Over een paar maandjes ga ik met mijn vriendin een rondreis door Zuid-Afrika maken. Nu is mijn vraag niet hoe of waar ik geld kan wisselen, maar misschien kunnen we elkaar van dienst zijn.
Als jullie nog wat Zuid-Afrikaanse Rand over hebben, kan ik deze misschien overnemen. Scheelt ons beide een x percentage aan commissie. Het hoeft niet veel te zijn, maar het is toch handig alvast wat op zak te hebben bij aankomst.
Stuur me maar een bericht als jullie nog wat over hebben.
Niks wisselen, gewoon pinnen met je bankpasje, bij iedere bank of ATM
probeer wel even verschillende ATM s indien mogelijk, bij sommige betaal je commissie,
en bij andere niet!
Gewoon proberen en anders afbreken, en een andere proberen!
Bij aankomst in Johannesburg kun je gelijk in de hal pinnen en ik dacht in Kaapstad ook!
Overal betaal je commissie en de koers is erg ongunstig. Pinnen is de beste manier om ZAR,s te krijgen. Epmaar je kan overal met je pinpas en creditkaart betalen.
Maar wat ik bedoelde: met dezelfde pinpas moest ik afgelopen jaar in Peru bij de ene bank wel en bij een bank van een andere maatschappij geen commissie betalen. Dat lag dus niet aan de ING, maar de bank waar ik pinde.
En in Thailand was bij elke pinbeurt commissie verschuldigd, bij elke maatschappij.
Thatch bedoelt dat de wisselkoers iets ongunstiger is dan de marktwaarde en dat wordt "commissie"genoemd. Jij bedoelt dat je pint en er dan nog een paar euro / ZAR extra moet betalen naast de “ongunstige” wisselkoers. En dat laatste is bij mij niet gebeurd.
Wij moesten in Argentinie ook voor iedere pintransactie naast de wisselkoers 7 peso extra betalen aan de locale bank (naast de eur 2,75 van de ABN Amro per transactie waar we het hier dus niet over hebben). Nogmaals, dit is bij mij in ZA NIET gebeurd.
Nee je neemt met je PINpas een bedrag zeg ZAR 2000 op, Dan krijg je ZAR 2000. Geen kosten van de banken in ZA dus.
wel als je opneemt met je kreditkaart dan betaald je wel meer kosten. En de koers met je pinpas is het gunstigste als je geld opneemt bij de pinautomaat. En nee de koers is bij elke bank hetzelfde.
Nedbank, FNB, Standaard bank, Absa, zijn de grootste banken in ZA.
bij de pinautomaat, doe ke kaart erin, kies voor language English, tik je pincode in. Kies voor Cheque, toets het bedrag. Neem het geld en de kaart uit.
Nee als je geld gaat omwisselen bij een kantoor en niet elke bank doet dit trouwens, dan is de 1 de wisselkoers ongunstig en 2 je betaald veel extra kosten c.q. Commissie.
bij de pinautomaat betaald je alleen de kosten van jouw eigen bank! En de koers is veel beter, normaal dus.
Niet helemaal waar Annemieke, sommige pinautomaten geven wel degelijk aan dat je commissie moet betalen
maar meestal staan er meerdere, dus dan breek je af en neem een andere!
En Sabbie , bij de RABO geen transactie kosten met je gewone pinpas!
Nog even voor de mensen die het niet weten, neem wel een creditcard op naam van diegene
die de autohuur op zijn naam heeft, zonder creditcard = geen auto!!
Maar die heb je om te pinnen verder helemaal niet meer nodig, mits je limiet hoog genoeg staat natuurlijk!