Binnen 4 weken doen we een rondreis in Z-A.
We hadden geDacht om toch al wat euro’s hier in Belgie om te wisselen in Zuid-Afrikaanse randen.
Nu lees ik op de forum dat we ze beter bij aankomst uit de muur halen?
Iemand tips voor ons?
De kosten bij geld trekken in Zuid-Afrika met bankpas of creditcard liggen normaliter lager dan bij het vooraf wisselen van contant geld in Nederland.
Meer concrete informatie lees je o.m. hier.
Inderdaad gewoon hier randen pinnen. maar vertel je bank dat je je pinpas en je creditkaart gaat gebruiken in Zuid adrika.
je kan hier veel zaken met je creditkaart betalen ook.
Vermits je blijkbaar in België woont, weet je wellicht dat de Maestro-kaarten (Bancontact) tegenwoordig enkel nog binnen de EU-zone geldig zijn. Wij vragen altijd aan onze bank om voor de tijdsduur van onze reis onze Maestro te activeren, zodat we die bovenop de kredietkaart kunnen gebruiken. Geld afhalen met Maestro is altijd goedkoper als met een kredietkaart, met dewelke men per verrichting nog eens een extra bedrag betaalt. Enig eventueel nadeel: het wordt onmiddellijk van de zichtrekening afgetrokken.
We laten ook de gebruikslimiet van onze kredietkaart verhogen, “just in case” voor de duur van de vakantie.
Wij proberen trouwens meestal (vooral in het begin van de reis) het maximum toegelaten bedrag af te halen (dikwijls is dat 5000 Rand maar buiten de grote steden kan dat minder zijn). Als je 5000 intikt en het bedrag te hoog zou zijn, vertelt de ATM jou welk het maximumbedrag dan wèl is.
Tegenwoordig heeft men minder cash nodig dan enkele jaren geleden, vermits men nu aan praktisch alle naftstations met Maestro of kredietkaart kan betalen, terwijl dat vroeger cash diende te gebeuren. Grootwarenhuizen, drank- of andere winkels, restaurants… overal kan met met de kaart betalen. Vaak vraagt men buiten de pin-code ook nog een handtekening.
Geld in België omwissel zou ik dus zeker niet doen.
Bedankt voor de goede tips,We zullen zeker eens naar onze bank gaan voor onze Maestro te laten activeren.
En van zodra we op Zuid-Afrikaanse bodem landen halen we dan onze randjes uit de muur.
Ik had echter nog een vraag,mss kan je me helpen.
Ik heb reeds online tickets gekocht om met de kabellift op de Tafelberg te gaan en een soort all-inn ticket citysightseeing te doen in Kaapstad.
We zijn van plan Robbeneiland te bezoeken die tickets zijn ook online te boeken,maar ik heb dit nog niet gedaan.
Ik lees op forums dat die boten rap vol zitten.
We hadden gedacht bij aankomst in Kaapstad die tickets aan te kopen voor de 2de of 3de dag vermits we toch 3 dagen in Kaapstad verblijven.
Of is het toch beter die reeds nu al te kopen online?
Ik heb na vele ZA-reizen nog nooit Robbeneiland bezocht en dat staat ook nog steeds niet op mijn persoonlijke verlanglijstje. Het neemt ook heel wat kostbare tijd in beslag! Als je er naartoe wil, kan je tickets best online bestellen. Jouw exacte data ken ik niet maar denk er ook aan dat er tijdens jouw reis wellicht ook heel wat feestdagen vallen; zie http://www.safarinow.com/cms/south-africa-public-school-holidays/irie.aspx