Kosten en mogelijkheden rondom backpacken z afrika

Goededag allemaal,
Ik en mijn vriendin maken een wereldreis naar 7 maanden azie zijn we ons aan het orienteren voor een ander continent. Z afrika/ afrika in general is nu onze eerste keuze om naar toe te gaan maar we weten nog niet of dit in ons budget plaatje past. Het ziet er naar uit dat in afrika, z afrika een makkelijker en goedkoper backpack land is dan bv east afrika. ( of slaan we hier de plank volledig mis?)
In iedergeval ik lees op sites dat je kan rondkomen op een budget van 25 30 dollar per persoon per dag. Maar dan lees ik weer over “goedkope” hostels die 40 dollar voor een dubbel room vragen die bedragen matchen dus niet.
Ik ben niet op zoek naar luxe, hoe duur is overnachten in z afrika? Wat
Voor daily budget kan je rondkomen? Is het mogelijk om rond te reizen zonder auto?

Als iemand een auto te koop heeft zijn we ook geinteresseerd.
Alvast bedankt voor de reacties.
Ps overige tips zijn ook welkom!!

Groetjes
Ben en milou

Je kan hier met de Baz reizen. En de hostel daarbij gebruiken, is zeker niet duur. kijk even op de site www.bazbus.com**. de enige manier om zonder auto rond te reizen.

uit eten is hier zeker niet duur. gemiddels voor 2 personen E 20,- voor een warme maaltijd en drinken.
**

25-30pp dollar is mogelijk als je het echt basic houd. Voor dat geld heb je een klein beetje vervoer, vaker een dorm dan een privekamer en je moet je eigen eten koken. Entreegelden ga je niet redden op dit budget.

Ik heb in Zuid-Afrika ook meestal in een dorm overnacht omdat een eigen kamer gewoon te duur was. Een dormbed kostte soms als een kleine 20 euro. Kijk maar eens op hostelworld naar de prijzen.

Na Azië zal Zuid-Afrika waarschijnlijk tegenvallen qua prijs: voor het bedrag waarvoor je in Azië een ruime schone kamer met eigen faciliteiten en AC hebt, heb je in Zuid-Afrika een bedje in een dorm met vele anderen.

Hoi allemaal bedankt voor de reacties!
Ja dat is zeker een stukje duurder dan azie waar je voor 20 dollar in totaal redelijk eenvoudig rondkomt.
De kamers zijn relatief ‘duur’ voor een lange reis. als ik een tent koop zijn hiervoor veel mogelijkheden?

Het ziet er naar uit dat een aantal andere afrikaanse landen goedkopere opties zijn. Iemand een idee bij meer budget landen van afrika?

Groetjes,
Ben

Hoi allemaal bedankt voor de reacties!
Ja dat is zeker een stukje duurder dan azie waar je voor 20 dollar in totaal redelijk eenvoudig rondkomt.
De kamers zijn relatief ‘duur’ voor een lange reis. als ik een tent koop zijn hiervoor veel mogelijkheden?

Het ziet er naar uit dat een aantal andere afrikaanse landen goedkopere opties zijn. Iemand een idee bij meer budget landen van afrika?

Groetjes,
Ben

Even praktisch: je maakt een lange reis zonder auto. Je hebt best wel wat bagage, want je moet zowel warme als zomerkleding meenemen. Dan is een tent, matje en slaapzak écht niet handig!

Heel soms kun je een tent in de tuin van een hostel neerzetten. Meestal niet. De (baz)bus stopt op een beperkt aantal plekken, even naar een camping brengt gewoon ook extra kosten met zich mee.

Je kan beter bezuinigen op eten door zelf te koken.

Als je alle kosten telt dan denk ik dat je nog steeds in ZA het beste af bent. Verblijf is misschien wat duurder, maar een vliegticket erheen is vaak relatief goedkoop, vervoer is snel en makkelijk dus je hebt minder overnachtingen voor je ergens bent, een safari maken is velen malen goedkoper dan andere landen, etc.

Maar wat is nou eigenlijk je budget, en wat wil je gaan doen in Afrika?

Hoi,
Ik probeer een route te vinden voor ongeveer 3 tot 5 maanden in afrika.
Dit betekend dat voor mij de dagelijkse kosten belangrijk zijn. Waarschijnlijk wil ik 2 x een safari doen verder wil
Ik het land en cultuur verkennen en wil ik een aantal keer aan zee zittten.
We willen niet meer spenderen dan 50 euro per dag per persoon, maar als we goedkoop leven kinnen we dus lang wegblijven en daarna misschien nog naar midden amerika. In andere woorden ik zoek naar
De beste kwaliteit prijs verhouding in afrika. De landen opzichzelf doen er minder toe.
Vanuit azie is het 350 euro naar kenia of z amerika dus dat maar niet uit.

Je zegt het vervoer is snel en makkelijk? Doel je hiermee op de bazbus?
Hoe zijn de lokale bussen en is er een trein?

Ja de bazbus. Echt een fatsoenlijk bus of trein netwerk is er volgens mij nergens in Afrika. Je zult zelf moeten kijken wat de mogelijkheden zijn op specifieke trajecten. Maar ik wist niet dat je zoveel tijd had. Ethiopie is bijvoorbeeld een heel goedkoop land, als je tijd zat hebt en niet bang bent te liften ofzo, dan zou je dit zeker kunnen overwegen. In combi met Kenia ofzo, dan heb je ook strand en safari…