Ik heb een vraag over de Familiar visa, nou heb ik hier ergens gelezen dat je bij cubaanse mensen mag wonen en slapen. Maar dat is dus niet zo?
Ik heb een mail verstuurd naar de Consulaat Generaal van Cuba hier in Rotterdam om te informeren naar zo’n visa. Daar kreeg ik te horen via een nette mail terug van hun…dat het alleen gaat als je getrouwd bent of familie en/of kinderen hebt in Cuba. Maar dat je gewoon met je toeristen visum daar naar de immigratiedienst kan gaan om die als vervolg om te laten zetten(kosten zo’n 40 cuc) zodat je toch bij Cubaanse mensen mag blijven en slapen! Alleen nu mijn vraag?
Bij welke immigración moet dat voldaan worden, kan dat ook zijn in Matanzas of moet dat in Havana gebeuren??
Want ik reis eerst af airport Varadero,dan door naar Matanzas waar ik verblijf in casa particular bij mensen waar wij al geregelmatig komen per jaar. Daar blijf ik samen met mijn Cubaanse vriendin voor twee of drie nachten,daarna gaan wij naar Havana waar zij woont en daar probeer ik dan ook te blijven wonen en slapen om zo toch ook haar kinderen te zien.
Visa familiar krijg je alleen als je (officieel) getrouwd bent met een Cubaan/se. Dat omzetten van toerist visa naar visa familiar geldt alleen voor getrouwde personen , dat verblijven bij burgers ook. De omzetting moet direct bij aankomst by de immigracion op de luchthaven gebeuren.
( geldigheidsduur max 2 maand)
Als je zonder dat familiar visa en ongetrouwd zijnde bij Cubaanse burgers
gaat intrekken is dit volgense de Cubaanse wet illegaal. Jij zult geen problemen krijgen maar de Cubanen waar jij bij logeert kunnen een boete van 1000 tot 1500 cuc krijgen ( een klein fortuin in Cuba)
Om in regel te zijn moet je in een hotel of casa particular in trekken .
In de tijd dat ik nog niet getrouwd was, verbleef ik altijd bij vrienden. meestal werd dit niet bij inmigracion gemeld en leverde nooit problemen op. Die enkele keer dat het wel gemeld werd, gebeurde dat in de provincie hoofdstad (in ons geval Las Tunas). Lijkt me dus dat elke zichzelf respecterende stad een ‘inmigracion’ binnen de stadsmuren heeft.
Dat kan goed zijn , ik vertel enkel het officieel wettelijk standpunt.
Iedereen weet dat er tientallen “niet legale” zaken gebeuren. Een Cubaan met een auto mag ook niet zonder licentie, toeristen vervoeren , toch gebeurt het relatief veel. Op bepaalde plaatsen mag niet gefotografeerd worden …officieel …3 cuc in de bewaker zijn handen en alles mag.
In een hotel mag je Cubaanse niet op de kamer als zij niet getrouwd is , 40 cuc in handen van de bewaking en het kan wel…en zo kan ik nog eventjes verder gaan.
Omdat het niet mag of niet legaal is wil niet zeggen dat het niet gebeurd.
Als je goed overeenkomt met je geburen kan het misshien lukken , maar als er afgunst is kunnen ze je wel gaan verklikken bij de CDR want iedereen gaat er van uit dat je geld geeft voor je verblijf , zelfs al is het niet waar en als je verklikt wordt zal je in het beste geval je ook moeten vrij kopen met omkoopgeld aan CDR , Vivienda of politie.
Cuba liefde of je een A-2 visum kunt krijgen voor verblijf bij niet familie hangt af van de bui van de medewerker en ook van de stad waar je verblijft.
De officiëele regel is, denk ik, inmiddels duidelijk, maar proberen kan natuurlijk altijd. Hoewel je ook iets kunt bedenken van geen slapende honden wakker maken.
Havanalover Cubanen krijgen geen boetes in CUC! Ok ik weet het het wordt soms wel beweerd maar in Cuba wonende Cubanen kunnen geen boetes krijgen in CUC. Desalnietemin is 1000CUP voor een ‘gewone’ Cubaan ook erg veel geld.
Het is logisch dat Cubanen boetes in Peso Nacional krijgen , de CUC is immers “divisa” alleen bedoeld voor de toeristen .
Trouwens hoge boetes kunnen de Cubanen op afbetaling spreiden over een aantal jaar als zij een vaste betrekking hebben anders worden ze als ultieme straf uit hun woning gezet. Met een goede advocaat kunnen hoge boetes en/of gevangenis straf omgezet worden in enkele jaren onbezoldigd gaan werken voor de staat. In Cuba bestaan veel regels maar nog meer uitzonderingen of “aanpassingen”