Door verhalen van vrienden willen met mijn vriend en ik (beide 28) graag naar Zuid-Afrika afreizen. Dit willen we graag low-budget doen. Nou snap ik dat het in Zuid-Afrika niet zo goedkoop is als in Azië, maar ik vind het lastig om een beeld te krijgen van de kosten daar.
We willen van bijvoorbeeld Kaapstad reizen over de zuidkust richting Pretoria. Hierbij zoveel mogelijk hotspots zien zonder dat we het idee hebben dat we alleen maar aan het racen zijn. Ik heb de optie gezien van de Baz bus, maar mijn voorkeur gaat uit naar eigen vervoer. Ik heb een retourtje gevonden van Amsetrdam naar Kaapstad voor 460 euro met Swiss Airlines (drie weken reizen in november). Ik ben me er nu van bewust dat we dan ook nog terug naar kaapstad moeten en vraag me af of het niet makkelijker en goedkoper is om vanuit Pretoria terug te reizen naar bijvoorbeeld Amsterdam. Ik heb gezocht op binnenlandse vluchten, maar krijg hierbij elke keer een error.
Ik vind het het leuk om in hostels te overnachten waarbij we een private room met bijvoorbeeld een badkamer hebben. Echter, kunnen we daar ook parkeren of is dit vaak een probleem in Afrika?
Daarnaast wat zijn de gemiddelde kosten voor hostels? Is het eten duur in Zuid-Afrika? En daarnaast de excursies en autohuur?
Mijn vraag is dus eigenlijk: Wat moet ik ongeveer aan dagkosten rekenen als we reizen, slapen, eten en nog de leuke dingen willen doen (is breed, maar jullie weten als geen ander wat de things to do zijn in Zuid-Afrika). We hebben ongeveer een budget van 2000 euro per persoon. Hier kunnen we iets van afwijken, maar niet te veel.
Ik hoop dat het mogelijk is, maar mocht dit budget te weinig zijn dan moet ik op zoek naar een andere vakantiebestemming.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een overzicht van kosten die bijvoorbeeld jullie hebben gemaakt. Wij hoeven niet perse luxe, maar willen wel graag (redelijk) schoon slapen en geen voedselvergiftiging oplopen :).
Als je in 22 dagen van Kaapstad naar Johannesburg wilt en dan ook nog terug, zul je of een binnenlandse vlucht Port Elizabeth - Durban moeten nemen, of je hebt het gevoel dat je aan het racen bent. Wij hebben vorig jaar 28 dagen gehad voor de reis Johannesburg - Kaapstad en hadden alsnog het gevoel dat we aan het racen waren.
Voor wat betreft de kosten. Een auto kun je al huren voor 550 euro voor 28 dagen. En dan zijn alle kosten zoals one way fee, extra bestuurder, ongelimiteerd aantal kilometers, verzekeringen, enz. inbegrepen. Voor 21 dagen zal het dus nog goedkoper zijn.
Zelf hebben wij enkel in hostels geslapen. Parkeren was geen enkel probleem, elk hostel had zijn eigen prive parkeerplaats. kosten varieerden van 125 tot 250 rand (12.50 tot 25.00 euro) pp voor een private. In de goedkoopste had je wel gedeelde badkamer.
Wanneer je safari’s wilt gaan doen ben je wel een stuk duurder uit
Binnenlandse vluchten zijn er wel zeker. Denk aan vliegmaatschappijen zoals Mango, Kulula, SAA (Express). Moet te googlen zijn. Als je op tijd kunt boeken, zijn dat meestal de kosten niet.
Benzine staat nu op iets van R11 per liter, goedkoop / klein autootje huren is prima te doen. Wij hebben goede ervaringen met www.sunnycars.nl
Hostels weet ik niet veel van maar al reis je dan niet met de Baz Bus, er is wel een heel leuk boekje met alle hostels langs de route van de Baz Bus. Dit boekje heet ‘Coast to Coast’ en hier staan leuke tips in. Ook trouwens over activiteiten en excursies die vanuit deze hostels te boeken zijn. Je kunt dit boekje aanvragen via www.coastingafrica.com
Mocht je in de hostels meerdere mensen ontmoeten die dezelfde excursies willen doen, kun je altijd kijken of je groepskorting kunt bedingen.
Eten is niet super duur maar ik moet zeggen dat het prijspeil de afgelopen tijd (met name in supermarkten) wel redelijk omhoog gaat. Maar op zich kom je met de euro’s een heel eind.
Parkeren bij hostels is inderdaad geen enkel probleem. Elk hostel heeft daar wel plek voor. Over voedselvergiftiging zou ik me niet zo snel zorgen maken, tenzij je in hele shabby plekken gaat eten :dag:
Veel plezier bij de voorbereidingen!
Groetjes,
Natascha | www.zazoetravel.com
Bedankt allemaal voor de reacties! Hier kan ik iets mee! Ik ga het boekje bestellen en daarnaast ook maar de lonely Planet ! Super bedankt! Mocht ik nog vragen hebben dan horen jullie van me!