Ik ga een reis maken binnenkort door zuid Afrika. Nu is mijn vraag waar ik op moet letten als ik alvast in Nederland geld op wilt nemen. En zo niet, hoeveel geld zal ik daar dan op kunnen nemen? Zodat ik het goedkoopst uitkomt.
Verder is mijn vraag, want ik heb er echt geen verstand van. Mijn vraag als je daar geld opneemt uit automaat, hoe zit het dan met de koers? Betaal je altijd de zelfde koers? Of verandert dat ook gedurende de weken?
Als je wilt kan je geld bestellen, maar makkelijk is gewoon pinnen in Zuid Afrika. Op het vliegveld zijn ook pin automaten. In elk winkelcentrum ( mall) zijn pinautomaten en ook bij benzine stations.
de koers verschilt iedere dag natuurlijk en dan wordt de koers gehanteerd van die dag dat je geld pint en dan ook nog de kosten die je bank rekent per keer.
Zet wel de pinpas of het buitenland en vertel je bank dat je naad Zuid Afrika gaat, zodat ze je pinpas en je kredietkaart niet blokkeren als je hem gebruikt. Wil nog wel eens gebeuren. Heb dat zelf ook al gehad en is lastig dan.
je kan overal betalen ook met de krediet kaart. Maar gewoon geld altijd handig, natuurlijk.
Hallo, maar waar moet ik opletten als ik hier geld wilt bestellen alvast? Misschien het beste bij een GWK kantoor? Omdat dat ook van koersen afhangt.
En is het dan verstandig om in zuid Afrika dan veel geld te pinnen per keer, kwa kosten? Of gewoon net zo als in nederland, overal betalen met pinpas ook al gaat het om hele kleine bedragen?
Eigenlijk moet je nergens op letten. Je kan gewoon geld bestellen bij elke bank. De wisselkoers blijft overal gelijk, maar iedere bank telt andere commissies. Dus het aantal rand dat je zal krijgen kan verschillen per bank.
Het is een beetje goedkoper om geld te wisselen in Zuid Afrika zelf. Je kan dat gewoon op de luchthaven doen.
Hoeveel commissie je in Zuid Afrika zelf betaalt ligt aan je bankkaart of pinpas. Je kan dat even bij je bank navragen hoeveel je zal moeten betalen (onafhankelijk van de wisselkoers, die dagelijks wijzigt). Als er een vast bedrag wordt gerekend, kan je best een grotere hoeveelheid opnemen dan als er alleen een percentage wordt berekend. Maar ook, het ligt eraan hoeveel cash geld je bij je wil hebben.
In Zuid Afrika kan je op veel plaatsen met creditkaart betalen. Maar zeker altijd cash geld bij je hebben, voor het geld er geen betaalmogelijkheden per kaart zijn.
je hoeft nergens. op te letten, want je moet gewoon geld pinnen in ZA, goedkoopste manier, betere koers dan in NL al Randen . En altijd de Max. Want dat is qua kosten het beste.
kopen en meenemen.
je kan geld bestellen bij je eigen bank of bij net GWK, maak niet uit. Kosten heb je bij beide banken.
Gewoon daar pinnen met je bankpas, vaak staan er ATM’s van verschillende banken vlak
bij elkaar, en kun je gelijk zien of er er commissie betaald moet worden!
Zodoende is het ook onnodig om met grote bedragen te rond te sjouwen en
in ieder dorp of winkelcentrum vind je wel mogelijkheden om te pinnen, vaak ook
in supermarkten als Pick&Pay en Spar staan er ATM’s
Ik ga eenmalig 600 ZAR meenemen zo`n 50 euro, daarna daar idd overal pinnen maar kan maar eenmaal per dag, max 200 euro, kosten per opname ongeveer 2 euro per keer volgens mijn bank.
Zoals Moonrise al schreef, kan je op veel plaatsen met kredietkaart betalen.
Wij betalen bijna overal met onze kredietkaart: winkels (zelfs kleinere bedragen), restaurants, ook de meeste benzinestations aanvaarden deze tegenwoordig. Die bedragen komen (tenminste in België) niet in aanmerking voor het dagelijkse bedrag dat men aan cash geld kan opnemen, enkel voor de maandelijkse gebruikslimiet van de kredietkaart.