Komend oktober willen wij in Kaapstad starten met een een autoreis van 6 maanden door Zuid-Oost Afrika. We kopen in Kaapstad een 4x4 en rijden dan via landen als Namibie, Botswana, Zambia, Malawi, Mozambique, Tanzania, Rwanda, Burundi, Uganda en Kenia en dan terug via de kust van Tanzania, Mozambique en Zuid-Afrika naar Kaapstad. Wie kan ons adviseren over visa, over doorvoerrechten voor de auto, over verzekeringen, over wegenbelasting, kortom al dit soort zaken.
En… hoe kom je in die tijd aan geld? We hebben natuurlijk credit cards en pinpassen, maar waar werken die en waar in ieder geval niet? En hoe kunnen we dat dan oplossen?
volgens mij kun je in elke hoofdstad wel met je creditcard bij een bank geld halen. Iig in Kenia en Oeganda. In Oeganda kan sinds een jaar of twee ook op behoorlijk wat plekken in het land gewoon gepind worden (met kans op lege pin-automaten en vreselijke wachtrijen natuurlijk, het blijft afrika natuurlijk!).
op site van mastercard kun je kijken in welke landen je deze kan gebruiken (Page Not Found).
Ik denk kortom dat je er wel vanuit kan gaan dat je in 2010 met een bankpas en creditcard/mastercard op z’n minst in elke hoofdstad wel aan geld kan komen.
In alle landen van de east african union kan je ook M-pesa doen.
Dan kan gelijk wie je van gelijk waar geld sturen op je mobiele telefoon.
Meer info op www.babawatoto.com M-pesa. (is altijd handig om te weten voor in noodgevallen)
En zoals hieronder gezegd is het zeker geen probleem om te pinnen.
Van Namibie en Oost Afrika weet ik dat zeker omdat ik het zelf gedaan heb ; pinnen no problem OVERAL.
Zo’n carnet de passage voor je auto is een heel gedoe, lees het boek van Manon Ossevoort eens : Met een tractor naar de Zuidpool. Ze passeert elke grensppost van Texel tot Kaapstad