Geld Botswana

Hallo allemaal,

Kan iemand ons helpen?
Wij gaan komende zondag voor een maand vertrekken naar Namibië, Botswana en Zimbabwe.
Nu lezen we overal dat we in Namibië prima aan geld kunnen komen maar in Botswana en Zimbabwe is dit blijkbaar veel moeilijker.
Heeft iemand ervaring? Kan er gemakkelijk worden gepind of moeten we contant geld meenemen?
En is het dan handiger om dollars of euro’s mee te nemen?

Alvast bedankt!

Dag Marloes,
Jij /jullie hebben een prachtige vakantiebestemming gekozen. Ik heb veel ervaring in deze landen plus nog een paar buurlanden (meer dan 10 reizen). Geld pinnen is in alle 3 landen, Namibië, Botswana en Zimbabwe een groot probleem. Het kan alleen bij de automaat met een plaatselijke pinpas van de plaatselijke bank. Daarvoor heb daar een bankrekening nodig. Soms kan je pinnen met je creditcard, hier zijn wel pittige kosten aan verbonden. Bij de bank geld opnemen met je creditcard kan meestal wel( kost ook iets), let op ze hebben beperkte openingstijden. Het beste is dollars meenemen en ter plaatse wisselen, bij de bank of een officieel wisselkantoor. Sommige winkels accepteren wel dollars als betaalmiddel. Kijk vooral in Zimbabwe uit dat je niet teveel wisselt, de koers veranderd continu. Verder zorg ervoor dat je altijd voldoende water hebt en eten voor een paar dagen. Ik wens jullie veel reisplezier. Geniet van de natuur, cultuur en de gastvrije en vriendelijke mensen. Met vriendelijke groet, Barbara

Hallo Marloes,

Allereerst een vraagje, vliegen jullie via Zuid Afrika of rechtstreeks naar Namibia?

Namibia: je kan geld van de ATM afhalen. Let wel, als je Namibian dollars hebt, die kan je enkel in Namibia gebruiken en kan je moeilijk wisselen in Botswana. Wat je kan doen in Namibia als je nog cash geld moest overhebben is eender waar vragen om deze te wisselen naar Zuid Afrikaanse Rand (ZAR). In Namibie wordt ZAR en NAM dollar door mekaar gebruikt. Het voordeel van ZAR is dat je deze in de buurlanden kan gebruiken als betaalmiddel (in Zimbabwe) of om te wisselen naar Botswana Pula (in Botswana). Dus probeer in Namibia zo veel mogelijk wisselgeld te krijgen in ZAR. Ik ga vaak gewoon een supermarkt in en vraag als ze alles kunnen wisselen naar ZAR, voor hun maakt dat niets uit, dus ze doen dat met plezier.

Botswana: Je kan geld afhalen van de ATM (in de grotere steden zoals Maun), je hebt geen lokale pinpas nodig. Maar dit werkt niet altijd. Je kan problemen hebben om te pinnen. Ik zou cash geld meenemen en deze wisselen in een lokaal wisselkantoor. In de meeste plaatsen kan je gewoon met creditkaart betalen. En campings en hotels accepteren vaak gewoon buitenlandse munten zoals dollars en Euros, maar niet altijd aan een goede wisselkoers. De activiteiten kan je met creditkaart betalen. Ik zou alleen wat lokale Pula houden voor als je onderweg in een lokaal winkeltje iets wil kopen. Dus neem wat reserve mee, maar niet te veel. Al bij al, zou ik in Botswana zorgen dat je genoeg buitenlandse munt hebt om lokaal te wisselen en niet om geld af te halen. Omdat je niet veel nodig hebt in Pula, heb je vaker hogere kosten om geld af te halen, dan om te wisselen.

Zimbabwe: Ik weet niet hoe ver in Zimbabwe je gaat reizen of enkel in VicFalls blijft. De ATM’s in Zim geven enkel en alleen US dollars. Er is geen lokale munt meer, dus je hoeft niets te wisselen naar lokale munt. De officiele munt is USD. Je kan overal wel met Euro, USD of zelfs ZAR betalen, soms zelfs Pula (even navragen ter plaatse). De ATM in VicFalls werken gewoon, maar soms kan het problemen geven. Ik zou altijd zorgen dat je geld afhaalt tijdens de openingsuren van de bank. Als je een probleem hebt kan je gewoon binnenlopen en zullen ze je wel helpen om aan USD te komen. Best is om USD van thuis uit mee te nemen. Op de meeste plaatsen kan je gewoon met creditkaart betalen. Zeker en vast je hotel en al je activiteiten betaal je best met creditkaart. Je USD kan je gebruiken aan de grens of in de supermarkt of souvenirmarkt.
De vroegere lokale munt van Zimbabwe kan je kopen als souvenir :wink:

En voor de rest, veel plezier :slight_smile:

In Botswana hebben wij gewoon altijd geld afgehaald aan de ATM, in Palapye, Maun, Kasane, Lethlakane,… In de supermarkt en bij de tankstations betaalden wij gewoon met onze maestro. Wij hebben nooit kosten om geld af te halen of om te betalen in winkels. (maestrokaart van argenta) Het hangt ervan af welke bank je hebt of je kosten betaald of niet, informeer bij je bank! Wij hebben nooit geld gewisseld, we hadden wel wat dollars bij voor de Vic Falls.

Het antwoord van Kalahari is de grootst mogelijke onzin. In Namibië en Botswana kun je bij elke geldautomaat geld opnemen met een Nederlandse pinpas. Ik ben er dit jaar, in 2017 nog geweest. In Zimbabwe heb ik er geen ervaring mee. Elke plaats van enige betekenis heeft wel een ATM. Vaak staan er ook ATM’s in supermarkten en tankstations. Het is wel zo dat de grotere plaatsen ver uit elkaar liggen. Veel tankstations accepteren credit cards, maar lang niet allemaal. In hotels is de credit card vrij algemeen geaccepteerd. Nooit geweigerd. Het is dus voor brandstof wel handig contant geld bij je te hebben, maar daar is via de ATM makkelijk aan te komen. Het is ons wel een keer in Namibië overkomen dat de ATM alleen kleine bedragen per keer uitkeerde. Dan moet je dus een paar keer pinnen voor je het equivalent van 200 euro bij elkaar hebt.