Afrikaans Rand meenemen, Euro's om om te wisselen of uit de muur halen?

Beste reizigers,

Wij zagen op de evolutie van de Rand ten opzichte van de Euro dat het momenteel gunstige tijden. In elk geval hadden we al langer gepland om naar Zuid Afrika te gaan eind aug-september. Graag hadden wij van jullie geweten of het goed is om hier Afrikaanse Rand mee te nemen (de wisselkoers staat bij de banken wel wat lager dan wat we lezen op internet) of via een wisselkantoor ginder onze Euro’s wisselen of telkens opnieuw geld uit de muur halen (met weliswaar een transactiekost dat betaald moet worden).

In Marokke hebben we een aantal jaren geleden gemerkt dat de wisselkoers bij wisselkantoren gunstiger is dan de banken in België. Vandaar dat we graag jullie mening hadden geweten over de situatie in Zuid-Afrika.

Bedankt alvast!

Mvg,
Anke

Hi Anke,

Geen rands kopen in NL /BE. En zeker geen Euro,s omwisselen hier in ZA. De koers is dan zeer ongunstig en er komen heel veel kosten bij. het goedkoopste is gewoon echt " uit de muur" !

Hallo Anke,

Als wij in ZA zijn, halen wij telkens het maximumbedrag uit de muur (gemiddeld is dat 3000 ZAR, soms ook meer of minder - het laatste vooral in afgelegen gebieden). We tikken 5000 ZAR in en als dat niet lukt, zal de ATM dan zelf wel opgeven hoeveel het maximumbedrag is. Vermits de banken hier in België een vaste kost per transactie aanrekenen, kan je dus beter 1 x 3000 ZAR afhalen dan 3 x 1000.

In restaurants, grootwarenhuizen en heel wat andere plaatsen betalen wij gewoon de rekening met de kredietkaart. Voor deze uitgaven heb je dan al geen cash geld meer nodig. Maestro is meestal ook mogelijk, maar daarvoor moeten jullie bij de bank eerst de nodige “vrijschakeling” aanvragen (opgelet: niet bij alle banken mogelijk!)

Groetjes,
Toetske

Geen rands kopen hier; in ZA zijn veel pinautomaten en het is gunstiger om daar ter plekke te pinnen.
Veel plezier!

Los van de koers; wij hebben vanuit Nederland Randen meegenomen en dat is me prima bevallen. Vanaf Johannesburg reden we meteen de snelweg op en moet je kontant de tol betalen. Waar we met cc konden betalen deden we dat, wanneer het niet kon betaalden we kontant. Heerlijk, we hebben niet één keer in de rij hoeven staan om te pinnen.

gewoon uit de muur, geen gedoe met euros wisselen!

ach je kan overal pinnen, bij elke benzine station, dus je hoeft echt niet in een rij te gaan staan. dan.

Dag allen,

Bedankt voor jullie reactie. Gezien jullie eensgezindheid weten we genoeg :slight_smile:

Groetjes,
Anke

Hallo,

Ik ben het met Toetske eens. Gewoon het maximale bedrag geld pinnen in Zuid Afrika, dus zeker geen geld wisselen. Ik kan zelf met mijn Rabobankpas ZAR 4000,- pinnen bij zowel Standard Bank als Nedbank.

Beste,

Het kan allebei. Geld meenemen vanuit Nederland is eenvoudig te bestellen bij de bank zodat je dat niet op Schilhol hoeft te doen. Daarnaast kun je overal in Zuid-Afrika pinnen met Nederlanse pinpassen, wel is een credit card aan te raden voor het geval dit niet lukt, of er niet met een pinpas betaald kan worden.

Check altijd voor een vakantie naar het verre buitenland bij jouw bank of je jouw bankpasje moet vrijschakelen. Vrijschakelen bankpasje om in verre buitenland te pinnen | Financieel: Geld

Mijn advies is om allereerst je pinpas om te zetten voor wereldgebruik. Ook tegenwaarde van het maximale bedrag wat je in Nederland uit de ATM kunt halen instellen.Zodoende kun je in Zuid-Afrika ook het maximale in één keer pinnen. Scheelt je iedere keer opnamekosten. Je pint immers buiten de Eurozone. Op dit moment is het gunstig om de ING pas te gebruiken. Ook zoveel mogelijk met de creditcard betalen. Deze wordt bijna overal in Zuid-Afrika geaccepteerd. Wanneer je Euro’s cash meeneemt betaal je schoffertig veel provisie. Dit geldt overigens ook in Nederland. Overal in Zuid-Afrika zijn er ATM’s te vinden. Dus uitsluitend pinnen e.o. creditcard gebruiken. Scheelt je veel (irritatie) commissie.