Visa aan de grens verkrijgen?

Hi allemaal,

Samen met mijn man en dochtertje van 2,5 gaan we begin mei een grote reis maken door zuidelijk en oost-Afrika.

Met onze Toyota Landcruiser starten we in Zuid-Afrika en gaan in 6 maanden tijd rijden naar Tanzania via Mozambique, Malawi, Tanzania,
Rwanda, Oeganda, Kenia. We eindigen weer in Tanzania. Daar wordt de auto weer verscheept naar Nederland.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het verkrijgen van visa aan grensovergangen. We hebben niet genoeg tijd meer om voor
vertrek voor Mozambique, Tanzania, Rwanda, Oeganda en Kenia visa aan te vragen en doen dat dus het liefst aan de grens.
Is dit mogelijk? Of is het voor bepaalde landen echt een MUST om je visum al geregeld te hebben?
Ik hoor graag jullie tips!

Alvast dank en groeten,
Marleni

Gafe reis!

Heb je het Afrika-forum al ontdekt in de Continentenforums? Het kan zijn dat de vraag daar al eerder gesteld en beantwoord is.
Je zou ook kunnen googlen met termen als ‘africa overland’ en ‘visa’.

Wie weet heeft deze site ook antwoorden: www.africaguide.com

Voor Kenia en Tanzania kun je het volgens mij nog steeds aan de grens krijgen, althans in 2004 was dat geen punt en ik lees vaak op internet dat dat nog steeds zo is. Maar of dat ook geldt voor het meenemen van een auto een land in, weet ik niet!

Safari njema!

Hallo Marleni,

het is voor mij helaas al wat jaren geleden dat ik voor het laatst door Afrika ben gereden en grensformaliteiten willen nogal eens veranderen, maar onderweg hoor je heus wel van andere rezigers die andere kant oprijden van de laatste nieuwtjes. Voor de zekerheid kun je altijd in het voorafgaande land bij de ambassade een visum aanvragen.
Voor Kenia kun je evt in Addis Ababa terecht. Voor Tanzania,Oeganda,Rwanda kan het in Nairobi . Voor Malawi hebben nederlanders en belgen voor zover ik weet geen visum nodig.
Moçambique kan in Lilongwe (Malawi)

oops, niet goed gelezen, je komt vanuit het zuiden…Moçambique visum vroeg ik altijd aan in Mbabane, Swaziland. Kon je meteen meenemen. In Pretoria duurde het een paar dagen.
Voor Malawi dus niks nodig voor zover ik weet.
Tanzania kan nu blijkbaar in Lilongwe maar dat zou ik toch navragen aan één van de vele overlandtruckers die je tegen zult komen want Tanzania wil nog al eens vreemde regeltjes maken, soms kan het aan de grens dan plots niet dan weer wel…
Kenya kon altijd aan de grens maar dat kan weer veranderd zijn. Als je voor zeker wilt gaan kan het óf in Dar es Salaam,'of in Pretoria of , wat ik zou doen, in Gaberone. (stuk rustiger en overzichtelijker dan Dar). In Malawi hebben ze geen ambassade.
Oeganda en Rwanda visum kun je in Nairobi aanvragen.