Visa, geld etc in Oost-Afrika

Komend oktober willen wij in Kaapstad starten met een een autoreis van 6 maanden door Zuid-Oost Afrika. We kopen in Kaapstad een 4x4 en rijden dan via landen als Namibie, Botswana, Zambia, Malawi, Mozambique, Tanzania, Rwanda, Burundi, Uganda en Kenia en dan terug via de kust van Tanzania, Mozambique en Zuid-Afrika naar Kaapstad. Wie kan ons adviseren over visa, over doorvoerrechten voor de auto, over verzekeringen, over wegenbelasting, kortom al dit soort zaken.

En… hoe kom je in die tijd aan geld? We hebben natuurlijke credit cards en pinpassen, maar waar werken die en waar in ieder geval niet? Hoe kunnen we dat oplossen?

Bedankt alvast voor reacties,
Marijke:wereld:

dus je vraagt eigenlijk: schrijf even gauw een reisgids voor ons prive alleen-en wel meteen.
heb je al flink gespaard? enkel aan visa-kosten gaat dat je 100en eur p.p. kosten. Met alle stickers en stempels heb je een zakenpas nodig (extra dik).
kleine hint: op sites van visumdiensten, zoals visum.nl of visumdienst-kan je vaak nog redelijk uptodate info vinden over inreisbepalingen voor NL/BE.

Hallo Bkkflyer,

We hebben inderdaad flink gespaard en weten dat de visa ons (helaas) veel geld gaan kosten. Die tip voor een zakenpas is een goede; daar gaan we mee aan de slag.
Visa zijn, zover ons bekend, meestal maar zo’n 3 maanden geldig. Aangezien wij langer weg willen, zullen we dus aan de grens van enkele landen een visum moeten regelen. We zijn dan ook op zoek naar mensen met ervaring hiermee, want we begrepen dat dat niet altijd zomaar lukt. Ook schijnt het doorvoeren van een auto niet zo makkelijk te zijn als in Europa. We hebben ook iets gehoord over extra verzekeringen die je moet? afsluiten bij de grens voor je auto in enkele landen. Er zijn vast wel mensen die dezelfde reis (of een gedeelte ervan) hebben gemaakt en hun ervaringen met ons willen delen.

Hartelijke groet,
Marijke

Hallo Marijke,

Wij hebben Tanzania, Malawi, Zambia, Botswana, Namibie en Zuid-Afrika bezocht. Bij deze landen kunnen je een visa (indien nodig) zonder problemen aan de grens krijgen.
Geld kun je in de meeste landen gewoon met een maestro pasje uit de muur halen. Al moet je wel de goede bank weten te vinden, maar bij Barclays lukte het eigenlijk altijd. Daarbij zou ik nog een visa (credit) card meenemen, hiermee krijg je bij bijna elke bank geld (mastercard wordt minder geaccepteerd).

We hebben enkele mensen ontmoet die daar ook met eigen auto rondreisden. En er staat me bij dat zij gebruik maakten van een internationale verzekering van de Engelse wegenwacht. Dit voorkwam veel gedoe aan de grenzen, omdat je dan niet steeds een nieuwe verzekering hoefde af te sluiten. Helaas is het alweer meer dan een half jaar geleden, dus hoe het precies zat weet ik ook niet meer.

Grtn. Milan

1 like

Hallo Milan,

Langzaam maar zeker komen we door de reacties op onze vraag verder. Geld uit de muur halen schijnt in de meeste landen dus gewoon met een maestro pasje te lukken. Barclays kennen we van onze reizen naar Kenia en ook daar lukte het bijna altijd. Met een Mastercard èn een Visacard er bij moeten we dus eigenlijk overal aan geld kunnen komen.

We gaan op internet maar eens kijken naar die internationale verzekering van de Engelse wegenwacht. Misschien zijn er wel mensen die daar ervaring mee hebben.

Heel erg bedankt voor je reactie en ik wens je nog veel mooie reizen toe!

Marijke :wereld:

Hoi

Had hier al gereageerd maar mijn post is weggegooid ? Geen idee waarom. Er stond in dat een papier dat bij je auto hoort zodat je overal kan passeren een ‘‘carnet de passage’’ heet. Naart schijnt ‘‘verkrijg’’ je dat bij de ANWB.

In Kenya kan je in praktisch elk stadje gewoon geld uit de muur halen. barclays is hierbij het duurst, KCB het goedkoopst.

Ook bestaat er een systeem om van gelijk waar in de wereld, geld op te sturen naar iemand die een GSM heeft met een SIM uit Oost Afrika (kost 20 cent voor een SIM). Het heet M-PESA en als ik NU op www.babawatoto.com geld stuur naar mijn vriend in Kenya, dan heeft hij het over een half uurtje al. Als je langere tijd in Oost Afrika rondreist koop dan zeker een eigen SIM-kaartje. Kanje ook supergoedkoop naar ‘‘huis’’ sms’sen.

Verder zijn er heel veel boeken van mensen die deze reis al een sgedaan hebben die volstaan met tips, tot en met diesel kosten opgaves toe …

Je moet dus niet het warm water her-uitvinden.

Hallo Mwende,

Ik heb je eerdere reactie inderdaad gezien, maar geen idee waarom die nu is verdwenen. Ook een andere reactie is er niet meer…
Ik ga een dezer dagen wel eens langs bij de ANWB om te informeren naar dat ‘‘carnet de passage’’, want ik heb geen zin in in toestanden bij de grens. Ook bedankt voor de tip over KCB t.o.v. Barclays. Elke euro is er tenslotte één :slight_smile: !

En dat M-Pesa gaan we uitproberen. We hebben genoeg vrienden in Kenia die we af en toe wat willen toestoppen en dit is een geweldige manier! Bedankt voor de tip.
Als we in Kenia zijn voor een paar weken kopen we inderdaad altijd een eigen SIM-kaartje. Werkt perfect en is inderdaad super goedkoop om mee naar ‘‘huis’’ te sms-en.

Hartelijke groet,
Marijke :wereld: