Geld opnemen Zuid-Oost Afrika

Hallo!

Ik wat dingen gelezen over dat het lastig zou zijn om geld te pinnen in landen als Zambia en Botswana. Ik heb een creditcard (master card) en gewone bankpas.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee? We reizen door Tanzania-Malawi-Zambia-Botswana-ZA.

Wat adviseren jullie?

Alvast bedankt,

Caer

Mijn ervaring is dat het niet alleen per land maar ook per bank verschilt of je geld kan halen of niet. Bij filialen van Barclays, Absa of Standard bank werkt mastercard vaak wel, maar ook niet altijd. Je zal dan aan de balie geld moeten halen. In ZuidAfrika werkt alles, in Botswana werkt bijna niets, op Visa na. Malawi, Tanzania en Zambia werken andere systemen dan Visa soms wel, soms niet. Kon er niet echt een pijl op trekken.

1 like

Hey Caer,

Ik had zelf een VISA kaart bij me, die wordt over het algemeen meer geaccepteerd dan Mastercard, althans zo heb ik gehoord. Ik heb het idee dat de meeste ATM’s die VISA accepteren, ook Mastercard accepteren, en alle ATMs die Maestro/Cirrus accepteren, accepteren in principe ook VISA/MC. In ieder geval hier even op een rijtje waar je wat kan gebruiken voor zover ik het me kan herinneren.

Tanzania: Geen probleem…
Mastercard bij Stanbic Bank/Barclays/National Bank of Commerce (NBC) en nog een aantal. Is geen probleem om geld te krijgen in Tanzania. Kan alleen een flinke wandeltocht zijn, als je niet weet waar je heen moet in bv. Kariakoo in Dar es Salaam.
Maestro bij Stanbic en Barclays.

Op Zanzibar had ik vlak bij mijn guesthouse nog een bank met ATM zitten, ik ben de naam vergeten maar weet nog dat het logo groen was. De andere ATM’s waren toen buiten werken, maar gelukkig deed mijn Maestro het zelfs daar.

Malawi: Soms een probleem…
Mastercard bij de National Bank, Standard Bank en misschien FMB (Visa wel, MC niet zeker).
Maestro alleen bij Standard Bank.

Probleem in Malawi is dat er, startend zon 7 dagen voor het einde van een maand tot een aantal dagen in de nieuwe maand, enorme rijen kunnen ontstaan ivm mensen die hun salaris willen opnemen. Die rijen kunnen zo lang zijn dat je misschien uren staat te wachten in de zon en vervolgens als je er bijna aan de beurt bent, blijkt dat het geld in de ATM op is. Zorg dus dat je genoeg geld hebt als het tegen het einde van de maand loopt. Ook zijn niet in alle steden banken te vinden, echter de Lonely Planet loopt nog wel heel erg achter, er zijn er wel al in een stuk meer dan daarin vermeld staan.

Zambia: Niet al te groot probleem…
Mastercard bij Barclays, Standard Chartered en Stanbic.
Maestro bij Barclays en Stanbic.

Ik heb nooit problemen gehad met geld pinnen in Zambia, zodra we een ATM gevonden hadden. In Chipata zaten we vlak bij het busstation, en daar zit nou net geen ATM heel dicht bij in de buurt. Uiteindelijk een heel end gelopen, onderweg allemaal mensen vragen, Standard Chartered uiteindelijk gevonden, maar toen was die dicht. Terug gegaan naar een kruispunt en daar vonden we Barclays. Geen problemen whatsoever op de rest van de reis gehad.

Botswana en Zuid-Afrika kan ik je helaas weinig over zeggen aangezien ik daar niet geweest ben. Al denk ik dat Zuid Afrika geen probleem moet zijn, aangezien het volgens mij grotendeels een stuk verder ontwikkeld is dan bv. Malawi.

Succes!

Jilke

1 like

Wow echt super bedankt voor deze uitgebreide uitleg!!!:zon02::zon02:

In Zuid Afrika, kan je overal geld opnemen met je bank of creditkaart. Visa, Mastercard. Ook kan je daar in winkels en restaurants mee pinnen. Benzine en tolwegen wel contact betalen nog heleaas.