Geldzaken in Namibie, Botswana en Zimbabwe

Hallo,
As oktober 2014 gaan we naar Zuid Afrika, Namibie, Botswana en Zimbabwe.
Kan iemand mij vertellen hoe we de geldzaken het beste kunnen aanpakken vwb de laatste 3 genoemde landen.
Pinnen met Maestro en waar?
gebruik van Mastercard en/of Visacard?
Cash in Dollars en/of Euro’s.
Bij Dollars worden kleine coupures aangeraden, in Nederland kan je geen voorkeur meer uitspreken voor welke biljetten je wilt hebben. Iemand een aanrader om aan 'kleinere’biljetten te komen?

Alvast dank

Hallo Martin,

Afgelopen jaar ben ik in Namibië en Botswana geweest. Mastercard werkt lang niet overal en dus zou ik je een Visa Card aanraden. Wat betreft kleine coupures, daar hebben we helemaal geen last van gehad. Als je boodschappen gaat doen of gaat tanken kun je iets kopen en makkelijk met grote coupures betalen, daarna heb je vanzelf wisselgeld. Daarnaast heeft niemand er bij ons ooit om gevraagd.
Pinnen kun je dus het beste doen met je Visa Card en ook al kost dat wat geld om geld op te nemen, wat is dat bedrag nu helemaal op je totale reissom? Niet te vaak pinnen en dan maar wat meer in een keer opnemen is dan misschien het voordeligst en zo hebben wij dat ook gedaan.
Betalen met creditcard kan in iedere grote stad, zowel bij de supermarkt als bij de pomp, ook in Etosha kun je gewoon met plastik betalen en soms zelfs op afgelegen kampen in de Okavango kun je je excursies nog met een kaart via een hele langzame internet verbinding boeken.
Maar waar wij wel achter kwamen is dat je niet bij iedere benzinepomp kunt betalen met credit card. Zo staan er op de Shell wegenkaart van Namibië bijvoorbeeld wel benzinepompen aangegeven. Ten onrechte gingen we er van uit dat die pompen op de kaart dan wel redelijke steden zouden zijn, maar we zijn een keer naar een pomp gereden die op de kaart stond en eenmaal daar aangekomen was er alleen 1 pomp en 1 pompbediende. Alleen cash mogelijk!
Ik zou je dus aanraden om genoeg geld bij je te hebben. Overal kun je in ieder geval met Afrikaanse Randen betalen, maar wij gebruiken verder gewoon de Namibische Dollar en de Botswaanse Pula. In Zambia is dat geloof ik een ander geval, dat geld is geloof ik zo enorm gedevalueerd dat je het lokale geld niet moet gebuiken. Euro’s worden her en der ook aangenomen, maar raad ik je niet aan en ook Amerikaanse Dollars meenemen heeft volgens mij weinig meerwaarde.
Mocht je nog meer vragen hebben: stel ze gerust en veel plezier alsvast met de voorbereidingen!

Groeten,

Bernd

Op de meeste plaatsen kan je met creditkaart betalen, maar het is inderdaad beter om altijd genoeg geld bij je te hebben. In Zuid Afrika kan je gewoon de zuidafrikaanse rand pinnen. Je zou ook Euro’s kunnen meebrengen en ze omwisselen op de luchthaven of bij een bank. Als je genoeg rand hebt kan je deze gewoon overal gebruiken in Namibie. De rand staat 1 op 1 met de namibische dollar. In Namibie aanvaarden ze gewoon de rand, maar in Zuid Afrika aanvaarden ze geen namibische dollar.
In Namibie in de steden kan je gewoon geld afhalen of wisselen (Walvisbay, Swakopmund, Windhoek,…).
Als je van Namibie naar Botswana gaat en je hebt geld over, raad ik je aan om het geld om te wisselen naar Rand. Je kan dat eender waar doen, in elke winkel, hotel, camping. Voor de lokale bevolking maakt het niet uit wat ze hebben in hun kassa. Dus ik zou op tijd beginnen om kleine hoeveelheden om te wisselen.
In Botswana gebruiken ze de Pula in de supermarkten en benzinestations en zo. Maar op elke camping en hotel kan je tevens in Rand, US dollar of Euro betalen. Maar die wisselkoers is niet zo goed. Je kan deze munteenheden ook wisselen naar de pula, zo spaar je alleszins iets uit met een betere wisselkoers. Je vind wisselkantoren in Maun, Gaborone, Francistown, Kasane,… Je betaalt meestal commissie per percentage, dus je kan gerust een klein bedrag wisselen, je gaat er niet meer of minder voor betalen dan voor grotere bedragen (voorbeeld, in Zuid Afrika heb je altijd een vast bedrag + percentage op het bedrag dat je wisselt).
Je wisselkoerst voor Nam dollar is niet zo goed, vandaar dat het beter is dat je in Namibia als je lokale dollars inruilt voor de Rand.

Zimbabwe heeft sinds een aantal jaren geen eigen munteenheid meer. Je kan ze wel aankopen op de toeristenmarkt voor een aantal US dollar. De officiele munteenheid is de US dollar. Als je daar geld pint krijg je enkel en alleen USD. Als je enkel naar VicFalls gaat, dan kan je met zowel US dollar, Euro als Rand betalen. Maar bijvoorbeeld, ze tellen de Euro aan dezelfde prijs als de dollar. Dus voor Zimbabwe is het beter als je US dollars bij hebt. En liefst nog in kleine coupures.
De enige dollars die het land binnenkrijgt zijn de grotere bedragen van de toeristen. De kleine coupures worden dus schaars. Het kan zijn dat er in een supermarkt geen wisselgeld is, je kan dan lollypops krijgen ten bedrage van het wisselgeld. Ook zijn er geen US dollar munten in het land, dus de kleinste coupure is 1 dollar. Een koffie kan bijvoorbeeld 1,5 dollar kosten, als je 2 dollar geeft krijgt je het wisselgeld in munten van de Rand.
Dus moest je de Rand in kleinere bedragen overhebben, je kan die dan gebruiken samen met je dollars in Zimbabwe.

Ik persoonlijk heb enkel een mastercard, en ik heb zelf geen problemen gehad. Maar ik neem meestal genoeg cash mee, dus ik kan mis zijn dat mastercard soms niet werkt. Neem voor de zekerheid zowel mastercard als visa mee.

In Zimbabwe kan je meestal met je creditkaart betalen of geld afhalen, maar de automaten werken niet altijd. Dus reken echt niet alleen op plastiek in dat land. Ook aan de grens kan je je visum beter betalen met US dollar, cash.

Hou er ook rekening mee om de US dollars vanuit Europa mee te nemen. Het is heel moeilijk om aan dollas te komen ginds (behalve in Zimbabwe). Men verkoopt niet graag dollars, en als ze je een “plezier” willen doen om het toch te verkopen zullen ze een bom aan commissie door rekenen.

Ik hoop dat dit je geholpen heeft, indien meer vragen, shoot!

Bernd,

Bedankt voor de info. Wij gaan niet met eigen vervoer maar met een groepsreis. geen last van tanken dus

Moonrise,

Allereerst bedankt voor de info.
Wat bedoel je met ‘Je kan ze wel aankopen op de toeristenmarkt’? Ik spaar munten(en evt. biljetten), kan ik dat daar doen?
Waar kan ik deze ‘markten’ vinden?
Daar waar je gepind hebt(in alle landen), heb je dat met Maeastro card of Mastercard(Creditcard) gedaan?

Alvast bedankt weer

De oude biljetten van de Zimbabwe dollar worden nu verkocht als souvernier. Ze zijn al jaren niets meer waard (maar toen ze in omloop waren, waren ze ook niet echt veel waard). Het hoogste biljet is 100 miljard dollar (11 nullen). Dat was toen gelijk aan 1USD. Dit biljet wordt als souvenier verkocht voor 20 USD ongeveer. Maar de kleinere bedragen daar vragen ze minder voor.
Er is een toeristenmarkt, of souverniermarkt in VicFalls. Deze is vrij groot, je kan ze niet missen. Maar je wordt onmiddellijk op straat aangeklampt met de vraag om de biljetten te kopen. Dus je moet er niet eens voor naar de markt gaan, de verkopers weten jou wel te vinden. Je kan enkel biljetten vinden, er waren toen geen munten.

Ikzelf pin met maestro en betaal met mastercard. Als het pinnen niet lukt, geen paniek, probeer even een andere bank te vinden. In Afrika zijn de automaten nogal grillig. Soms lukt het voor de ene persoon wel om te pinnen, maar de volgende heeft pech en kan niet meer pinnen bij die automaat.

Maar als je een groepsreis maakt, zal je gids je wel wegwijs maken. Mag ik even vragen met welke organisatie je zal gaan? Ga je van Kaapstad naar VicFalls?

Wij starten in Kaapstad en vanaf Victoria Falls gaan we door per bus naar Bulawayo en dan terug naar Pretoria. In totaal 29 dagen.
In Kaapstad en Pretoria zijn we al geweest tijdens een rondreis door Zuid Afrika in 2003.

Groetjes

In Zambia is het gebruiken van USD niet meer toegestaan sinds 2012. Alleen in Kwacha’s
Check: http://www.wanderlust.co.uk/magazine/news/zambia-to-no-longer-accept-us-dollars-africa

Gr. Hans

Hoi Martin,

In Namibie en Botswana kun je uitstekend pinnen. FNB en Barclays werken nagenoeg altijd met een maestro kaart.
In Zimbabwe konden wij afgelopen januari ook gewoon pinnen met een maestro kaart.
Het is geen ramp als je nog geen grote biljetten hebt, zolang je maar zorgt dat je van de verfrommelde biljetten die je in Zimbabwe krijgt als wisselgeld afkomt :).
Alleen dollars meenemen voor Zimbabwe. Geen euro’s meenemen, want de wisselkoersen zijn vaak minder gunstig.

In Botswana kan je uitstekend uit de voeten met een Nederlandse Mastercard. Nog beter dan pinnen, want je hoeft het geld niet eerst te halen voor je het uitgeeft. Meer afgelegen locaties hebben vaak geen creditcard faciliteiten, dus dan moet je wel weer cash hebben

Andries bedankt.

Goed te horen dat het pinnen wel lukt zo hier en daar en je bent eigenlijk pas geweest.

Weet je nog in welke steden je gepind hebt in Botswana en Zimbabwe?
In Botwana zitten we in Okavango en Chobe.
In Zimbabwe doen we de Victoriawatervallen aan en Bulawayo.

Bedankt alvast weer

Ik woon in Maun, dus dat is redelijk pas geleden ;).
In Maun vlakbij de Okavango delta kan je bij de FNB en de Barclays zo geld uit de muur trekken.
In Kasane (bij Chobe) kun je bij de FNB ook pinnen, alleen in het weekend wil hij nog weleens leeg zijn.
In Zimbabwe heb ik in Harare dollars gepind in januari en ik ga ervanuit dat dat bij Vic Falls ook moet lukken. Genoeg banken en pinapparaten daar.

Andries,

Heb een gedeelte van je reizen gelezen, erg avontuurlijk en erg leuk.
Ik weet niet of we in Maun komen, wij naderen de Okavango vanaf de bovenkant. In Kasane kome we wel.
Hoe is het weer nu in Maun?
In Harare komen we niet, wel in Bulawayo.

Vraagje:
Ken jij de Devils Pool in de Victoriawatervallen?
Zo ja, ben jij er geweest en is het de moeite waard? Het lijkt ons erg gaaf.
Aan welke kant ligt dit, wij komen vanuit Zimbabwe.
Bij zo’n vastgestelde reis heb je hier en daar maar beperkt tijd en ik weet niet of we bij de Victoriawatervallen genoeg tijd hebben om alle dingen te doen die we willen. Zoals bv vliegen over de watervallen en raften in de Zambezi.

Hoi Martin,Ik denk dat je wel in Maun komt, de georganiseerde tours stoppen altijd hier om mensen te laten pinnen. Met wie reis je? Het is vandaag 35 graden in Maun en gortdroog en heet. Dat blijft zo tot december ergens.Als je in Harare kan pinnen, kan het vast ook in Bulawayo en Vic Falls. En bij de Vic Falls kan je sowieso je creditcard gebruiken.Wij zijn niet bij de Devil’s Pool geweest, wij waren in Januari bij de Vic Falls. Dan is het hoog water en mag je daar niet heen. Devil’s Pool is in Zambia. Kwestie van de brug overlopen en betalen. Let op, als je dit van plan bent, koop dan een double entry visum voor Zimbabwe aan de grens. Scheelt veel wachten en wat dollars.

Wij reizen met Koning Aap.
Prettig jouw informatie uit 1e hand.
Wat bedoel je precies met double entry visum Zimbabwe? Omdat je 2x Zimbabwe binnenkomt(de 2e keer vanuit Zambia). Het is niet een visum dat zoveel dagen geldig is zodat je vaker kan binnen reizen? Ik neem het tzt ook wel op met de reisleiding, het hangt ook af van de tijd die we hebben daar.
Het gaat kriebelen nu, nog maar 2 weken.