on 12th Januari 2010, effective from 26th January 2010 a Visa on Arrival could be extention for another 30 days stating that Nationals of the following countries can now apply for their Tourist visa upon arrival at the following designated Airport/Seaport on entry into Indonesia and given to citizens from countries that can apply for VOA.’
Uit dit stukje gebrekkige Engels op de site van de Indonesische ambassade lijk je toch te kunnen opmaken dat dit nog steeds mogelijk is. Zou het niet zo zijn dat een VOA gratis is/wordt maar dat je voor een verlenging moet betalen?
Ik wil dit graag zeker weten aangezien ik geen tijd meer heb op een visum van 60 dagen aan te vragen en van plan ben 37 dagen in Indonesie te verblijven.
Helaas Ka, die oude regel is met de nieuwe wetgeving komen te vervallen. Althans, zo is het mij vertelt. Maar goed, of alles helemaal overdacht is, is de vraag.
Als je het zeker wilt weten rest er nog maar 1 ding, de ambassade bellen met je concrete vraag. (Kun je evt gelijk vragen hoe lang het visum duurt. Mogenlijk kan een visumbureau het sneller regelen.)
Hierbij de nummers: Indonesische ambassade in Nederland
En laat je nog even weten wat zij zeggen op de ambassade?
Nee, het visum is niet te verlengen. Jij citeert de regels van 2010 die met het gratis visum zijn komen te vervallen.
Ik zal even op zoek gaan naar een bron in het Engels (ik las dit in het Indonesisch).
Gevonden:
http://www.indonesienu.nl/nu-actueel/jokowi-keurt-visumvrijstelling-nederlandse-toeristen-goed
Bah, in de brief staat wat anders dan in de tekst. Toch maar even de ambassade bellen…
In deze tekst staat dat je niet kan verlengen: http://www.balistoreluggage.com/blog/indonesian-visa-on-arrival-regulations/
Huh, maar hier spreken ze zichzelf nu tegen, toch?
de visumvrijstelling geldt voor een kort verblijf tot maximaal 30 dagen en kan niet worden verlengd
maar daarna schrijven ze de oude regel:
Nederlandse toeristen die langer dan 30 dagen in Indonesië willen verblijven, kunnen met een Visa on Arrival Indonesië binnenkomen en deze vervolgens verlengen bij een van de immigratiekantoren in Indonesië.
Hi,
Het blijft heel verwarrend. Ook in jouw bron staat als je iets doorscrollt toch weer dat je deze wel degelijk kunt verlengen.
Ik had vanmiddag al even met de ambassade gebeld - maar ook daar kreeg ik een ietwat ambivalent verhaal. Ik kan me ook niet voorstellen dat deze regel (een versoepeling) er toe zou moeten leiden dat verlenging niet meer mogelijk is.
Ik zal morgen nogmaals de ambassade bellen en jullie op de hoogte brengen.
Ze spreken zichzelf inderdaad tegen. In de gescande brief staat toch echt dat verlenging niet mogelijk is. Dat is tevens wat eerder in het nieuws was.
Ik kan me dat wel voorstellen.
De verlenging van het visum van 30 dagen is echt maar een paar jaar mogelijk geweest. De meeste reizigers in Indonesië gaan voor korte tijd naar Bali en Java, dat zijn de mensen die geld binnen brengen. En dat was de opzet van het gratis visum: een boost voor het toerisme.
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst morgen!
Ik denk (!!) dat een VISA FREE SHORT VISIT FOR TOURIST niet verlengd kan worden. Maar dat je bij aankomst ipv de VFSVFT ook voor een VOA kunt kiezen en deze wél kunt verlengen. Nogmaals, dat denk ik. Ik zal het morgen verifiëren.
Oh nou, dat zou een hele mooie oplossing zijn!
Om het nog gecompliceerder te maken: wat als je bijv in Yogyakarta binnenkomt, zonder eerst stop op Jakarta. En daar betaalt voor je VOA, mag je die dan verlengen. Ik ging er vanuit van niet… Maar misschien dan wel?!
De tijd zal het leren. Mogelijk hebben ze nog niet al die verschillende mogelijkheden van te voren uit gedacht.
Hello,
Mijn vriendin bij de ambassade heeft mij zojuist toegezegd dat een VOA nog steeds een week voor verloop verlengd kan worden. Zij zei zelfs dat een VFSVFT ook verlengd kan worden - maar dat er voor deze verlenging wél betaald moet worden. Ik denk dus dat wij de gok nemen en zeven dagen van tevoren de VFSVFT of VOA gaan proberen te verlengen. Mocht dit onverhoopt toch niet kunnen, boeken we een retour Singapore.
We kunnen niet meer tijdig bij de ambassade terecht voor een visum voor 60 dagen - vandaar deze oplossing.
Veel plezier! En laat maar weten of het lukt!
Nou dan gaan we het nog maar eens EEN keer proberen uit te leggen.
Bezoekers kort verblijf (tot 30 dagen) kunnen op 9 entrypunten **een stempeltje krijgen
waarmee ze tot maximaal 30 dagen GRATIS VISA FREE kunnen verblijven
in Indonesia (mits ze tot die lijst van 45 landen behoren) DIT kan niet verlengd worden
DAARNAAST !!!
Kunnen bezoekers op die 9 entrypunten NOG STEEDS een VOA 30 dagen kopen
Dat VOA kan WEL verlengd worden. **Dus men KAN nog steeds een VISA kopen ****
Op de andere entrypunten kan men alleen een VOA 30 dagen kopen een visum dus en dat kan nog steeds verlengd worden.
@benders: heb je een officiële bron van deze informatie?
De laatste tijd zijn er veel berichten verschenen, die soms onwaarheden bevatten. Er zijn nog weinig mensen met ervaring, dus het is logisch dat er vragen komen.
Ik heb een lijntje met Joko Widodo