Reizen per camper naar Zuid Afrika

Hallo, mijn man en ik zijn van plan om over ongeveer 1 1/2 jaar met een camper vanuit Nederland naar Zuid Afrika te reizen. Zijn er soms mensen die voor ons tips etc. hebben over wat te doen, te laten, hoe en waarom, kortom alles wat we weten moeten om de reis succesvol te laten verlopen? Alvast heel hartelijk dank! Tina Stelte.

Gaan jullie de hele reis vanuit Nederland naar Zuid Afrika rijden??? Onderweg zijn verschillenden gevaarlijke landen, zoals Nigeria.
Ik neem aan dat jullie al de info hebben ove die landen en of je zomaar binnen kan rijden, zonder visa ec.

Wel gedueft zeg.

groet uit Kyalami:dag:

Amai, zeer gedurfd…ik zou er nog niet aan denken om dit te ondernemen!
Een tijdje geleden had ik een reservatie van Duitsers die vanuit Duitsland deze trip gingen ondernemen. Ik kreeg tijdig een mailtje dat ze niet verder geraakt waren dan Noor-Afrika (te risicovol en zeer onderschat was de uitleg).

Wees voorzichtig en enorm veel succes,
Jeroen

Villa Rustique gastenverblijf Oudtshoorn (Western Cape)
www.villarustique.co.za

Dank je voor de reactie. Om ons goed voor te kunnen bereiden willen wij daarom zoveel mogelijk reacties van mensen hebben die weten hoe het in die landen gaat en wat we inderdaad aan visa etc. moeten hebben. Wat we wel kunnen doen en wat we niet moeten doen. Het is over ongeveer 1 1/2 jaar dat we gaan dus ik dacht dat we de voorbereidingen maar moeten starten!

Mooi plan! Is het een 4x4 camper? Naast veiligheid zul je je ook moeten orienteren op het wegennet en de stand daarvan (onverharde wegen, zand, asfalt, etc). Tevens zal het op zich al een hele puzzel zijn om uit te vinden wanneer het in diverse landen regentijd is (= modder = moeilijk rijden).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik regelmatig mensen hoor die een dergelijke trip maken maar dan met compleet aangepaste 4x4’s die op zeer zware omstandigheden berekend zijn. Of ik het zelf aan zou durven met een camper… weet ik niet.

Maar zoals jullie zelf aangeven, hebben jullie nog anderhalf jaar de tijd voor al het uitzoekwerk. Hebben jullie al enig idee van de route?

Met zonnige groet,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Dank je voor je reactie, we hebben het plan om langs de westkust naar beneden te zakken en wel begaanbare en bestaande wegen te nemen. We moeten nog een camper gaan kopen dus een 4x4 zal zeker in onze beslissing meegenomen worden, we willen in ieder geval ook GPRS nemen zodat we een up to date route kunnen bekijken.

Schitterend idee. Zal ook een fantastische trip worden, MITS goed voorbereid. Ik heb zelf dergelijke trips alleen gemaakt in Zuidelijk Afrika. Ik merkte toch dat het wegennet in kwantiteit én kwaliteit heel erg afnam naarmate ik noordelijker dan Livingstone (Zambia) kwam.

De belangrijkste zaken zijn toch wel:

• Informatie over de verschillende visa, sommigen zul je toch al van tevoren moeten regelen.
  • Informatie over de landen zelf, informeer ook goed bij lokale autoriteiten, waar kan je naartoe, waar niet?
  • De auto zelf. Ga uit van slechte wegen, als je het al wegen kan noemen. Ik heb zelf gereden in Botswana, waar de weg 150 km alleen bestond uit potholes, soms zelfs meer dan 1 m groot.

Over het algemeen pakt men toch óf de route via Marokko, Mauritanië (en zo naar het zuiden en via Senegal, Kameroen etc. naar het zuiden), óf via Cairo en langs de oostelijk gelegen landen omlaag.

In ieder geval een prachtig idee, deze trip wil ik ook nog eens in mijn leven gaan maken.

Hai, heel hartelijk dank voor je reactie en we gaan ons zeker goed voorbereiden. Ik ben in ieder geval blij dat er toch ook nog mensen zijn die ons niet voor gek verklaren. Het lijkt ons zo’n geweldig avontuur, en inderdaad een voorbereid mens telt voor 3 (op zijn minst) dus van een echt avontuur kan je eigenlijk niet meer spreken maar voor ons is het toch iets om naar uit te kijken! Mocht je nog meer tips hebben, we zijn altijd open voor suggesties!

Nou ik denk dat dit zeker een groot avontuur is. Door al die Afrikaanse landen. En niet allemaal even makkelijke landen om door heen te reizen.
4x4 zeker aan te raden en goede veiligheid maatregelen. En misschien een sateliet telefoon, geen idee of je met een gsm overal bereik hebt.

sucs6

Dank je voor je reactie. We gaan inderdaad satelietverbindingen meenemen zoals GPRS, en ik weet niet precies hoe dat allemaal heet maar mijn man en kinderen weten dat wel. Handig hoor als je een ICT’er en een automonteur als zonen hebt, daar kan je dan nog wat mee!!!:smile::thumbsup:

Verschillende personen zijn jullie voorgegaan en nog steeds onderweg!!
Kijk maar eens op **www.threelefthands.com. **
Deze jongens zitten nu in Malawi en hebben al veel leuke en minder leuke dingen meegemaakt (problemen bij de grensovergangen etc.). Zij hebben gewoon een VW T3 bus en zijn geloof ik al 1,5 jaar onderweg. Hun verhalen zijn geweldig om te lezen.
En www.whereisthebus.nl. Deze jongens zitten nu in Peru, zijn vanuit NL naar Kaapstad gereden en hebben een oversteek gedaan naar Zuid-Amerika. Zij reizen wel met een VW 4x4 synchro meen ik. Ook zij zijn nu al langer dan 1,5/2 jaar weg. Ook mooie verhalen, zijn zelfs gepubliceerd in de Volkskrant.
Ook een leuke is Long way down. Deze documentaire wordt uitgezonden via National Geographic. Een heel team trekt met een motor vanuit Engeland naar Kaapstad (o.a. met acteur Ewan Mc Gregor). Zij hebben ook een automonteur bij zich en dat is echt heel heel handig!! :slight_smile:

Een supertrip om te ondernemen! Geweldig als jullie het gaan doen! Inderdaad goed voorbereiden (alhoewel de jongens van threelefthands.com dat niet hebben gedaan en dan lukt het ook maar duurt het een stuk langer). Mijn vriend en ik willen graag vanuit NL en Europa via de gehele westkust van Afrika met onze bus naar Kaapstad rijden, maar dat zit er voorlopig niet in vanwege (politieke) onrust, heel veel visa etc.etc. Misschien ooit in de toekomst…:slight_smile:

Heel veel succes met jullie onderneming!!

Groetjes,
Femke

Hoi Femke,
Bedankt voor je reactie en we gaan zeker de verhalen lezen van de door jou opgegeven sites. Leuk om te horen dat er inderdaad meer mensen zijn die dit toch ook willen gaan doen. We willen t.z.t. als we onderweg gaan wel een logboek bij gaan houden zodat de mensen die daar interesse voor hebben mee kunnen reizen. Wij hopen voor jou en je vriend dat het er ooit van zal gaan komen dat jullie ook eens zo’n reis kunnen gaan ondernemen maar bedenk de voorbeiding is half de lol hoor!!!
Groetjes en bedankt,
Tina

Hallo Tina,

Even een Tip, ik zou ook wat leren hoe een auto in elkaar steek en werkt. Is wel makkelijk om je auto onderweg zelf te kunnen maken en onderdelen meenemen.

veel plezier met jullie voorbereiding.

groet ui Kyalami:zon02:

Hoi Annemiek,
Dank je voor je reactie. We moeten nog een camper kopen maar we zullen zeker ook deze tip meenemen en misschien dat mijn man nog wel een snelcursus moet gaan doen bij onze zoon, die automonteur is. T.z.t. zal je wel het een en ander kunnen lezen op het forum, waar ik dan een logboek zal gaan bijhouden. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen!
Groetjes, Tina

Ben nu al heel benieuwd Tina!

Nou ik zou nog maar niet mijn adem inhouden want het duurt toch nog wel even hoor! Groetjes

Hoi Tina,

Wat leuk om te lezen dat jullie ook een reis naar Afrika plannen. Wij zijn inmiddels net terug uit Afrika, maar plannen ondertussen onze volgende reis al.

Hoe goed je je ook voorbereid, Afrika is niet zoals je denkt of hoopt. Het is een volslagen ander continent dan wat je ook maar in verste verte hier in Europa of andere gecivilliseerde continenten verwachten kan. Je moet het ondervinden om het gevoel erbij te krijgen of uberhaupt enig inzicht te krijgen in deze cultuur of het te begrijpen. Dat zal inhouden dat je inderdaad voor verrassingen zal komen te staan.

Onze reis is niet zonder slag of stoot verlopen. Ook wij zijn via de westkust naar beneden gereden (in een omgebouwde vrachtwagen). We hebben veel rare dingen meegemaakt (wat niet eens allemaal op de website beschreven staat), erg veel pech met de wagen gehad (in de rimboe met pannen… red je daar maar eens uit met 6 ton onder je kont!) en natuurlijk ONWIJS mooie, leuke, ontroerende en memorabele ervaringen en herinneringen. Misschien geeft een kijkje op onze site je meer informatie over waar wij allemaal tegenaan liepen. De truck die we omgebouwd hebben is kwa indeling/equipment/grootte super bevallen. Wij hebben gekozen voor een Unimog, gezien deze een grote bodemvrijheid heeft, wat je echt nodig hebt. Nu hebben wij wel de moeilijkste routes gekozen (dus eigenlijk altijd van het doorgaande pad… houdt in weken door de bush in the middle of nowhere) wat natuurlijk meer risico inhoudt dan als je over de ‘normale’ wegen rijdt (lees hier: géén asfaltwegen). Wel heeft dit voor ons een nóg groter avontuur ingehouden natuurlijk!

Ik kan uren doorpraten over Afrika, het reizen, de moeilijke dingen, de mooie dingen, waar je rekening mee moet houden, wat wél te doen, wat niét te doen, de gendarmerie, de douaneposten, de politieposten, het leger die met granaatwerpers en spijkermatten je tegenhouden, de schoolkinderen die naar je toerennen en dansjes maken, het uren wachten voor een grenspost, visa’s, de afzetterij, het kopen van eten op de markt, hoe je aan water en diesel kunt komen, ziektes en muggen, de warmte en de hoge luchtvochtigheid en vooral… het zeker weten dat de zon elke dag schijnt!

Mochten jullie concrete vragen hebben over bijvoorbeeld het voertuig of andere dingen, dan kunnen jullie altijd contact opnemen via onze site www.hypnoscratos.nl. Wellicht kunnen we jullie van dienst zijn.

In ieder geval succes met de voorbereidingen (héérlijk om daar mee bezig te zijn he?).

Groeten Saskia

Hoi Saskia. Ja het is inderdaad geweldig om er alleen maar mee bezig te zijn met alle voorbereidingen. Dank je voor je input en ik zal zeker de genoemde site gaan bekijken en al naar gelang ik vragen heb deze bij jullie neerleggen.
Jij ook veel plezier met het plannen van de volgende reis, ook weer naar Afrika? of gaan het nu naar een ander continent?
Groetjes en nogmaals bedankt voor je reactie!:dag:

Kijk anders is bij www.globusoverland.com zij organiseren camperreizen overland, en ja ook naar zuid africa! Ben zelf ook aan het plannen naar zuid-africa te gaan per camper, wel in 2014 pas!

Hallo Tstelte

Ik lees net dat jullie plannen om van Nederland naar Zuid-Afrik te rijden?
Of misschien zijn jullie al vertrokken?

Mijn vriend en ik plannen ook om dit te doen, maar dan vanuit Belgie
Eerst hadden we gepland om met de vlieger naar Uganda te nemen en daar een auto te kopen om door te reizen naar Zuid-Afrika en die daar weer te verkopen, maar dat blijkt zo goed als onmogelijk te zijn.

Zodus, misschien kunnen we informatie uitwisselen?

Groetjes,
Eef