Visa on arrival gratis. Meer informatie

Hoi allemaal,

In de Indonesische media, zoals de Jakarta Post, verscheen deze week het nieuws dat de minister van Toerisme van plan is om het visa on arrival gratis te maken. Hierdoor ontstonden direct veel vragen bij reizigers, zoals:

-Wanneer gaat het in? (30 nieuwe landen bij de eerdere 15 toegevoegd)
-Voor wie geldt het precies?
-Kun je dit visum nog verlengen naar 60 dagen?

Dat laatste is eigenlijk de belangrijkste waarschuwing:
Nee, daar ziet het niet naar uit en voor de mensen die dus langer dan 30 dagen in Indonesie willen blijven is het belangrijkste advies: regel van te voren een visum via de ambassade of visabureau. Want mogelijk kom je aan of ben je al in INdonesie en dan kun je het 30 dagen visum dat je on arrival hebt gekregen niet meer verlengen.

De rest van mijn bevindingen kun je hier lezen:
Visum Indonesie

Ik ben benieuwd of en wanneer dit in gaat!

http://www.indonesia.travel/en/travel-information#tab2

zou volgens wat ik lees in april van start gaan…

Dat klopt Eric, dat is het plan (zoals ook in mijn nieuwsartikeltje staat). Maar niemand weet of dat 1 april (geen grapje) of 30 april is. Of misschien toch wel later. Er zijn dus nog geen concrete instructies. En het is een plan, dus niemand weet of het helemaal zeker is. Dat lijkt wel het geval, omdat de minister het tegen de pers gezegd heeft.

Op de website die jij aangeeft kan ik helaas ook geen uitsluitsel vinden. Volgens mij is dat de oude informatie. Namelijk de landen die al gratis visa on arrival hadden. Of lees ik ergens over heen?

Hoe dan ook, je kunt aan de grens dus een meevaller hebben. Maar wat het belangrijkste is, zeker voor de Wereldwijzer reizigers die nog wel eens lang op pad gaan: als je tussen 30-60 dagen gaat, dan moet je het dus JUIST van te voren gaan regelen nu!

Hoi Paulien,

Bedankt voor je info. Ik ga er van uit dat als wij naar Bali afreizen ( begin sept.) dit wel van toepassing zal zijn. Nogmaals mijn dank.

Groet Andries

Hoi Andries,

Dat lijkt me ook!
Zodra ik hoor dat iemand er gratis door heen is gekomen, laat ik het weten!

Ik ga ook even aan dit draadje deelnemen, wij gaan namelijk in juli weg (35 dagen) dus dan is het wel handig om te weten of het vantevoren geregeld moet zijn.

Ik zou het al eerder regelen.

Het verlengen van een visum in Indonesie kost ook tijd en geld. Daarbij reis je tijdens het hoogseizoen EN is de ambassade/kantor imigrasi minder open vanwege de Ramadan, dus het zal topdruk zijn.

Is er hier nu al meer nieuws over?

Ja het nieuws is, dat het is uitgesteld… Door allerlei politiek gedoe.
Dus reken er maar niet al te hard op dat je aan de grens staat en dat jij de eerste gelukkige bent die gratis het land in mag.
Houdt dus gewoon rekening met $35.

1 like

daar gaat de primeur :wink: :smiley:
thx :wink:

Op 26 april nog gewoon $35,- moeten betalen…

Als de 24ste wordt gezegd dat de beslissing is uitgesteld is de kans inderdaad niet groot dat het de 26ste als gratis is :wink:

Maar dank voor de terugkoppeling en natuurlijk een heeeeele fijne reis! Maar dat zal wel lukken.

Nog steeds $35 bij binnenkomst maar de tax die je moest betalen als je weer op het vliegveld bent met inchecken voor je terugreis is er niet meer.

Gr. Frank

Hier is op andere fora al veel over gezegd. De veronderstelling was “gelijk oversteken” dus dat dit ook zou gelden voor omgekeerd Indonesiers die naar bijvoorbeeld een Schengenland komen (o.a. Nederland dus) Dat gaat gaat natuurlijk niet gebeuren. Er is wel iets veranderd en dat is dat sinds kort (kan nooit meer dan 1 of 2 maanden geleden zijn) geen immigratieformulieren ingevuld en afgegeven hoeven te worden (waarvan je het uitreisdeel gemakkelijk kon kwijtraken . Het zou leuker zijn zoals het vroeger ging, gewoon een stempel voor twee maanden in je paspoort zonder vooraf iets te regelen. Wat mij betreft hoeft het niet eens gratis te zijn maar alleen al het gemak zou fijn zijn

Hallo allemaal,

Weer een kleine update mbt gratis visa on arrival. Er is nu officiële wetgeving getekend, dus we zijn een stap verder.
Het kosteloze visum voorlopig alleen in Surabaya, Jakarta, Bali, Medan en Batam en enkele zeehavens. Bij de andere airports (voorlopig) niet.
Het gaat alleen om single entry, 30 days, tourist visa. Verlenging niet mogelijk.

Wanneer de regel ingaat is afhankelijk van de verschillende airports (elk airport bepaald dat zelf).
We proberen de airports te bellen, maar het is moeilijk informatie te krijgen. Met Jakarta airport kunnen we over een paar dagen weer contact opnemen.
Met andere woorden, het zal in ieder geval nog wat dagen duren voordat het ergens in Indonesië ingaat.

1 like

PS: Nog even een toevoeging:

Veel mensen beginnen hun reis in Yogyakarta. Je vliegt dan vanuit Nederland eigenlijk altijd over Jakarta (of Surabaya misschien). Yogyakarta heeft geen immigratie, dus je haalt je visum altijd in Jakarta. Je moet dan ook van internationale naar domestic terminal, dus je bent al in het land. Vandaar dat je op dat moment in Jakarta al je visum nodig hebt.

Hoi Paulien,

Goede berichten! Ik ga eind augustus naar Bali en ga er dan ook een klein beetje van uit dat dit dan officieel is.

Bedankt voor je info.

Groet Andries K.

Wanneer je met AirAsia vanuit Singapore of Kuala Lumpur op Yogyakarta vliegt, moet je (voorlopig) nog wel Visa On Arrival betalen. Eerste loketje aan de rechterkant wanneer je het terminalgebouw binnenloopt, als ik het me goed herinner.

Johan

1 like

Hoe zit het dan met: aankomst Jakarta geen visum meer nodig, maar we nemen later op onze reis een binnenlandse vlucht van Surabaya naar Lombok. Moet ik dan in Lombok wel betalen?