Budget NL - Kaapstad

Met het oog op de toekomst (en in het kader van ‘je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de voorbereiding’) ben ik benieuwd of iemand concrete informatie kan geven over de kosten die gemoeid gaan met een overland trip van Nederland naar Zuid-Afrika. Dus: inclusief auto (Toyota lC), brandstof, tickets, visa, verzekeringen, eten, evt. overnachtingen, extra’s etc.).

Hoe de trip er precies uit zou moeten gaan zien, weet ik nog niet. Vermoedelijk in ieder geval voor 6-12 maanden, via de westzijde omlaag, midden doorsteken naar het oosten, en dan richting Kaapstad).

Wie zou zijn/haar budget of gemaakte kosten met mij willen delen? Alvast veel dank!

Hallo Anacondor,
Ik ben nieuw hier maar kan je wel al een deel antwoord geven. Ik ben met mijn vriendin onderweg door Afrika en zal in December kaapstad bereiken. Wij zijn via de oostkant gegaan. Bij mijn weten kun je niet midden doorsteken, dus zul je moeten kiezen voor de oost- of westroute. Wij zijn onderweg in een Landcruiser (what else). Ik heb de uitgaven niet bijgehouden. Wat behoorlijk kan schelen is een grote extra dieseltank, want de brandstofprijzen kunnen enorm varieren. Wij kunnen totaal 300 liter tanken en hebben daardoor in sommige dure landen helemaal niet of weinig getankt. Mijn auto heeft met expeditie-uitrusting plm 20000 euro gekost. Visa zijn soms nodig en kosten dan meestal zo’n 50 dollar. Je moet een carnet de passage hebben en die regel je bij de Duitse ANWB bij ,de ADAC. Je moet dan een borg storten voor je auto. Die kan wel 5000 to 10000 euro zijn, afhankelijk van de waarde van je auto. Vraag maar als je meer wil weten.
Op mijn site www.imaginature.nl kun je de route en veel foto’s bekijken.

Beste Andre,

Wat een prachtige foto’s heb je op je site staan. En wat een bevoorrechte positie om zoveel tijd in al die schitterende landen en al die natuurpracht te kunnen doorbrengen! Ik begrijp dat je Afrika in diverse etappes aflegt.

Het is natuurlijk lastig om precieze kosten te begroten, omdat dit voor ieder persoon weer anders zal zijn en afhankelijk is van wat je precies wil doen. Waar het mij met name om gaat is dat ik vantevoren een goede inschatting kan maken van wat me te wachten zou kunnen staan op financieel gebied. Ik kan me zo voorstellen dat je voor een maand of 9, exclusief auto, maar voor de rest inclusief alles, rond de EUR 18.000 kwijt bent (dus inclusief carnet, visa, verzekeringen, tickets etc etc etc).

Heb jij overigens je Landcruiser laten verbouwen/zelf verbouwd zodat je er ook in of op kunt slapen etc.? Of heb je de behoorlijk uitgeruste tropical edition aangeschaft? Verder vraag ik me af of het beter is om een redelijk nieuwe auto (weinig km’s) te kopen of dat het evengoed mogelijk is om een wat oudere (>12 jaar) met veel km’s op de teller (>200.000) te kopen.

In elk geval wens ik je heel veel plezier op je verder trip(s) in Afrika!

Klopt, ik doe de trip in gedeeltes en in Oktober gaan we voor de 6e fase, van Lilongwe naar Kaapstad. We doen twee keer 7 weken per jaar en zijn dus al drie jaar bezig. Het is voor ons de mooiste vorm. De Landcruiser heb ik zelf omgebouwd. Ik heb een uitvoering met verhoogd dak (grijs kenteken) en heb daar zelf een safaridak van gemaakt. Dus zelf safari rijden en om en om op het dak zitten beessies kijken (of stilstaan en samen op dak) Wij slapen in de auto en ook dan met het dak open. Goede ontluchting dus en nog even sterren kijken voor het slapen. Verder bullbar met lier (niet noodzakelijk) extra dieseltank 200 ltr, koelkast, standkachel.(het is 's nachts koud op 4000 meter in Ethiopie of in januari in Libie. De tropical edition heeft overigens helemaal geen uitrusting hoor. Het is gewoon de Landcruiser die aan tropische gebieden geleverd wordt. Het verschil is dat ie airco heeft en 12 volt ipv 24 en tweede tank van 80 liter.
Ik zou je graag willen helpen met specifieke antwoorden maar dat is bijna onmogelijk. Is het genoemde bedrag voor twee personen? Ga je alleen heen en verkoop je de auto en vlieg je terug?? Ga je veel de parken in. Kenya is bv duur, maar Tanzania is echt een aanslag op je budget. Met twee personen in eigen jeep in een park + kamperen kost 200 dollar per dag. Wij voelden ons echt bedonderd. Zambia is beter. South-Luangwa is een van de mooiste parken van Afrika en kost minder dan de helft.
Moet je een oudere of nieuwere auto kopen. Statistisch gezien lijkt me een nieuwere minder kans op pech geven maar in de praktijk kan een oudje het prima doen. 200000 op de teller lacht de gemiddelde Landcruiser om. Mijn was 8 jaar oud toen ik hem in 2001 kocht. Ik heb niet een keer pech gehad op de hele trip. Doe wel regelmatig onderhoud. Je moet heel vaak olie verversen bv. om de 5000 km. De diesel bevat veel zwavel in Afrika en dat sloopt je motor op den duur.
zie de auto onder ‘thema’ 4WD in sahara en 4WD east Africa op mijn site
groet Andre

BTW, ik neem aan dat je geboeid naar The long way down kijkt (of keek) op National Geographic Channel?
Andre

Heerlijk om ieder jaar er zo lang tussenuit te kunnen. Lijkt me prima om tijdens zo’n lange reis ook eens rustig over iets permanenters na te kunnen gaan denken…

Wat goed dat jij zelf aan je auto hebt zitten knutselen. Dat zijn dingen die aan mij bepaald niet zijn toevertrouwd, helaas. Gelukkig zijn er wel genoeg specialisten die de auto natuurlijk precies op maat kunnen maken (als je maar betaalt…). Als jullie in de auto slapen, heb je dan nog wel genoeg ruimte over voor alle overige spullen? Klinkt namelijk beter dan slapen in een daktent, maar dat kan ook illusie zijn.

Wat betreft het genoemde bedrag: dat bedoelde ik pp, maar ik begrijp dat eea afhankelijk is van hoe lang je gaat, hoeveel je rijdt, hoeveel je wil zien, welke mate van luxe je wilt etc. Het zijn om dit moment nog louter toekomstplannen (het zal immers nog zeker zo’n 3 jaar duren voordat eea zou gaan gebeuren). Wie weet wil ik in Kaapstad eindigen, wie weet wil ik ook nog wel terugrijden, of ergens tussenin blijven hangen.

Goed om te weten van de kosten van de parken en de diesel trouwens. Dat wordt dus een beetje cherry picking hier en daar.

Heftige 4WD-foto’s overigens op je website; en een hoop wagens bij elkaar…?!

Het is goed om een lange voorbereidingstijd te nemen. Bij mij was dat 4 en een half jaar. Eerst een trip naar IJsland gedaan om te leren rijden in zo’n ding in een veilig(en wondermooi) land. Toen een trip naar de woestijn van Libie met de Landcruiserclub, ook weer om te leren duinen te rijden. Toen ook weer met anderen de grote reis begonnen tot aan Kenia. Toen alleen verder.
Wij hebben heel weinig spullen en genoeg ruimte om te slapen. Andere overlanders die wij tegenkomen vragen ons altijd waar onze spullen zijn als ze in onze auto kijken. De meesten hebben zelf gewoon veel te veel mee.
Slapen in de auto is het beste. Het is veiliger want bij ons kun je van buiten niet eens zien dat er iemand binnen slaapt. Een daktent lijkt heel romantisch en praktisch. NOT. Bij slecht weer moeten de meesten dan toch in de auto slapen. Bovendien is wildkamperen minder aantrekkelijk. En daktenten zijn zwaar en dat beinvloedt de rijeigenschappen.
Nogmaals, in het midden van west naar oost kruisen kun je vergeten. Ik ken niemand die dat doet. Je moet dan door Congo. Dat land is bijna onbegaanbaar en gevaarlijk. Ik heb die route wel vaker in planningen gezien. Ik lees graag de verslagen als iemand dat lukt. Verder kan ik je aanraden eens op het forum van Horizons Unlimited te kijken. Een schat aan info daar.

Andre